carmencita Startet 16.Juli.2014 Del på Facebook Startet 16.Juli.2014 Hei alle sammen, Har følgende problemstilling. Kjøpte ny Wallas 2400 båtvarmer i juni 2008. Båten har ikke vært brukt særlig mye de siste 3 sesongene, bare noen helgeturer, bruk av varmeren regner jeg til ca 20 timer totalt, men jevn bruk. Kjørte varmeren før båten gikk i opplag i fjor og alt var normalt. Da jeg skulle starte den i år da jeg satt ut båten, var det ikke liv i den. Sjekket at det var strøm helt frem til varmeren og det var ok, Tok den ut, sendte den til Maritim, som sendte den videre til importør. Fikk beskjed om at "print kortet" var ødelagt og måtte byttes, en reparasjon på 4200 kr. Varmeren kostet ny i 2008 10400,- uten monteringssett. Varmeren er 6 år nesten på dagen og derfor utenfor "normal" reklamasjons tid. Jeg mener at det såkalte "printkortet" er en såpass viktig del i denne varmeren at denne må være ment å skulle vare lengre en 6 år og derfor bør være skiftet uten vederlag. Stikker så frem huet for laglig hogg, er jeg helt på jordet her og egentlig bare bør akseptere at sånn er det og betale. Legger også til at både Maritim og importør mener at dette ikke er en reklamasjon. Refleksjon: Hadde dette vært en bil med såpass store reparasjoner i prosent i forhold til nypris + nedskriving av verdi siden ny så hadde den vel blitt kondemnert ? Hilsen en skuffet Carmencita Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Juli.2014 Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Hvor mye du vil legge ut på bilen din beror på økonomien din? Ellers er det nok 5 år som er reklamasjonsfrist ja. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
I.M.S. Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Litt på sidelinjen, men vil bare nevne at Wallas har meget bra tegninger med komponentlister på de fleste av sine kretskort og en "oppegående" radioreparatør fikser det meste med komponenter for noen ti'ere og litt arbeide. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 (redigert) Ganske vanlig at 5 års reklamasjonsrett er absolutt maksimum, selv om det kan virke "urettferdig" når en vare bare er blitt brukt noen få timer i denne perioden. Egen erfaring i et tilfelle: Tv'en min tok kvelden nøyaktig 1 dag etter 5-års fristen. 0 dekning på garanti og reklamasjonsrett. Ble for dyr å reparere og måtte kjøpe ny TV (valgte samme merke). Off-Topic, men greit å nevne. Litt på sidelinjen, men vil bare nevne at Wallas har meget bra tegninger med komponentlister på de fleste av sine kretskort og en "oppegående" radioreparatør fikser det meste med komponenter for noen ti'ere og litt arbeide. Ikke alltid lønnsomt når du må leie inn en radioreparatør (skal vel ha litt lønn han også?), men om du har slike egenskaper selv - er det håp om en rimelig løsning. Spør oss om kretskortskjema med komponentliste, så finner vi sikkert ut av det. Kretskortet til en Wallas 2400 koster noen få kroner over 3000,-, og en reparasjonskostnad på 4200,- i dette tilfellet er heller ikke en ublu pris. Redigert 17.Juli.2014 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
carmencita Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Skjønner at jeg er helt på jordet her, 5 års reklamasjon er max, selv om den eneste komponenten som faktisk er av litt teknologisk verdi i dette apparatet er "printkortet". Utenom ett par sikringer så består vel det hele av noen rør, en 12 volts vifte, en membran pumpe og en "pottebrenner" Konklusjonen min blir da at Wallas varmeapparater til båt kun kan regnes å ha 5 års levetid, alt utover dette er flaks. Gjennomsnittsprisen på å ha varme i båten pr. sesong blir da ca 2000,- Jeg får bare krype til korset og få varmeren reparert, da blir det halv pris på de neste 5 årene, hvis ikke noe annet ryker Carmencita. Sitér dette innlegget Link to post
