hakonrk Startet 15.Juli.2014 Del på Facebook Startet 15.Juli.2014 Har tenkt å seile fra indre Oslofjord til Singlefjorden på torsdag, og planen er å være fremme fredag kveld. Ser at det kan bli frisk bris fra sør på torsdag ettermiddag og utover kvelden, så jeg tenkte å overnatte på svai i Evjesundet nær Rygge: Har aldri vært der før, så jeg har bare sjøkartet å gå etter. Bortsett fra skjæret midt i innseilingen ser det rimelig trygt ut. Har en seilbåt uten senkekjøl, så jeg tenkte å kaste ankeret nær det første ankersymbolet, der dybden er over 5 meter. Noen som har vært her før og vet om dette er et trygt sted å ligge på vindretningen som ventes torsdag kveld / natt til fredag? Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Det kan du , ser ikke noe problem bare du har feste i bunn Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Svært lun naturhavn i så godt som all slags vær. Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 (redigert) Takk for svar, da går kursen dit. Et spørsmål til mens jeg er i gang: Har lett etter korteste vei mellom Hvalerøyene for seilbåt med ca. 18 meters mast. Såvidt jeg kan se er det mulig å gå gjennom Kjøkøysundet, der det kun er én bro (28 meters seilingshøyde): Min foreløpig planlagte rute er vist med rødt -- ser litt hektisk ut på kartet, men det bør vel gå bra. Er det noen alternative ruter som også bør vurderes? Redigert 15.Juli.2014 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 (redigert) Kjøkøysund er fint. Vi var en snartur innom Evjesund første båtsesongen vår i Oslofjorden, for seil - greide å komme oss helt inn og snu ... fruen puttet en papirbasert havneguide i nevene mine og ba meg finne nærmeste sted vi kunne få fylt opp diesel. Jeg skjønte ikke helt konseptet med boka, det var grå symboler for diesel og en rekke andre tjenester på Evjesund (først senere skjønte jeg at grå symboler betydde "finnes ikke", mens det skulle ha vært et svart symbol for "finnes"). Det var et underlig sted å kjøpe diesel, men vi gikk inn og tok en titt. Fint sted, men noe pinlig affære :-) Redigert 15.Juli.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Skal du til Hvaler kan du jo også gå på utsiden, Søstrene etc. Bortsett fra det - ja, Kjøkøysund er eneste mulighet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Astor Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 (redigert) Evjesund har flere bøyer å by på. Vi bruker vakre Evjesund flere ganger i året. Redigert 15.Juli.2014 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Worry II Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 (redigert) Vær også klar over at Fuglevik Marina, rett nord for Evjesund, også er en trivelivg havn å bikke over i. Her er det ren diesel til ok pris (11,65) Nattevakter sørger for ro og orden. :-) Redigert 15.Juli.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 (redigert) Fuglevik er en koselig havn. Anbefales her også. Redigert 15.Juli.2014 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
hakonrk Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 (redigert) Skal du til Hvaler kan du jo også gå på utsiden, Søstrene etc. Bortsett fra det - ja, Kjøkøysund er eneste mulighet. Jeg skal besøke noen som har hytte på fastlandet nær Hykkelen fyr (innenfor Singeløya), så det blir litt omvei å gå rundt Hvaler. Hvis det er OK vind så skal jeg vurdere det, men dessverre ser det ut til å bli ganske stille på fredag. Evjesund har flere bøyer å by på. Vi bruker vakre Evjesund flere ganger i året. Er dette offentlige bøyer alle kan bruke? Ble litt skeptisk til å bruke bøyer etter jeg oppdaget Båtplassens tråd om bøyekrig. Redigert 15.Juli.2014 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Ta en som er ledig :-) Den som er merket Rygge Båtforenings Damer blir du ikke jaget fra :-) Den blå derimot... er jeg mere usikker på :-) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Gutta med "lappen" på de blå er veldig "på"...:-) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Worry II Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 En liten kommentar til emnetittel... nei, .. jeg ville ikke stolt på ankeret i Evjesundet, om det blåser bra. Har sett mange som ikke få feste ! Bøye, uasett farge, go for it ! (ingen får meg til å løsne den blå, men ligge sammen er ok. (assa.. ikke ligge sammen, men... U C :)) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Da er vi forskjellige, jeg skyr bøyer og slipper heller eget anker da jeg stoler mer på det og så slipper man bråk om det blir vindstille Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 En liten kommentar til emnetittel... nei, .. jeg ville ikke stolt på ankeret i Evjesundet, om det blåser bra. Har sett mange som ikke få feste ! Bøye, uasett farge, go for it ! (ingen får meg til å løsne den blå, men ligge sammen er ok. (assa.. ikke ligge sammen, men... U C :)) Hehe, da får jeg håpe Rygge Båtforenings Damer ikke dukker opp. :) Hva slags bunnforhold er det her forresten? Det står ikke i noen av kartene mine, men jeg trodde det typisk var mudder eller sand når det var anbefalt ankringsplass. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Vi lå på damegruppas bøye. Ingen damer dukket opp. Sist lå vi på en bøye med et emblem eller noe lignende. Ikke vet jeg. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
