Jump to content

Batteri bank i 25 fots båt, tips?

Biam1

Recommended Posts

Hei, første sesong med 'ny' båt og første overnattings helg unnagjort. Gjorde meg noen erfaringer angående batteri kapasitet.. Eller mangel på kapasitet ;) vet det er skrevet side opp og ned om temaet (med vitenskap og utregninger) MEN, er bare ut etter litt enkle/ praktiske tips!

Vi har i dag to x 110ah varta tradisjonelle bly batteier. Koplet med 1+2 vender. Når motor er i gang lader jeg begge. Slår over til kun batteri 2 når motor er av og bruker det til forbruk. Så har jeg alltid batteri 1 til start og vinsj.

Forbruk når jeg lå i uthavn 2 netter var lys (minimalt), vannpumpe, 2 t tv titting (22 w tv) og kjøleskap på 3/4 effekt hele tiden. Ble da tom for strøm etter ca 1,5 døgn. Batteriene virker friske med normal hvile spenning på 12.8 etter lading i et par timer med båt kjøring. Har ikke lader når jeg ligger i hjemme havn..

Er dette normalt ? Tips for fornuftig økning av kapasitet? Doble forbruks bank med ett batteri til? Lader i hjemme havn , hjelper det godt?

Tips og råd mottas med stor takknemlighet :)

Redigert av Wester (see edit history)

Basert på forbruket du har oppgitt, syns jeg det virker som om du har gått tom for strøm vel fort i forhold til batteribanken. Før du investerer i økt batteribank kan det være lurt å kontrollere følgende:

- Kjøleskapets strømforbruk, hvor mye av tiden sviver det, er dørpakninger tette etc.

- Er batteriene fulladet når du starter oppholdet i uthavn?

- Gir dynamoen korrekt ladespenning? (Ofte vanskelig å toppe batteriene 100 % kun med dynamoen)

- Trekkes det strøm du ikke vet om? (Mål med et amperemeter når kjøleskap, lys etc. er slått av)

Jeg kan ikke komme med noen forslag, da jeg selv er helt uvitende om dette. Men jeg kan komme med mine erfaringer :)

I min båt har jeg 3x 120ah batterier, der et er til start og to til forbruk. Har så langt bare hatt to døgn ute sammenhengende, og det har fungert fint. Vinsj brukes kun når motor er i gang.

Kjøleskapet står på full guffe 24/7, det er gammelt og kanskje ikke helt tett.

Stereo står på ofte med litt musikk, streamer da over blåtann. Tipper totalt 3-4 timer i døgnet.

Vannpumpe slås på når den skal brukes.

Litt lys på kvelden, men det er noe vi er forsiktig med :)

Vi har etter dette forbruket mer strøm igjen, og har så langt ikke gått tom :)

Også må jeg ikke glemme at vi lader ofte både to Iphone og to ipads når vi er ute på.

Redigert av Pksp (see edit history)

....

Ble da tom for strøm etter ca 1,5 døgn. Batteriene virker friske med normal hvile spenning på 12.8 etter lading i et par timer med båt kjøring. Har ikke lader når jeg ligger i hjemme havn..

Er dette normalt ? Tips for fornuftig økning av kapasitet? Doble forbruks bank med ett batteri til? Lader i hjemme havn , hjelper det godt?

Tips og råd mottas med stor takknemlighet :)

Hei Wester

Gratulerer med ny båt, og velkommen til den vanskelige batteriverdenen.

Dessverre er det slik at spenningen ikke forteller kapasiteten til batteriet, den indikerer bare at batteriet er fulladet for den kapasiteten det har. Batterier mister kapasitet når vi begynner å bruke dem, gode batterier som er brukt korrekt kan vare lenge, dårlige batterier eller batterier som er misbrukt kan vare betraktelig kortere. Det er antall utladninger som i hovedsak bestemmer alder på batterier.

En måte å misbruke batteriene er å lade de helt ut, en annen å ikke lade de helt opp.

Hvis du ladet ditt ene batteri helt ut (10.8v) så misstenker jeg at dette batteriet har endel redusert kapasitet.

Redigert av Røilen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...