Jump to content

Selge før det er for sent? 30 år gammel Mercruiser


ThoGra81

Recommended Posts

Hei. Kort historikk om båten:

 

Har siden i fjor anskaffet min første båt, en Alicraft 740 DC med en 3.7l-190hk Mercruiser ferskvannskjølt innenbordsmotor. Dette var en båt jeg nærmest fikk kastet etter meg da forrige eier bare hadde hatt problemer med den. Inn og ut av verksted med hovedsak i at gir enten fungerte forover og i fri, eller bakover og i fri. (Noe som viste seg å være en finjustering av vaiere, jeg løste via youtube) Kalesjen hadde røket en vinter og snø/vann fylte motorrommet opp ca 40-50cm på motoren med regnvann. Han antok motoren var defekt og sa dette bare var å bytte.

Etter full gjennomgang av motoren, byttet jeg starter, tennplugger, filtre, olje og rengjorde bensintanken.

 

Til min store overraskelse startet den etter få turns... Resten av båten er fra prod år 87 men holder seg meget bra, her har jeg bare vasket. Utv er det skrapet bort bunnstoff, primet og lagt på nytt samt polert og byttet impeller før sjøsetting. Nå har jeg kjørt ca 10-15 timer med den problemfritt.

 

Da kommer det store spm; bør jeg selge den nå og oppgradere til nyere mens alt virker som det skal??? Motoren er jo alt 30 år men fremstår som meget bra. Vi er en familie på 4 og båten har foreløpig bare blitt brukt til dagsturer, syntes jo det er litt trist å selge også når jeg har lagt i mange timer på båten...

 

Noen som har en klar filosofi ang alder og levetid på dette?

Link to post

Noen som har en klar filosofi ang alder og levetid på dette?

 

Med tanke på at sommeren er forholdsvis kort her i landet (noen år varer den i ukesvis andre ord i et kvarter eller snaut nok det) så kommer jeg aldri til å ha en båt hvor jeg ikke føler at den er pålitelig i bruk. Velger da heller en mindre og nyere båt enn en eldre og større båt, ikke minst hva gjelder alder på motor. Dette er en rent generell betraktning og man må se på den enkelt båt/motor i forhold til vedlikehold og tilstand målt opp mot alder.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

En 80-talls forgasser bensinmotor er ikke noe folk løper for å kjøpe lenger. At den har stått i 40-50cm vann en vinter drar ikke opp prisen. Vet du om det er byttet riser på den, eller har du noe dokumentasjon på vedlikeholdet på maskinen ? Båten kan være så strøken den vil, men det er maskinen som bestemmer verdien.

Link to post

Alt fungerer som det skal, men du tar ikke sjansen på å beholde denne selv, javisst nei.. var min første tanke...

Vel, man kan kanskje også ha andre og edlere motiver for å selge en båt, hva vet jeg.

Motoren som nevnes er stort sett verdiløs slik det blir sagt av andre her, både teknologisk og aldersmessig...selv om alt tilsynelatende ser bra ut.

En kjøper i dag står rimelig sterkt idag ved tvist på båtkjøp om de rette fora benyttes.

Men bare du å prøve..kanskje treffer du på en novise som er villig til å betale "din" pris...

Link to post

Prisen kommer ann på hva du opplyser om.

På et båtforum, hvor mange er i en kjøps prosess, meg selv inkludert, håper jeg du opplyser om alt i en annonse, så kan du selge endel billigere enn tilsvarende, men sove godt om natta skulle det du selv frykter, faktisk intreffe.

Blir det salg, husk utfyllende kontrakt, så du sitter trygt i det.

Redigert av stian83 (see edit history)
Link to post

Misforstå meg rett, alt jeg vet vil selvsagt legges frem i en evt annonse og det er mer ment som et spørsmål om motoren vil holde i 10-20 år til med korrekt behandling. Er ikke båten verdt mer enn 40, så er det jo rart andre ber om 120?!?! Jeg kan altfor lite om båt og en evt kjøper bes ha med en som kan eller kjenne mer til båt og motor enn meg selv! Som sagt er dette min første båt, men jeg vet bedre enn at den bør gis bort grunnet alder;-)

 

Her skal det ikke skjules noe som helst og en kjøper vil kunne prøve båten så mye som man ønsker. Men man vil vel alltid ha mest mulig innen rimelighetens grenser?

 

Grunnen til salg er at jeg ikke føler meg kompetent nok tilå skru på motoren hvis noe skulle skje og at sjansen for at det skjer noe er større med gammelt enn nytt. Kombinert med at den er for stor enn nødvendig for små dagsturer.

 

Bør jeg taksere den på forhånd? Eller er dette noe kjøper bør ordne selv? Evt hva koster noe slik?

 

Igjen, beklager hvis noen oppfattet meg feil. Man skulle vel være rimelig blåst i så fall om man ber om råd om å svindle på dette forumet her...

Link to post

Beklager om jeg svarte feil, men prøvde bare konstatere fakta;

Du får ikke mye for den om du opplyser alt. Men du MÅ opplyse for og dekke egen rygg ved evt problemer i ettertid. Du bør nok ligge godt undr tilsvarende båter for at noen skal ta sjangsen, tror jeg. Spesifiserer her at jeg ikke har filla peiling på motor, men svart belte i 8ende dan på finn.no annonser, og mener dette som ett tips hvis du vurderer salg. Skriver du motor og vann i samme setning, skal det være billig før jeg hadde leste videre, derfor tror jeg også sagsverdien er lav.

