Thomas Evjen Startet 16.Juli.2014 Del på Facebook Startet 16.Juli.2014 Holder på med motorbytte i min -94 Bayliner 2051. Har gått til anskaffelse av hva jeg kan se en noe eldre motor enn den jeg hadde(?), står "vortec" på toppdekslene på den motoren jeg har men har bare riller på toppdekslene på den motoren jeg kjøpte. Noen som kan si meg hva som er forskjell her? På den jeg har fra før er det også en slags medbringer/hylse med smørenippel der drevet går inn mot motoren, men den hylsen mangler på nye motoren. Går det uten eller bør jeg flytte over? På forhånd takk for svar.[emoji4] Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 (redigert) GM's V6'er var den første motoren som kom med såkalt Vortex teknologi. Dette ble introdusert i 1986, men har forandret seg litt opp igjennom årene, og GM har faktisk produsert flere motorer med både klistremerker og toppdeksler med "Vortec" logoen på. Det som normalt regnes som "Vortec" topper i dag, er de toppene som kom i 1996 med den nye typen boltmønster for innsuget, disse har et nyreformet forbrenningskammer som gir litt bedre luftflyt enn de gamle runde kamrene. Størrelsen på porter, ventiler og annet er likt, forskjellen ligger stort sett i utformingen av kammeret og et annet innsug. På V6'eren har altså begge typene "vortex" teknologi, altså kanaler som lager en "virvel". For de aller fleste av oss er forskjellen ubetydelig, og måten en motor blir brukt i en båt tilsier at det har svært liten betydning hvilken topper som er montert, utover at man får noen ponnier mer med den nye typen. I en bil merker man faktisk forskjellen bedre, den nye typen topper gir en litt mer responsiv motor med mer effekt på lavere turtall. Med andre ord, alle GM V6'ere fra 87 og opp er egentlig Vortec motorer, men motorer fra 96 og opp er litt "mer" Vortec motorer, og det er sannsynligvis en slik motor du har med toppdeksler stemplet med "Vortec". Når det kommer til svinghjulskåpen og koblingsplaten som sitter i svinghjulet, så har MerCruiser forandret disse opp gjennom årene, og det er forskjeller. Den motoren du har kjøpt ser ut til å den gamle trekantede koblingsplaten med hylse på, mens den motoren du hadde sikkert har den nyere typen uten den hylsen. Jeg tror nok du må sette over delene fra den gamle motoren, altså platen som sitter skrudd i svinghjulet og kåpen rundt, ellers vil ikke akselen fra drevet gå langt nok inn. Det er også mulig at du bare kan bytte det ytre leddet på akselen til drevet i stedet, det er to typer med forskjellig lengder på splines'ene hvis ikke jeg husker feil. Redigert 17.Juli.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Du kan evt flytte over topper, innsug og forgasser på ny motor hvis dette er i orden også.Da får du med 15-20 hk ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas Evjen Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Takk for gode svar folkens. Det jeg ser er at det er en o-ring på akslingen bak splines som ikke "tetter" mot noe da hylsa ikke er der, så det er vel best å sette det over. Etter hva jeg kan se er det ikke mulig å sette den feil(?) ;) den motoren jeg hadde stemmer med orginale serienr og er antagelig fra -94 slik som båten, og har den hylsa. Den jeg har kjøpt er tydeligvis 89/90. Kjøpte den fra et båtfirma som har overhalt den og den ser riktig bra ut, og gir meg den tryggheten jeg må ha for å kunne legge på tur med familien. Den jeg hadde har antagelig tatt inn vann gjennom riesere eller manifolder, og tatt skade av det. Derfor tar jeg ikke sjansen på å flytte over toppene. Hva ville dere gjort, brukt den motoren jeg har kjøpt, eller solgt den igjen til fordel for noe nyere? Jeg har tydeligvis sjekket litt for lite på forhånd :-) Sitér dette innlegget Link to post
Thomas Evjen Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Den gamle motoren har også mye større forgasser og annet innsug, dette kan vel flyttes over - men kjøpte en komplett slik at jeg skulle slippe. Det er tross alt lite tid igjen av båtsesongen.. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Det er nok fireports forgasser på den gamle, og toports på den nye hvis det er stor forskjell på størrelsen. Nå er jeg litt usikker på MerCruiser, men Volvo oppga den gamle AQ205'en til 205 hester, og denne hadde toports forgasser og de gamle toppene, mens de nyere 4.3 motorene har 225 hester, altså en forskjell på rundt 20 hester. Nå minnes jeg å huske at MerCruiser hadde noen 4.3 litere som var 190 hester, så det er mulig det noe større forskjell der, men det er fortsatt ikke voldsomt, og ved normal kjøring vil du neppe merke særlig forskjell. Skru over koblingsplata på svinghjulet og svinghjulskåpen, sett inn i båten og tut og kjør. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Til bruk akkurat nå ville jeg kjørt med den motoren du har. Men ville vel kanskje sett meg etter en nyere til senere. Får nyere 4,3 l til veldig greie priser. Har sett flere på finn den siste tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas Evjen Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Har lett i flere mnd før jeg endelig kom over den jeg har. Blir ikke å bytte flere ganger så det er snakk om en endelig løsning. :) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Motorblokkene er helt identisk uansett modell, utover at enkelte av de nyere har balanseaksel. Du kan altså sette over toppene, innsug og forgasser ved en senere anledning uten å ta ut motoren, dersom du gidder, du vil nok ikke merke den helt store forskjellen uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas Evjen Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Liker det du skriver adeneo, og slår meg nok til ro med det. Tusen takk for hjelp og info :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.