dennrick Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Såvidt jeg har forstått er det fritt frem på blå bøyer dersom det er ledig. Men dukker det opp en som har vimpel og ikke du, så er det over og ut. Er ofte på Lindholmen i vestfjorden ca 10 NM utenfor Tønsberg, og der ligger det en blå bøye noen hundre meter fra der vi ligger. Der ser det ut til at det kan bli litt ampert innimellom. Er det blå bøyene fra Oslo´s Friluftsråd eller noe? Uansett, kapteinen jeg snakket med var klar med kniv dersom han ikke fikk bøya av en inntrenger uten riktig vimpel/dokumentasjon. (Inntrengeren var ikke meg) Bare en observsjon. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
JTIversen Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Lå i Evejesund i går, våknet opp til,frisk bris og en seilbåt som mistet ankerfestet. Vi hadde dom vanlig lagt ut. 3x ganger dybden +, og lå helt steady. ( har på anker aknkervakt med 0,01nm som grense for alarm). Supert sted som vi bruker ofte, anbefales på det varmeste. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 kapteinen jeg snakket med var klar med kniv dersom han ikke fikk bøya av en inntrenger uten riktig vimpel/dokumentasjon. (Inntrengeren var ikke meg) Glad jeg bor på Vestlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Vi lar den blå bøye-debatten ligge.. det er greit med bøyer i Evjesundet, om det ikke er en ledig, kjør til Fuglevik. Om det er fullt i gjestehavna, spør vakta om det er ledig på bryggene for oss faste beboere.. det er det alltid ! Sitér dette innlegget Link to post
JTIversen Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Ligger for første gang på en OFR bøye i Hankøsund ( etter mange års medlemskap). Kunne selvsagt aldri tenke meg å jage noen noen uten vimpel, men mener ( som før) at jeg gjerne bruker noen kroner på å støtte de som bruker tid og resusser på at jeg skal ha det bra på,sjøen. Når vi. Kom til Evjesund sent i går kveld lå det 2 mindre båter på OFR bøya, ville selvsagt aldri tenkt på å jage disse. Tullinger finnes overalt, de blir ikke borte om OFR bøyene skulle bli det. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 I et annet tilfelle nektet båten som lå på bøya å ta imot en annen båt. De ville ha fred og ligge alene. Antar at det er greit. Vi tok da seilbåten inn på vår akterende, da vi var godt fortøyd i brygga med et par dregger/anker. Er en stor tilhenger av at det meste løser seg når det kommer en en båt til et sted det er fullt dersom de som allerede har plass letter på rompa, setter fra seg glasset og går inn i løsningsmodus.. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
JTIversen Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Bare kom til Hankøsund, så skal du få ligge sammen med oss, vi har aldri (og kommer aldri til) nektet noen å ligge sammen med oss. Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre med deg så skal du se at det alltid ordner seg. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.Juli.2014 Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 (redigert) Skulle til å si at jeg aldri ville basert meg på å finne plass på et populært ankringssted - jeg tør i allefall ikke å ankre opp om det blir for tett til nabobåtene - og særlig ikke når noen ligger på bøyer mens andre ligger på anker. En grunn til at enkelte mister ankerfeste er kanskje at de har lagt ut for lite kjetting/tau, og det kan vel virke særlig skummelt å legge ut for mye når det er tett med båter. Vi var i Evjesund i en høstferie - antar at det er litt mer trykk der i juli :-) Redigert 16.Juli.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Figaro Svart 16.Juli.2014 Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Vi var for første gang i Fuglevik Marina tidligere i sommer. (Bare litt lenger N. for Evjesund) Veldig hyggelig og velordnet sted. Her kan man også strekke litt på bena ved å gå flotte turer på veier og stier. Dusj, WC og internett er inkl. i prisen for overnatting. Det blir ikke siste gang vi kommer dit Anbefales! Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.