Jump to content

''slapp'' septikpumpe


snurresprett

Recommended Posts

Har en septikpumpe i båten som ligner på dennebilde

 

 

Den har fungert perfekt før, men når jeg skulle tømme den i går så ga den bare fra seg noen lave lyder, akkurat som om motoren nærmest satt fast. Når man trykker på knappen så kommer den en lyd fra motoren som blir svakere og svakere,, etter noen sekunder så stopper den. Noen som har vært borti dette før?

Link to post
Share on other sites

Den er enkel å skru fra hverandre. Da ser du fort hva problemet er. Kanskje noe har kilt seg fast? Min tilsvarende pumpe fikk dårlig pumpeeffekt, og da var det bare å skifte impeller som kun hadde to skovler igjen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har vært ute for akkurat det samme med lik pumpe.

På min hadde gummiimpelleren est bortimot 2mm i lengdretningen slik at det ble for trangt for motoren å dra den rundt.

Jeg mistenker en kombinasjon av kjemikalier ifm vinterkonservering å ha vært årsaken til dette.

 

Det fantes rep sett til pumpen både på eBay og i Norge sist jeg sjekket.

 

Skulle på langtur så jeg byttet hele pumpen før jeg dro den gangen men repsettet hadde garantert gjort jobben.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde slike lyder ifra min pumpe og lot jeg den kjøre ville sikring ryke til slutt. For meg virket det som det var blitt dannet en "propp" av papir og annet. Min løsning var å pumpe mer vann (tanken var kun1/4 full) og gå midtfjords og vente på ferjen som kunne gi meg real side rull av båten. Dette løste opp proppen og pumpen kunne kvitte seg med alt. Pumpen har virket fint lenge etterpå.

Flaks skal man ha noen ganger :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...