Ipanema1 Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 (redigert) Carmencita: Skal jeg være helt ærlig synes jeg du virker litt vanskelig nå. Teknologi i maritime miljø er utsatt for ulike påkjenninger som kondens, høy luftfuktighet, salt etc. Sett i forhold til dette må vi ta høyde for at feil kan inntreffe. Fem år er en lang garantiperiode i en slik sammenheng. Å konkludere generelt med at Wallas varmere kun kan påregnes å ha fem års levetid blir for meg urettferdig mot produktet og alt for enkelt. Redigert 17.Juli.2014 av Ipanema1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Jeg har en Wallas 2400 i båten. Den er ihvertfall 20 år gammel, trur jeg. Den var i båten da vi kjøpte den i 2008, og forrige eier hadde ikke satt den inn. I høst feilet den, men ikke i kretskortet. Bytte veke-sett måtte til, og det var det (bortsett fra litt fingertrøbbel under monteringa). Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
volvo_penta_ Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Er helt enig med trådstarter, dette et ting man forventer at varer i mere enn 6 år. Hvis ikke bør konstruksjon endres, og ting kapsles ennå bedre inn for å tåle miljø. Samtidig må forhandlet sette strek ett sted, da de ikke kan levere reservedeler i evigheten kostnadsfritt. Jeg ville presentert saken direkte for Wallas, og sett hva som skjede. Som leverandør hadde jeg nok tenkt litt annerledes, og fikset filleting som dette, til lav kost, nettop for å slippe uro i markedet vedr. produktet, og tråder som dette på nettet. En 2400 koster tross allt nærmere 15 lapper. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Har en 1800 av samme type. Gikk til importør og fikk tilbud på nytt kort, som jeg skiftet. Husker ikke prisen, men mener kortet var ganske rimelig Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Draco24styling Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Så hvis clutchen på bilen ryker etter 5 år og en dag. Så et det en reklamasjon? Et sted må forhandler/importør/kjøpsloven sette en grense. Denne er 5 år. Vi kan ikke forlange at alt holder evig og ting går i stykker Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Draco24styling Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Så hvis clutchen på bilen ryker etter 5 år og en dag. Så et det en reklamasjon? Et sted må forhandler/importør/kjøpsloven sette en grense. Denne er 5 år. Vi kan ikke forlange at alt holder evig og ting går i stykker Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Eureka Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 -vi skal være ganske tilfreds med 5 år reklamasjon. Nesten bare i Norge det er slik. Sitér dette innlegget Link to post
carmencita Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Heia, Ipanema, jeg prøver ikke å være vanskelig, prøver bare å lufte noen tanker angående dette. Som det blir sagt er dette ett produkt som er designet for å være i ett maritimt miljø, så det er ikke ett argument at det blir brukt der. Videre så snakkes det om clutchen til en bil. Det er definert som en slitedel og er beregnet å bli byttet ihht slitasje. Hvis en går litt videre og tenker seg at motoren på bilen ryker og må skiftes etter 5 år og en dag, vil en da snakke om en ny motor vederlagsfritt eller tenke "tøff luck" og kjøpe en ny selv? Motoren er en stor kost å skifte i forhold til bilens pris. Den sammenligningen trekker jeg mot Wallas'en, som har ett "printkort" som er en stor kost å skifte sett i forhold til ny varmer. Når det gjelder holdbarheten på Wallas som blir nevnt her, så var grunnen til at jeg kjøpte den akkurat det at det var en 20 år gammel, samme type som satt i båten fra før. Den hadde jeg skiftet veike på og fungerte helt fint inntil "printkortet" røk her også etter alle disse årene. Og det er jo veldig bra. Derfor forventet jeg at den nye også ville holde, og ble vel skuffet når så ikke var tilfelle. Carmencita. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Et dirty trix du kan prøve men som ikke er noen garanti for løsning for dette problemet. Hvis du kan fyre Wallasen (antagelig skjer ingenting) men hvis du hadde vært heldig nok til at en sikring går tar du umiddelbart - med hendene og legger de over alle komponentene på kortet. Hvis det gikk en sikring til kortet ville den 1 ste feilaktige komponenten være varm. Etter at den er byttet gjentar man prosedyren. Når sikringen holder ser man om Wallasen fungerer - hvis ikke blir det feilsøk a la skjema som vist til tidligere i tråden. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.