bliss X Startet 17.April.2005 Del på Facebook Startet 17.April.2005 Det ser ut til at årets ferietur vil bli på svenskekysten. Hvis det klaffer med tid og vær, ser jeg også for meg at det kan bli en liten tur over til Danmark. Blir ikke lenge i Danmark, men tenker først å gå over til Læsø og derfra videre over til fastlandet. Hvilken av havnene på Læsø anbefales Østerby eller Vesterby og hvor bør man gå videre hvis man bare har tid til et havneanløp i tillegg til Læsø ? Foretrekker steder med litt "fred og ro" framfor "stresshavner" med masse restauranter osv. Må også anskaffe kart. Danske båtsportkart ? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 17.April.2005 Del på Facebook Svart 17.April.2005 (redigert) Østerhavn fåretrekker jeg. Og så skal du få en rolig havn på fastlandet "Strandby" Fra Strandby 7 min med tog så er du i Fredrikshavn Fra Strandby (tror det var 25 min med tog eller buss, så er du i Skagen) Har de 2 siste år vært innom nettopp her. Får se om det blir i år også. Redigert 17.April.2005 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Fenix Svart 17.April.2005 Del på Facebook Svart 17.April.2005 Østerby er kanskje litt mindre full enn Vesterø, men jeg synes nok at den vestre har mer atmosfære. På fastlandet er Ålbæk verdt et besøk. Nokså liten havn, men ikke med det trøkket som du finner i Skagen. Og med en veldig hyggelig kro. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 17.April.2005 Del på Facebook Svart 17.April.2005 Østerby er kanskje litt mindre full enn Vesterø, men jeg synes nok at den vestre har mer atmosfære. På fastlandet er Ålbæk verdt et besøk. Nokså liten havn, men ikke med det trøkket som du finner i Skagen. Og med en veldig hyggelig kro. <{POST_SNAPBACK}> Hva er dypgående i ålbæk ? er ikke den temmelig gunn. ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Fenix Svart 17.April.2005 Del på Facebook Svart 17.April.2005 Hva er dypgående i ålbæk ? er ikke den temmelig gunn. ? <{POST_SNAPBACK}> 2,5 meter inne i havna. http://www.sejlerens.com/havneinfo.asp?HavneID=1581 http://www.skagen1.dk/sb/aalbaek_havn/ Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 17.April.2005 Del på Facebook Svart 17.April.2005 En tur til Ålbæk kan absolutt anbefales! Veldig hyggelig havnekaptein. Det går forholdsvis store fiskebåter helt inn i havna så jeg kan ikke tenke meg at der er problem med dybden. Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 17.April.2005 Del på Facebook Svart 17.April.2005 (redigert) Må også anskaffe kart. Danske båtsportkart ? <{POST_SNAPBACK}> Hvis du bare skal innom Læsø og så "touche" fastlandet før du går nord- eller østover igjen, tror jeg ikke det er nødvendig å kjøpe båtsportserien. Ta en titt innom Nautisk Forlag og kikk på overseilings- eller kystkartene. Seiling på den nordøstre jyllandskysten handler om å befinne seg i riktig led, og den finner du avmerket på de større kartene også (men det føles nok tryggest med båtsportkartene...). Det danske "Kattegat - Nordlige del (nr. 101) bør være tilstrekkelig. Da har du overseilingskart også fra området sør for Marstrand (men du bør nok ha et overseilingskart som dekker området nord for dette også, særlig når du skal tilbake). Redigert 17.April.2005 av Fenix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Jeg synes Vesterø havn har mer "sjel" enn Østerby. Det er liksom ingenting der. Det sagt, det kan være meget fullt i Vesterø havn, men havnesjefen der er en kløpper til å stable båt. De har også et tilbud om opplag dersom du må avbryte ferien for en uke p.g.a. jobb eller annet. Da kan du ligge en uke for DKK 700.-. Alle småhavnene som er nevnt her er bra. Det er også en bra gjestehavn i Frederikshavn sør for fergehavna. Skagen er egentlig bedre enn sitt rykte. Hvis man holder seg unna i himmelspretten og og slike helger tidlig i sesongen er det riktig trivelig der og skjelden støy om natten i havna. Etter reorganiseringen av Skagenbanen er det avganger hele tiden til Frederikshavn og alle stedene i mellom dersom man ønsker en utflukt. Jeg og mange andre "båtflyktninger" bruker den til Bunken for å spille terrengkrokkert. Det er også korteste avstand til Sverige. Ca 34 nm over til Hätteberget/Marstrand. Jeg har et full størrelse kart jeg bruker ved seilas på østre Nordjylland. Dansk kart som heter Læsø Rende (tror jeg, det ligger i båten). Jeg planlegger også Danmark til sommeren. Når ferien begynner blir det kun "pit-stop" på Koster og i Kungshamn og så to uker i Danmark. