rogeri Svart 20.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2005 (redigert) Til Mons: I mitt innlegg hadde jeg de orginale treskruene med linsehode i tankene!!! Måten du tettet lekkasjen på med gjennomgående maskinskruer er nok sikkert helt ok. Men jeg synes vel muttrene blir noe dominerende? Redigert 20.April.2005 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 20.April.2005 Del på Facebook Svart 20.April.2005 Hva må jeg evt bruke for fjerning av gammel sika før ny legges på ? Bør det pusses / vaskes ned med noe først når jeg skal gjøre tilsvarende jobb på min båt ? GeV <{POST_SNAPBACK}> Hei Gev ! Maxi båtene er jo kjent for svært mange positive sider, og noen ganske få negative... En av disse er de utenpåliggende vinduene som lett lekker. Dette er vel tilfelle på Fenix'en også. Etter å ha forhørt meg ganske mye rundt er jeg rimelig sikker på at sicaflex ikke er veien å gå. Et av vinduene i min Maxi lekker og det er tettet med sica...... På de utmerkede websider maximalt.dkkan du lese at de anbefaler noe som heter butylgummi. Tok litt tid før jeg fikk tak i dette. Men på Einar Johnsen i Arendal var de ikke i tvil.. Utrolig mye rart de fikser, liker den butikken bedre og bedre..... Det står desverre ikke noe merkenavn på rullen med butylgummi. Det er som seigt modellkitt, og man skal lage en en pølse som man legger rundt vindusåpningen, og deretter klemmer ruta på... Har ikke prøvd det, men jeg tror det er riktig metode..... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Leo Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 Hei. Jeg må legge til at jeg tidligere har tatt ut alle vinduer, renset og fuget etter alle kunstens regler (med hjelp av en glassmester), men får fortsatt lekkasjer. Derfor har jeg kommet frem til at siden jeg ikke får skikkelig press med de gamle skruene, så får jeg lekkasjer pga. bevegelser i plasten når jeg seiler, eller at det går folk på dekk. Jeg har også lagt fuger rundt vinduslistene uten hell. Jeg tror at måten disse listene er konstruert på er avhengig av jevnt trykk på pakningene. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 22.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2005 Hei Leo,du skremmer meg!!!! Fuget du da også på ytterkanten av alulistene på utsiden?Slik at vannet ikke fikk komme mellom skrog og ramme? Viksunden har jo relativt små vinduer og solid tykkelse på dekk og skrog,hva med de som har flybridge og mye større vinduer? Den var god den artikkelen i linken Skipper_Worsoe viser til! Får nu se hva den duger til den Panteraen til Jorg Becker!!! Hvilken fugemasse brukte du?? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 (redigert) Hallo Dere ...da må jeg jo skrive lit: Skjær bort det du klarer med tapetkniv e.l. Vask godt med tynner, lynol eller lignende avfettingmidler, skift klut ofte. Bruk i alle fall rensemiddel som 100% ikke etterlates et film/olje/fett. Jeg har nettopp tatt flere vindu i Coroneten min. Valgte Pantera MS3000 fra Joerg Becker (se under leverandørannonser). Der finnes også en del tips om fremgangsmåte. Jeg skar bort alt jeg klarte med vanlig lommekniv, vasket godt med tynner, ventet til tynnerrestene var dampet bort, tapet med maskeringstape, la i Pantera så dypt ned i fugen jeg klarte, dro fingeren litt hardt over for å presse fugemassen lengre ned og fjerne overskytende fugemasse, fjernet tapen, ferdig. Fugen kan nå glattes med en treflis vætet med f.eks Zalovann men det gjorde ikke jeg. Har bare fuget de 3 sidene som vann renner ned til. Så langt ser det bra ut, det store spørsmålet er hvordan det er om 5-10 år. Tiden vil vise det...... Uanset at vi til idag ikke hadde problemer som skyldes produktet : I mars besøkter jeg "gamle kunder" som har limt alt med MS3000/60 på båten sin . Båten gikk siden år 2000 verdensrund og forble i det mellom i et år på Phillipinene. Nå er de tilbake i Tyskland siden Oktober, men starter på samme båten i Mai igjen. Liming og fuging på båten er i så bra stand, at de ikke har planlagt til å reparere noe til ny start. Dessverre hadde møten vært tilfeldig og jeg hadde ikke noe kamera med meg. Hva en skam, men kundene ha lovet til å sende noen til meg. Håper at de ikke glemmer det. Vår SMP-lim (segself) har en beregnet "levetid" fra 18 til 25 år. Det er viktig at man unngå f.eks. "chemiske våpen" som chlor eller liknene chemikalier som oppløses organiske forbindelser. Dette er alt og gjelder ALLE lim (også PU og Silikon). Det eneste "hjemmelghet", som man må legge merke til, er hefteevnen. Disse skal forberedes "under bruk av hjerne" og meget perfekt. Det beste er, hvis man satser kraven til hefteevnen lit høyere, enn kraven til vår SMP. Da.....bli det perfekt. P.S. Bestillingssidene til Joerg Becker har sviktet meg 2 ganger, send e-post/IM <{POST_SNAPBACK}> Dessverre...dette stemmer til i dag.Serverbedriften klarer det antakeligvis ikke så riktig og jeg er ikke PC-spesialist. ... men resten løper stabil . Vennligst bruk e-post og husk, at første svare mitt må nær deg inne av 1 til 24 timer ! Ellers gikk noe galt. Takk Redigert 22.April.2005 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
