Jump to content

Utette vinduer

rogeri

Recommended Posts

Hei!

Har kjøpt meg en gammel Viksund Goldfish!

Som de fleste gamle båter er det lekkasje rundt vinduene,morkne pakninger er vel årsaken til

dette.Kunne i første omgang tenke meg å gjøre en hurtigreparasjon ,årstiden tatt i betraktning,og det er nærliggende å tenke "Captain Trolley". Noen som har erfaring med denne? Er det noen som har prøvd å bruke sveiseveske får våtromstapet til formålet???

Er forøvrig intr. i vindskjærm og evnt. kalesje til denne.

:sailing:

Jeg har prøvd Capt Tolley noen ganger og det KAN virke godt. Uansett er det enkelt i bruk og om det hjelper så er jo det bra.

Jeg har dog litt mer tro på å legge en fuge av f.eks PANTERA SMP (se Leverandør annonser) på utsiden. Bruk maskeringstape så blir det ganske pent. God rengjøring før fuging er avgjørende for et varig resultat.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg hadde samme problem på min Goldfish. Jeg tok ut alle rutene og gjorde rein pakningene. Etter montering la jeg en fuge med "Kleb og tett" rundt utsiden av listene, og dette har fungert bra. I følge en venn av meg som jobber med glass, er det umulig å få det tett i lengden om man fuger inntil vindusglasset. Dette vil ødelegge pakningen.  

Takker for gode innspill sålangt!

Hadde forsåvidt samme problemet på forrige båt,Master 740 Combi!Her var lekkasjen mellom alum.list og skottet på utsiden.Dette ble omhyggelig renset med aceton og deretter påførte jeg en "kile" med Sikaflex . Jeg maskerte list og skott og fikk en fin fuge og tett ble det også.

Tror nok det samme er tilfellet nå også,fukt trenger ned mellom skott og aluramme og frosten "sprenger" listene lekke.Kanskje derfor det også går bra og teite etter i noen tilfeller.

Tror kanskje det er lurt å påføre noe vannavstøtende middel,enda mens vinduene er tette!?

Ja jeg har nok skaffet meg en del jobb med denne båten.

Det elektriske ombord trenger sårt en oppgradering,teakpaneler må slipes og lakkes.

Båten er ustyrt med en 130 HK sabb-ford 2704 T  ca.2000 timer,med Twin-disc sluregear og dertilhørende mesanmast. Forrige eier brukte båten mye til hobbyfiske og var på Lofoten og Røst helt til han ble 87 år!!!

Han hadde også bygget et overbygg i aluminium over cock-pit,og med all respekt for jobben han gjorde i høy alder,det ble ikke særlig pent!!Hadde det eksistert ett maritimt bygningsråd,er jeg redd for att godkjenning hadde uteblitt.

Jeg har imidlertid tegnet ny hardtopp og har planer om å lage dette i vinter.

Hvorfor det ble Goldfish?

Jeg har lenge vært fasinert over skroget til disse båtene,dyp kjøl som gjør at den egner seg godt til å "ligge på mesanen",ypperlig sjøbåt som tåler en støyt!

Det viktigste av alt,er vel at man får utrulig mye båt for pengene,hvis man ikke er opphengt i fart. Prisleiet ligger mellom 200 og 300tusen,alt etter utstyr og tilstand.

Til de av dere som har Goldfish og kjenner denne båten godt,kan jeg nevne at jeg har tenkt å fjerne de innstøpte benkene ute på dekk og vinkle innerlineren ut til ytterskroget.Jeg oppnår nesten 2kvm.mer dekksplassog kan da stå helt inntil rekka på båten.Innvendinger eller kommentarer til dette ønskes.Har også tenkt å lage spygatter for lensing av dekk i denne høyden,men mulig det blir for lavt i forh. til vannlinjen slik at det skyller inn ved slingring?

Ja jeg har nok skaffet meg en del jobb med denne båten.

Hadde vært artig om du la ut litt info og bilder om båten og arbeidet du skal gjøre i en egen tråd.

Spennende med slike prosjektet. Selv har jeg alltid hatt et godt øye til disse Viksundene særlig i versjon med rigg. Var på nippet til å kjøpe en 31 med rigg i vår/sommer men akkurat da jeg skulle handle var det ikke noen riktig passende på markedet.

• 5 måneder senere...

Jeg sliter litt med lekkasje rundt noen vinduer på min Viksund Goldfish, og har prøvd det meste av tette-triks. Jeg tror rett og slett at jeg ikke får dratt til nok på de små skruene som klemmer listene sammen på vinduene foran. Vet noen om det er noe i veien for å bruke gjennomgående bolter med mutter på disse vinduene for å få klemt pakningene skikkelig? :sailing:

Det er ikke noe problem, men det vil vel ikke være like pent. I tilegg vil du få flere hull som kan lekke.(skruehull).