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Flem340 Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Litt nyssgjerrig på hvordan det fungerer i Danmark med havne kaptein. Er det slik at man må kontakte havnekapteinen før man ankommer en havn, eller kan man bare gjøre som her hjemme, og stikke innom for å se om det er plass? Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 I "turisthavnene" drar du rett inn, slik vi er vant til hjemme. Oftest vil du ikke se noe til havnekapteinen før han skal ha penger, men er det fullt, hender det at du får bistand og anvisning. Når det gjelder spesielle havner som feks Hirtshals, som ikke egentlig er ment for lystseilere, bør du nok anrope først. Husk også at det er langt mellom havnene på danskekysten (og ingen uthavner), så det lønner seg å være ute i god tid slik at man ikke må utpå igjen på kveldstid (men det skal jo utrolig mye til at det ikke finnes en ledig glipe til en ekstra båt...). Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 De tilfellene hvor man kontakter havnesjefen på forhånd er de hvor man har spesielle behov. For eksempel at man har rullestolbruker ombord. Da får man som gjerne plass langsetter. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
stsoleil Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Væsterø havn er, etter min mening, absolutt den triveligste havna på Læsø. Har storst sett vært der innom Væsterø hvert år i snart 20 år, og vi ble så betatt av både øya og havnen at vi faktisk holdt vårt brylupp på Strandgården i 1993 - med 25 gjester fra Norge for feiring "tre heile dager tilende". Har alsri hatt problem med at det ikke er plass. Skal du en liten tur over til fastlandet er også Sæby en trivelig havn. Ned til havnen kommer det hver kveld klokken 21.00 en fra "guttemusikken" og blåser flagget ned.... absolutt stemning.... Med ønske om en god sommer Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Har storst sett vært der innom Væsterø hvert år i snart 20 år, og vi ble så betatt av både øya og havnen at vi faktisk holdt vårt brylupp på Strandgården i 1993 - med 25 gjester fra Norge for feiring "tre heile dager tilende". <{POST_SNAPBACK}> Og bryllupsnatten i en gammel Comfort 30??? mvh Barsk II (Barsk 1 var StSolei`s gamle båt) Sitér dette innlegget Link to post
stsoleil Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Hei Barsk II, Nei faktisk ikke.... Gamle fru Mortensen (var rundt 80 år den gangen) hadde en utrolig lekker leilighet i den gamle delen av Strandgården, og siden vi valgte å feire dagen på hennes sted, flyttet hun like gjerne ut den natten og overlot sine private gemakker til oss..... Og i tillegg hadde hun sørget for Champagne-frokost til mogenen etterpå..... Så vi behøvde ikke å ty til "gamlebåten" den natten... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2005 Takker for mange gode tips. Overseilingskart har jeg, men detaljkart mangler. Spørs om jeg ikke spanderer en båtsportmappe, hvis det er det systemet de har i Danmark også. Hadde tenkt å gå fra Marstrand. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 Hej Lasse! Du behöver bare ett kart det som Fenix skriver om det danska kortet 101 Det dekker hela Laesö og norrut Skagen i vest o Marstrand i öst ! för segling i det området behöver du ikke några båtsportkort, det er bort- kastade pengar, (tror ikke det finns något heller för den delen !) det er veldigt lett-navigerat ! vad beträffar hamnar...... Saeby jättefin liten by ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bliss X Svart 19.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2005 Hei Gunga Ser at 101 er i målestokken 1:200. Blir ikke det litt lite detaljert ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 Hej Lasse ! Jag kansje tar feil, blir lit usikker på kartnumret, jag har har det der danska kartet i båten det dekker bara Laesö o nordover mot Skagen/Marstrand ! og det kortet rekker långt egentligen behöver man bara en waypoint strax utanför pirarna i Skagen! (om det nu er til Skagen, man skall ) det blir ikke den der precisionsnavigering i Danmark, det er ofta långgrunt, så man måste hålla sig en bit utanför kysten og sen gå mot havnpirarna ! du behöver bara ett kart i detta området ! I princip följer man samma rutter som yrkessjöfarten! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.