Campion 595vr Startet 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2014 Hei! jeg har vært "passiv" bruker av dette forumet en stund, og ser at det er mye kunnskap her. Nå trenger jeg hjelp! Jeg har en 1998-modell Mercury (mener det er 98-modell i alle fall - bilde av motor lenger ned). Mener dette er en totakter, men om det er innsprøyting er jeg litt usikker på. Som dere skjønner, vi er IKKE gode på dette. Vi har brukt den helt siden mai - og alt har gått kjempefint. Den har startet med en gang. Men i går fikk vi problemer - etter at vi hadde vært på tur og badet, virket den dårlig da vi skulle putre ut fra badestranden. Til slutt sluknet den, og nå vil den ikke starte. Den "sveiver rundt"/kinner, men tenner ikke. Det vil vi, vi fikk såvidt liv i den mens vi ble tauet hjem - men den sluknet igjen. Og etter det var det helt slutt. Den kinner bare. Dette har jeg gjort/funnet ut: Ladet batteriet for sikkerhetsskyld Fylt på ekstra bensin, for sikkerhetsskyld Sjekket oljenivået (separat tank. Måtte nylig etterfylle fordi det var litt lavt, men skal være greit nå) Jeg byttet plugger - siden det var lettest. Fant ut i prosessen ut at det ikke er gnist da vi kinnet! Antar derfor at det må være årsaken til problemet. Men hvordan fikser jeg det? Er det andre ting jeg bør sjekke/prøve? Jeg har skjønt det slik at disse motorene liker dårlig å bli kjørt på lavt turtall over lengre perioder, og det kan eventuelt ha vært problemet. Dette fikk jeg imidlertid ikke vite før nå etter at motoren har streiket. Vi har nok putret litt mye rundt uten å gi så mye gass. Har sett at noen snakker om CDI-enheter som eventuelt må byttes. Nå er familien fra seg av desperasjon, for vi skal snart begynne ferien - og hadde tenkt å tilbringe MYE av den på vannet. Vi er derfor tre stykk som vil sette ENORM pris på all mulig hjelp! (NB: Har sjekket at dødmannsknappen ikke står "på" - slått den av og på et par ganger også, uten at det har noen effekt). Vedlagt er bilde av motoren, i den grad det kan være til nytte: https://baatplassen.no/bildearkiv/55/55979/dsc_0647.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Hei. Er nok forgassere på en -98 Mercury. Når du sjekket om var gnist på plugger, holdt du enden på plugg inn mot gods på motor? Hvis ikke vil du ikke se gnist. Og sjekket du etter gnist på alle sylindre, eller bare en? Kan sikkert være flere årsaker til manglende gnist, men ville først sjekket coiler. Hvis disse er dårlige, vil de ofte fungere når kalde, for så å svekkes / ikke virke når blir varme. Du kan jo evt forsøke å starte motor igjen nå når kald, og se om starter. Hvis motor ikke liker å bli kjørt lenge på tomgang / lavt turtall, er det i første omgang plugger som vil bli nedsotet. At dette skal skade CDI-unit høres mindre sannsynlig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Campion 595vr Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Heisann! Takk for nyttig input. Vi holdt nok ikke enden på pluggen inn mot "god"(?) på motoren. Beklager, jeg er også litt usikker på hva du mener med gods. Vi sjekket bare på den ene, men skal snarest få sjekket på alle, på den måten du anbefaler. Coiler er nok helt klart en mulighet. Er det mye jobb å skifte/reparere? Har imidlertid forsøkt å starte igjen når motoren er kald, og det fungerte dessverre ikke. Greit med info om CDI-unit. Jeg håper jo egentlig ikke at det skal være det som er problemet. Igjen- MANGE takk for at du tar deg tid til å svare. Det setter vi stor pris på! Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Mot gods, dvs mot metall slik at du får jording på tennplugg. Må da være mot bart metall, ikke lakkert / malt. Pleier holde enden (buen) på pluggen f.eks. mot der som pluggen skal sitte, altså mot kanten der som gjenger begynner. Eller mot et annet bart punkt på motor, f.eks. der jordingskabel er festet. Ville sjekket alle pluggene for gnist. Kan si noe om videre problemløsning. Er denne 3 eller 4 sylindret? Og vær forsiktig så dere ikke får støt av plugg Hold på isolert hette / kabel. Sitér dette innlegget Link to post
Campion 595vr Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Hei igjen! Det er tresylindret - og ingen av pluggene hadde gnist. Jeg måtte til slutt gi opp - og dra båten på henger til verksted. Og dette blir dyrt! Her måtte både CDI-boks og en god del annet "snacks" byttes. Jeg var med da mekanikeren skrudde og fant feilen (99 prosent sikkert) - og han gir meg heldigvis en "god pris" - men det blir likevel nesten 10 laken!! Sånn er det å være håpløs på mekking! Igjen, takk for tilbakemeldingene og gode svar. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Der røyk de feriepengene! Håper du blir kvitt problemet, og at du får en pålitelig motor igjen. Da vil det jo være verdt pengene om du beholder motoren noen år. Får se det sånn, selv om det svir i pungen med en gang. Delene utgjør nok hovedparten av regningen vil jeg anta. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 18.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2014 (redigert) Syns du gjorde det helt riktig, her var det cdi enheten som var defekt og du kunne ikke spart så mye penger å bytte selv uansett. Smart av deg å ta den rett på verksted og få fikset raskt Redigert 18.Juli.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.