:)

 

 

Jeg er litt i samme situasjon med og ikke helt stole på den jeg har nå, 1979 bmc motor, fram 25 snekke.

Løste det med brakket for påhenger og en ny 4hk, som alltid er med i tilfelle. Utover det virker du som mer enn nok kyndig til og selv annslå levetid, du har jo fiksa mye med motoren. Det varer som oftest lengre enn man tror. Fin båt. God sommer

Redigert av stian83 (see edit history)
Link to post

Ja det kan godt hende og du har selvsagt et godt poeng, jeg har tatt en del bilder underveis og min egen oppfatning er at det ikke har kommet vann inn i motor! Det hadde vel kommet frem i oljen og ikke minst ikke fått startet?!?! Den ryker ikke ved start eller kjøring. Ble fortalt av forrige eier at den hadde full service før den ble satt bort og uhellet med kalesjen skjedde(virket troverdig for da jeg peilet oljen var den brun og fin, uten vanndråper) Får legge den ut til hbo 40 da og se hvor mye folk vil by:-D Hehe...

 

Jeg vil uansett fortelle om det jeg vet, håper alle andre også tenker slik!!!! ;-)

Link to post

Ville bedømt pris ut fra:

Hvordan er skrog og glassfiber generelt.

Tilstand innrednig, treverk og tekstiler / trekk.

Du kan dokumentere det meste av det som er gjort av service / vedlikehold, vitner om en ryddig tidligere eier.

Er alt av elektriske / utsatte komponenter som har vært i kontakt med vann byttet? Evt hva er ikke byttet?

Hadde motor stått i 40 - 50 cm med sjøvann mener jeg situasjonen hadde vært atskillig verre.

 

At presenning svikter på vintertid er ikke første gang i dette landet... Du har en 24 fots båt, synes design er meget fint. Som alternativ til Draco 23 eller en Windy-modell like aktuell.

 

Det er tross alt mange mange båter til salgs med eldre motorer. Vil tro at disse selges fordi eier enten er lei av båt, ønsker seg båt med enklere og rimeligere vedlikehold, ønsker seg nyere eller større båt. Regner med de fleste av oss har vært i samme situasjon. Skal alle disse "stemples" som kjeltringer pga dette?

 

Kjøper du en eldre bil eller båt skal en jo være rimelig "blåøyd" hvis en forventer at det ikke kan / vil skje ting.

 

Skal ikke gi noe råd vedr pris, men prøv på det du sjøl synes er fornuftig, og gå heller ned. Hvis du gjør oppmerksom på båtens historie, samt bakgrunn for at du overtok båten, synes jeg du kan legge den ut for salg med god samvittighet.

Link to post

Enig med det du sier Søringen! Er det normalt å taksere båten? Selger eller kjøper som gjør dette? Opplever at mange gjemmer seg bak "selges som den står" Foregår mye av svindel/lureri når det gjelder det meste av salg... Hvor kan man få en slik takst og hvor grundig er den? Regner ikke med de skrur av toppen og sjekker stempler etc... Ingen tvil om at båten er en reise tilbake i tid, alt er orginalt. Meg bekjent to eiere før meg. Er det noe man kan søke opp noe sted?

 

Tusen takk for tilbakemelding så langt:-D

Link to post

Du får ingen til å skrive under på tilstanden til en 30 år gammel motor. Den har sin bruksverdi. Det som du kan legge frem ved salg er din beskrivelse av vedlikeholdet, alder på risere og manifolder samt evt. kompresjonstest. Resten blir egentlig synsing utfra det visuelle og din ærlige "sykehistorie". Toppfart og -turtall ift båtens oppgitte motoreffekt er også en god indikator på at forgasser og tenningsanlegg fungerer som det skal.

Forøvrig syns jeg båten ser fin ut og skjønner ikke helt poenget med å bytte.

Link to post

Takk for svar. Vi vurderer egentlig bytte til mindre og mer vedlikeholdsfritt, en type 17-20 fot selvlensende med 50-100hk påhenger fire-takt nyere type. Men hvis verdien på denne er lik 0,- med tanke på "sykehistorien" vil det jo være som dere alle sier at bruksverdien er mye høyere enn hva jeg vil få for den:-D Er relativt uerfaren innen båt og tiden vi har til den er mindre enn ønsket, derfor ønsker jeg en båt med mindre vedlikehold og arbeid med når vi først skal utpå;-) Siden det bare blir dagsturer kan jo denne type båt eller større være aktuelt når vi får tid til det...

 

Komp.tester og øvrig sjekk av risere og manifolder sjekker man lett selv?

Link to post

Jeg synes båten ser fin ut og vil anslå 60 000 som høyeste faktiske salgssum. De fleste av oss er enkle mennesker som liker å tro at vi gjør et kupp og er flinke til å prute. Derfor kan det ha noe for seg å starte på 80 000 og ha litt å gå på. 40 000 synes jeg bør være absolutt laveste salgssum.

Jeg betviler ikke at båten går helt fint i dag. Men de fleste her på BP vet at denne båten vil kreve mye vedlikehold og utskfting, trolig også et motorbytte, i årene framover. Og det vil de færreste her inne betale alt for mye for.

Men du kan ha flaks å møte på en kar som har lyst på akkurat DENNE båten der DU bor på DETTE tidspunktet. Det vil skru opp prisen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...