ThoGra81 Startet 16.Juli.2014 Del på Facebook Startet 16.Juli.2014 Hei. Kort historikk om båten: Har siden i fjor anskaffet min første båt, en Alicraft 740 DC med en 3.7l-190hk Mercruiser ferskvannskjølt innenbordsmotor. Dette var en båt jeg nærmest fikk kastet etter meg da forrige eier bare hadde hatt problemer med den. Inn og ut av verksted med hovedsak i at gir enten fungerte forover og i fri, eller bakover og i fri. (Noe som viste seg å være en finjustering av vaiere, jeg løste via youtube) Kalesjen hadde røket en vinter og snø/vann fylte motorrommet opp ca 40-50cm på motoren med regnvann. Han antok motoren var defekt og sa dette bare var å bytte. Etter full gjennomgang av motoren, byttet jeg starter, tennplugger, filtre, olje og rengjorde bensintanken. Til min store overraskelse startet den etter få turns... Resten av båten er fra prod år 87 men holder seg meget bra, her har jeg bare vasket. Utv er det skrapet bort bunnstoff, primet og lagt på nytt samt polert og byttet impeller før sjøsetting. Nå har jeg kjørt ca 10-15 timer med den problemfritt. Da kommer det store spm; bør jeg selge den nå og oppgradere til nyere mens alt virker som det skal??? Motoren er jo alt 30 år men fremstår som meget bra. Vi er en familie på 4 og båten har foreløpig bare blitt brukt til dagsturer, syntes jo det er litt trist å selge også når jeg har lagt i mange timer på båten... Noen som har en klar filosofi ang alder og levetid på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Juli.2014 Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Det er nok en båt som har større bruksverdi enn salgsverdi ? Realistisk, ca 40.000,- ? Eller hva mener du selv at den kan selges for ? Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 De ligger ute mellom 93-120.000 på finn.no aner ikke hva de virkelig går for, men 40.000,- hørtes lavt ut. Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Juli.2014 Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Noen som har en klar filosofi ang alder og levetid på dette? Med tanke på at sommeren er forholdsvis kort her i landet (noen år varer den i ukesvis andre ord i et kvarter eller snaut nok det) så kommer jeg aldri til å ha en båt hvor jeg ikke føler at den er pålitelig i bruk. Velger da heller en mindre og nyere båt enn en eldre og større båt, ikke minst hva gjelder alder på motor. Dette er en rent generell betraktning og man må se på den enkelt båt/motor i forhold til vedlikehold og tilstand målt opp mot alder. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ThoGra81 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Tenker i dine baner Mouche! Vi får liksom ikke nok tid til de lengre turene og skal vi holde oss i skjærgården i Oslo ogDrammensfjorden, kan vi like godt ha en 17-18 fot med 50-100hk med selvlensende dekk etc. Sparer mye tid ut og inn i havn og slikt... Men i hovedsak tryggheten. Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 16.Juli.2014 Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Hvis du har lagt mange timer i båten så er det vanskelig å få betalt for dette. Hvor mange timer har du brukt? Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Det skal man ikke regne med har jeg hørt;-) Hehe. Det ligger vel mellom 150-200 timer fra i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Juli.2014 Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 En 80-talls forgasser bensinmotor er ikke noe folk løper for å kjøpe lenger. At den har stått i 40-50cm vann en vinter drar ikke opp prisen. Vet du om det er byttet riser på den, eller har du noe dokumentasjon på vedlikeholdet på maskinen ? Båten kan være så strøken den vil, men det er maskinen som bestemmer verdien. Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Sant det. Har orginalpermen fra 87 med kvitteringer fra den gang og frem til nå... Det bør nok gjennomgås av fagfolk når det gjelder mer tekniske ting, men det finnes ikke rust og alt ser bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Er det fler som ønsker å uttale seg om hva jeg kan forvente og få for den? Syntes 40.000,- hørtes meget lavt ut. Tror ikke jeg selger den under 80! Alt fungerer nå som det skal som sagt;-) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 16.Juli.2014 Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Alt fungerer som det skal, men du tar ikke sjansen på å beholde denne selv, javisst nei.. var min første tanke... Vel, man kan kanskje også ha andre og edlere motiver for å selge en båt, hva vet jeg. Motoren som nevnes er stort sett verdiløs slik det blir sagt av andre her, både teknologisk og aldersmessig...selv om alt tilsynelatende ser bra ut. En kjøper i dag står rimelig sterkt idag ved tvist på båtkjøp om de rette fora benyttes. Men bare du å prøve..kanskje treffer du på en novise som er villig til å betale "din" pris... Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 16.Juli.2014 Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 (redigert) Prisen kommer ann på hva du opplyser om. På et båtforum, hvor mange er i en kjøps prosess, meg selv inkludert, håper jeg du opplyser om alt i en annonse, så kan du selge endel billigere enn tilsvarende, men sove godt om natta skulle det du selv frykter, faktisk intreffe. Blir det salg, husk utfyllende kontrakt, så du sitter trygt i det. Redigert 16.Juli.2014 av stian83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 16.Juli.2014 Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Båtmarkedet er heldigvis endret de siste 3årene. Således er eldre båter som din blitt justert ned i pris. Ville nok heller fokusert på at du ga lite og har billig båt, istedenfor å tenke mulig gevinst. Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Misforstå meg rett, alt jeg vet vil selvsagt legges frem i en evt annonse og det er mer ment som et spørsmål om motoren vil holde i 10-20 år til med korrekt behandling. Er ikke båten verdt mer enn 40, så er det jo rart andre ber om 120?!?! Jeg kan altfor lite om båt og en evt kjøper bes ha med en som kan eller kjenne mer til båt og motor enn meg selv! Som sagt er dette min første båt, men jeg vet bedre enn at den bør gis bort grunnet alder;-) Her skal det ikke skjules noe som helst og en kjøper vil kunne prøve båten så mye som man ønsker. Men man vil vel alltid ha mest mulig innen rimelighetens grenser? Grunnen til salg er at jeg ikke føler meg kompetent nok tilå skru på motoren hvis noe skulle skje og at sjansen for at det skjer noe er større med gammelt enn nytt. Kombinert med at den er for stor enn nødvendig for små dagsturer. Bør jeg taksere den på forhånd? Eller er dette noe kjøper bør ordne selv? Evt hva koster noe slik? Igjen, beklager hvis noen oppfattet meg feil. Man skulle vel være rimelig blåst i så fall om man ber om råd om å svindle på dette forumet her... Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 16.Juli.2014 Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 (redigert) Beklager om jeg svarte feil, men prøvde bare konstatere fakta; Du får ikke mye for den om du opplyser alt. Men du MÅ opplyse for og dekke egen rygg ved evt problemer i ettertid. Du bør nok ligge godt undr tilsvarende båter for at noen skal ta sjangsen, tror jeg. Spesifiserer her at jeg ikke har filla peiling på motor, men svart belte i 8ende dan på finn.no annonser, og mener dette som ett tips hvis du vurderer salg. Skriver du motor og vann i samme setning, skal det være billig før jeg hadde leste videre, derfor tror jeg også sagsverdien er lav. :) Jeg er litt i samme situasjon med og ikke helt stole på den jeg har nå, 1979 bmc motor, fram 25 snekke. Løste det med brakket for påhenger og en ny 4hk, som alltid er med i tilfelle. Utover det virker du som mer enn nok kyndig til og selv annslå levetid, du har jo fiksa mye med motoren. Det varer som oftest lengre enn man tror. Fin båt. God sommer Redigert 16.Juli.2014 av stian83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Ja det kan godt hende og du har selvsagt et godt poeng, jeg har tatt en del bilder underveis og min egen oppfatning er at det ikke har kommet vann inn i motor! Det hadde vel kommet frem i oljen og ikke minst ikke fått startet?!?! Den ryker ikke ved start eller kjøring. Ble fortalt av forrige eier at den hadde full service før den ble satt bort og uhellet med kalesjen skjedde(virket troverdig for da jeg peilet oljen var den brun og fin, uten vanndråper) Får legge den ut til hbo 40 da og se hvor mye folk vil by:-D Hehe... Jeg vil uansett fortelle om det jeg vet, håper alle andre også tenker slik!!!! ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.Juli.2014 Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Ville bedømt pris ut fra: Hvordan er skrog og glassfiber generelt. Tilstand innrednig, treverk og tekstiler / trekk. Du kan dokumentere det meste av det som er gjort av service / vedlikehold, vitner om en ryddig tidligere eier. Er alt av elektriske / utsatte komponenter som har vært i kontakt med vann byttet? Evt hva er ikke byttet? Hadde motor stått i 40 - 50 cm med sjøvann mener jeg situasjonen hadde vært atskillig verre. At presenning svikter på vintertid er ikke første gang i dette landet... Du har en 24 fots båt, synes design er meget fint. Som alternativ til Draco 23 eller en Windy-modell like aktuell. Det er tross alt mange mange båter til salgs med eldre motorer. Vil tro at disse selges fordi eier enten er lei av båt, ønsker seg båt med enklere og rimeligere vedlikehold, ønsker seg nyere eller større båt. Regner med de fleste av oss har vært i samme situasjon. Skal alle disse "stemples" som kjeltringer pga dette? Kjøper du en eldre bil eller båt skal en jo være rimelig "blåøyd" hvis en forventer at det ikke kan / vil skje ting. Skal ikke gi noe råd vedr pris, men prøv på det du sjøl synes er fornuftig, og gå heller ned. Hvis du gjør oppmerksom på båtens historie, samt bakgrunn for at du overtok båten, synes jeg du kan legge den ut for salg med god samvittighet. Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Enig med det du sier Søringen! Er det normalt å taksere båten? Selger eller kjøper som gjør dette? Opplever at mange gjemmer seg bak "selges som den står" Foregår mye av svindel/lureri når det gjelder det meste av salg... Hvor kan man få en slik takst og hvor grundig er den? Regner ikke med de skrur av toppen og sjekker stempler etc... Ingen tvil om at båten er en reise tilbake i tid, alt er orginalt. Meg bekjent to eiere før meg. Er det noe man kan søke opp noe sted? Tusen takk for tilbakemelding så langt:-D Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 22.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Noen som har erfaring med eget salg og om man bør fremlegge en tilstandsrapport, eller om dette er helt og holdent noe kjøper bør sjekke selv??? Noen som kjenner firmaer eller personer som utfører denne slags tjenester? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.Juli.2014 Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Du får ingen til å skrive under på tilstanden til en 30 år gammel motor. Den har sin bruksverdi. Det som du kan legge frem ved salg er din beskrivelse av vedlikeholdet, alder på risere og manifolder samt evt. kompresjonstest. Resten blir egentlig synsing utfra det visuelle og din ærlige "sykehistorie". Toppfart og -turtall ift båtens oppgitte motoreffekt er også en god indikator på at forgasser og tenningsanlegg fungerer som det skal. Forøvrig syns jeg båten ser fin ut og skjønner ikke helt poenget med å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 22.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Takk for svar. Vi vurderer egentlig bytte til mindre og mer vedlikeholdsfritt, en type 17-20 fot selvlensende med 50-100hk påhenger fire-takt nyere type. Men hvis verdien på denne er lik 0,- med tanke på "sykehistorien" vil det jo være som dere alle sier at bruksverdien er mye høyere enn hva jeg vil få for den:-D Er relativt uerfaren innen båt og tiden vi har til den er mindre enn ønsket, derfor ønsker jeg en båt med mindre vedlikehold og arbeid med når vi først skal utpå;-) Siden det bare blir dagsturer kan jo denne type båt eller større være aktuelt når vi får tid til det... Komp.tester og øvrig sjekk av risere og manifolder sjekker man lett selv? Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 22.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Den gjør forøvrig 28.7 GPS knop med 4.200o/min kjenner ikke prop eller utveksling. Men hørt at dette er hva man bør forvente. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 22.Juli.2014 Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Jeg synes båten ser fin ut og vil anslå 60 000 som høyeste faktiske salgssum. De fleste av oss er enkle mennesker som liker å tro at vi gjør et kupp og er flinke til å prute. Derfor kan det ha noe for seg å starte på 80 000 og ha litt å gå på. 40 000 synes jeg bør være absolutt laveste salgssum. Jeg betviler ikke at båten går helt fint i dag. Men de fleste her på BP vet at denne båten vil kreve mye vedlikehold og utskfting, trolig også et motorbytte, i årene framover. Og det vil de færreste her inne betale alt for mye for. Men du kan ha flaks å møte på en kar som har lyst på akkurat DENNE båten der DU bor på DETTE tidspunktet. Det vil skru opp prisen. Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 25.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Tusen takk til alle som har tatt seg bry med å svare på tråden, vi velger å beholde båten til våren 2015. Så får vi brukt båten så mye vi klarer i år. Uansett ekstremt flott i Oslofjorden i disse dager;-) Ønsker alle en fortsatt fin sommer! Thomas. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.