En anne løsning er å skjære vekk det som er av synlige pakninger på vinduets utside og maskere for så å legge på sikafleks. Har gjort dette på svogeren's 660 og det ble tett.

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hva må jeg evt bruke for fjerning av gammel sika før ny legges på ? Bør det pusses / vaskes ned med noe først når jeg skal gjøre tilsvarende jobb på min båt ?

GeV

<{POST_SNAPBACK}>

Skjær bort det du klarer med tapetkniv e.l. Vask godt med tynner, lynol eller lignende avfettingmidler, skift klut ofte.

Jeg har nettopp tatt flere vindu i Coroneten min. Valgte Pantera MS3000 fra Joerg Becker (se under leverandørannonser). Der finnes også en del tips om fremgangsmåte.

Jeg skar bort alt jeg klarte med vanlig lommekniv, vasket godt med tynner, ventet til tynnerrestene var dampet bort, tapet med maskeringstape, la i Pantera så dypt ned i fugen jeg klarte, dro fingeren litt hardt over for å presse fugemassen lengre ned og fjerne overskytende fugemasse, fjernet tapen, ferdig. Fugen kan nå glattes med en treflis vætet med f.eks Zalovann men det gjorde ikke jeg. Har bare fuget de 3 sidene som vann renner ned til. Så langt ser det bra ut, det store spørsmålet er hvordan det er om 5-10 år. Tiden vil vise det......

P.S. Bestillingssidene til Joerg Becker har sviktet meg 2 ganger, send e-post/IM

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Takk for gode svar. Jeg har prøvd mye av dette, og la inn fuger i fjor uten at det ble helt bra. Jeg :smiley: er også fortalt at så lenge pakningene er i god stand, skal det ikke være nødvendig med tettemidler. Problemet er ofte for lite press på pakningene pga. dårlige skruer. Jeg lurer derfor på om noen har erfaring med gjennomgående bolter.

God morgen

Hvis du ser på bildet i logoen min ser du en Viksund med gjennomgående bolter...

Men det var ikke derfor den sank :diving:

Vi hadde lekkasje og fant etterhvert ut at flere av boltene var eiret av akkurat der de gikk inn i den ytterste aluminiumsprofilen.

Boret gjennomgående hull og forsenket på utsiden. Brukte skruer med linsehode og det så ok ut fra utsiden. Demonterte vinduene og byttet pakning etpar plasser der pakningen hadde åpnet seg i "bunnen" (U-formet).

Tror vi fikk ny pakning rett fra Viksund til en fornuftig pris.

Når vi demonterte viste det seg at det eneste som holdt mange av skruene var irr under hodet. Skruene var helt irret av, og det var så mye bevegelse i vinduet at fugemasse ikke ville holdt tett.

Kjøp skruer med eksakt riktig lengde eller bittelitt for kort. Det er penere med en mutter som ikke er helt full enn med et gjengeparti som stikker ut. Bruk evt muttere med "lokk"

En liten dråpe sika under skruehodet holdt tett. Vi vurderte andre løsninger, men ettersom vi rett som det er tar turen ned mot Danmark ville vi eliminere muligheten for at en brottsjø kom inn pga dårlige skruer.

Mons

Mons

Jeg hadde også lekasjer i flere av mine vinduer (som er til å åpne og lukke i salongen(Vista 28), tok de av, tettet igjenn, og lekasjene fortsatte. Etter litt tenking slo det meg at jeg kanskje ikke fikk lukket vinduene ordentlig. skruene (rattene) for å åpne og lukke vinduene var helt skrudd til (innerst på gjengene). men jeg kunne fortsatt presse vinduene lenger inn. Jeg satte på noen skiver på hvert vindu, og vinduene ble tette...

Redigert av pensol (see edit history)

Hei!

Holder selv på med denne jobben i min Goldfish.

Har løsnet alu-listene på innsiden fordi jeg skal trekke ny bekledning på veggene.

Tar ut vinduene,fjerner helt gamle gummipakninger,renser glass og ramme med aceton.Maskerer glass og ramme og fuger /klemmer dette på plass igjen med Pantera SM som ifølge skriften skal være bedre enn alt annet. Glatter så over med Zalovann og resultatet ser ihvertfall bra ut sålangt.

Hos meg kom vannet inn mellom gummipakningene og glasset,men jeg har også fuget rund alu-listene på utsiden mot skroget. På innsidet vil jeg legge en plan gummipakning mellom glass og alu-list. Mellom glasset og gummien var det både fin sand og saltkrystaller som sørget for lekkasjen.

Om vinteren, med fukt den ene dagen og frost den neste skal det mere til en noen små linseskruer til for å holde dette tett over tid.

Har tro for at dette MÅ bli bra..............! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...