Jump to content

Bytte av motor, 4,3V6


Thomas Evjen

Recommended Posts

Holder på med motorbytte i min -94 Bayliner 2051. Har gått til anskaffelse av hva jeg kan se en noe eldre motor enn den jeg hadde(?), står "vortec" på toppdekslene på den motoren jeg har men har bare riller på toppdekslene på den motoren jeg kjøpte. Noen som kan si meg hva som er forskjell her? På den jeg har fra før er det også en slags medbringer/hylse med smørenippel der drevet går inn mot motoren, men den hylsen mangler på nye motoren. Går det uten eller bør jeg flytte over? På forhånd takk for svar.[emoji4]

 

bilde

Link to post

GM's V6'er var den første motoren som kom med såkalt Vortex teknologi.

Dette ble introdusert i 1986, men har forandret seg litt opp igjennom årene, og GM har faktisk produsert flere motorer med både klistremerker og toppdeksler med "Vortec" logoen på.

 

Det som normalt regnes som "Vortec" topper i dag, er de toppene som kom i 1996 med den nye typen boltmønster for innsuget, disse har et nyreformet forbrenningskammer som gir litt bedre luftflyt enn de gamle runde kamrene.

 

87-96vortec.jpg

 

Størrelsen på porter, ventiler og annet er likt, forskjellen ligger stort sett i utformingen av kammeret og et annet innsug.

På V6'eren har altså begge typene "vortex" teknologi, altså kanaler som lager en "virvel".

 

For de aller fleste av oss er forskjellen ubetydelig, og måten en motor blir brukt i en båt tilsier at det har svært liten betydning hvilken topper som er montert, utover at man får noen ponnier mer med den nye typen.

I en bil merker man faktisk forskjellen bedre, den nye typen topper gir en litt mer responsiv motor med mer effekt på lavere turtall.

 

Med andre ord, alle GM V6'ere fra 87 og opp er egentlig Vortec motorer, men motorer fra 96 og opp er litt "mer" Vortec motorer, og det er sannsynligvis en slik motor du har med toppdeksler stemplet med "Vortec".

 

 

Når det kommer til svinghjulskåpen og koblingsplaten som sitter i svinghjulet, så har MerCruiser forandret disse opp gjennom årene, og det er forskjeller.

Den motoren du har kjøpt ser ut til å den gamle trekantede koblingsplaten med hylse på, mens den motoren du hadde sikkert har den nyere typen uten den hylsen.

 

Jeg tror nok du må sette over delene fra den gamle motoren, altså platen som sitter skrudd i svinghjulet og kåpen rundt, ellers vil ikke akselen fra drevet gå langt nok inn.

Det er også mulig at du bare kan bytte det ytre leddet på akselen til drevet i stedet, det er to typer med forskjellig lengder på splines'ene hvis ikke jeg husker feil.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Takk for gode svar folkens. Det jeg ser er at det er en o-ring på akslingen bak splines som ikke "tetter" mot noe da hylsa ikke er der, så det er vel best å sette det over. Etter hva jeg kan se er det ikke mulig å sette den feil(?) ;) den motoren jeg hadde stemmer med orginale serienr og er antagelig fra -94 slik som båten, og har den hylsa. Den jeg har kjøpt er tydeligvis 89/90. Kjøpte den fra et båtfirma som har overhalt den og den ser riktig bra ut, og gir meg den tryggheten jeg må ha for å kunne legge på tur med familien. Den jeg hadde har antagelig tatt inn vann gjennom riesere eller manifolder, og tatt skade av det. Derfor tar jeg ikke sjansen på å flytte over toppene. Hva ville dere gjort, brukt den motoren jeg har kjøpt, eller solgt den igjen til fordel for noe nyere? Jeg har tydeligvis sjekket litt for lite på forhånd :-)

Link to post

Det er nok fireports forgasser på den gamle, og toports på den nye hvis det er stor forskjell på størrelsen.

 

Nå er jeg litt usikker på MerCruiser, men Volvo oppga den gamle AQ205'en til 205 hester, og denne hadde toports forgasser og de gamle toppene, mens de nyere 4.3 motorene har 225 hester, altså en forskjell på rundt 20 hester.

Nå minnes jeg å huske at MerCruiser hadde noen 4.3 litere som var 190 hester, så det er mulig det noe større forskjell der, men det er fortsatt ikke voldsomt, og ved normal kjøring vil du neppe merke særlig forskjell.

 

Skru over koblingsplata på svinghjulet og svinghjulskåpen, sett inn i båten og tut og kjør.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...