Jump to content

Epoxyprimer til Star


Avmønstret4

Recommended Posts

Malte andre strøk med MPS epoxyprimeren til Star igår, å lurer nå på om jeg skal påføre 1. strøk med bunnstoff idag eller om jeg skal kjøpe mer primer å påføre et strøk til imorgen.

Dette blir det evindelige spørsmålet om hvor mange strøk med 2 komponent primer for å få hindre vanninntrengning.

Problemet er jo at det er like mye meninger som det er folk om dette emnet og til å med hos forhandlere er de usikre.

Forhandlerne plusser gjerne på fra 2- 6 strøk, og det virker som om argumentene mange ganger er så dårlige at det er kun for å øke salget eller å ha ryggen fri.

Har brukt Jotun sin antipest på andre båter før, men dette produktet til Star virket som om det var tykkere og dekket bedre.

En kompis av meg skulle skrape for å få av løst bunnstoff før han endret farge, men resultataet var at 4 strøk med 4 år gammelt antipest fra jotun løsnet og det ble skraping av hele båten........

Og han gjorde bra forarbeid før dette ble ført på sist.

Her er mulighet for å komme med argumenter for og imot.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Du bør vel i alle fall spandere ett strøk til med primer, og passe på å påføre bunnstoffet før primeren er helt tørr slik at det hefter.

 

Når det gjelder antall strøk har jeg holdt meg til 3-4 som virker som et greit gjennomsnitt av det som står på boksen/utsagn fra antatt kloke menn i havna/det som leveres på ny båt dersom man er rik nok til å be leverandør ta jobben.

Link to post
Share on other sites

jeg har brukt star primer (plast og metall) 2 lag på undervannshuset på påhengeren...denne fåe jeg ikke vippet helt opp av vannet og denne holder som bare det.. brukte den på propellen også før jeg stoffet den og fjernet dette i vinter m lett sandblåsing og primeren er intakt..bare å stoffe på nytt..

så denne sitter bra på bar aluminium også.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Så nå har jeg 3 gode lag primer,

Minimum 3 gode lag er min Star-erfaring. Normalt ruller jeg 5 lag under vannlinja. Det første veldig tyntflytende.

Etter første strøk: ser jeg mange mikroskopiske hull.

Etter andre: bare noen få hull

Etter tredje: skjelden noe å se

Etter fjerde: tett

Etter femte: føler jeg og båten oss vel!

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...