Sun Flyer Startet 15.Juli.2014 Del på Facebook Startet 15.Juli.2014 (redigert) Hei, Yanmar leverer i utgangspunktet aluminiumsanoder til til seildrevet sd20. Hvis man har zink på propellen i tillegg som er ordentlig zink; er det et problem? Denne nettbutikken antyder at man ikke skal ha forskjellig metall i anodene på en båt: http://www.defender.com/product3.jsp?path=-1|299255|319700|2284704&id=2037700 Hva kan skje? Redigert 15.Juli.2014 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Det som kan skje er at den anoden som har lavest potensiale ofrer seg først. Etter husken så ligger aluminium og sink nokså nær hverandre i potensiale. Uansett vil begge ofre seg mot seildrev og propell. Kan ikke i utgangspunktet se noen dramatikk. Dog, skal du seile 24 måneder i tropiske farvann ville jeg sjekket nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Ok. Takk. Men siden man også kan få tak i anoder av "ekte" zink til sd20-drev; vil det være et lite hakk tryggere? Syns det skurrer litt med aluminiumsanode på aluminiumsdrev. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Overhode ingen skurr, aluminiumanoden har tilsatser (eks. indium) som bryter ned oksidskiktet. Derfor vil den uansett ofre seg. Kjøp det som passer. På større konstruksjoner brukes ofte aluminium ut fra blant annet vekt. Det blir fort mange tonn anoder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.