rogeri Svart 22.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2005 Hei Joerg og takk for leveransen! Forstår jeg deg riktig når du sier at klorholdige vaskemidler IKKE må brukes i nærheten av eller på limte flater med PU lim /Pantera,Sika,Tech-7 osv? Videre spør jeg: Hadde det vært bedre å bruke det du kaller for segself i stedet for MS3000/6000?Eller er dette det samme limet du mener. Du vet mange har jo teakdekk som vaskes i klor og det er vel ikke til å unngå at dette renner over vinduer å andre limfuger når det brukes!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 (redigert) Hei Joerg og takk for leveransen! Forstår jeg deg riktig når du sier at klorholdige vaskemidler IKKE må brukes i nærheten av eller på limte flater med PU lim /Pantera,Sika,Tech-7 osv? Videre spør jeg: Hadde det vært bedre å bruke det du kaller for segself i stedet for MS3000/6000?Eller er dette det samme limet du mener. Du vet mange har jo teakdekk som vaskes i klor og det er vel ikke til å unngå at dette renner over vinduer å andre limfuger når det brukes!!!! <{POST_SNAPBACK}> Bare hyggelig og stor takk for handelen. Jeg svarer her lit langsomere pga. dårlig tid og språk. Håper at det er forståelig. "segself": unnskyld, feil bruk av ordet ! Jeg mener vår SMP = MS3000/60 Skal betyr at limen selv (stofflig) har en forvented livstid av 18 - 25 år. Eksempel: legger man en pølse silikon i sollys, da er silikonen øddelagt om relativ kort tid (sprekker, taper elastisitet, fargen, osv) Til å øddelegge SMP trenger solen 18 til 25 år. Men varigheten av LIMINGEN er avhengig av mange andre faktorer. Til Chlor: Stortsett, ja. Dette er riktig forstått. Chlorforbindelser, i hver form, er meget aggressiv. Derfor bruker vi jo chlor : (husk ! ) til å drepe organisk materiell, som. f.eks. alger, i vannrør, drikkevann, på do osv. På teak er det meningen til å drepe og løse f.eks. forskellige alger med hjelp av chlor. Men ved samme anledningen stjeler vi teaktreet også olje. Dette er egentlig ikke helt klug pga. at teak trengs denne oljen for å oppredholde motstandsdyktigheten og varigheten sitt. ******************************************************* Kjernsettning: Chlor (og også andre middeler) øddelegges organisk materiell. Det skal nå differenseres lit. Hvis man bruker rengjøringsmiddeler i et konsentrasjon som står på bruksanvisningen, så skjer ikke noe dramatiske umiddelbart og med en gang. Men over en lengere tid og ved bestandig bruk skjer det likevel, at minst overflatene både fra organisk tetningsmiddler og teaktre bli skadet og knekkt. Enda verre er det pga. at ikke mange mennesker leser dette som står pa "flasken". "Lit mer = er bedre" er ofte brukt. Men "lit mer" er også "lit mer konsentrert", og dermed betydsom aggressivere. Dette er også grunnen av, at f. eks. fuger rund av badekaret gjerne bli øddelagt og at de bli ufrivillige "brun of sort". Det mugner bare. Og det skyldes kun stoff som er agressiv og som kunne knekke overflatene. Bruker man istedenfor Silikon vår SMP, da holder fugene flere ganger lengere, er faktisk renere, og kan (hvis den bli skadet) også repareres enkelt og perfekt. Disse merker som du har nevnet nå, eller bedre disse produkter det du mener, inneholder alle (inkl. Pantera-SMP) organiske forbindelser. Og dermed er de alle i fare til å bli skadet, hvis man bruker sterkt Chlor. Forresten er det ikke plikt å bruke chlor. Det gikk over flere hundre år nok uten å bruke disse greie ...nå trenger vi nesten en egen tråd for dette temaet ! Hilsen Jørg Redigert 22.April.2005 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Leo Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 Hei Leo,du skremmer meg!!!! Fuget du da også på ytterkanten av alulistene på utsiden?Slik at vannet ikke fikk komme mellom skrog og ramme? Viksunden har jo relativt små vinduer og solid tykkelse på dekk og skrog,hva med de som har flybridge og mye større vinduer? Den var god den artikkelen i linken Skipper_Worsoe viser til! Får nu se hva den duger til den Panteraen til Jorg Becker!!! Hvilken fugemasse brukte du?? <{POST_SNAPBACK}> Hei Rogeri! Du er jammen lettskremt til å være Bodøværing Flex i båten er et velkjent (problem?) når det gjelder lekkasje. Selv på store båter. Om man fuger for mye eller med feil fugemasse, kan dette sprekke når båten rører seg. Fugemassen jeg brukte er fra WURTH og er kalt KLEB OG TETT. Den er velprøvd på skipsverftet, og skal visstnok fungere både på plast og stålbåter. Da jeg begynte dette prosjektet i fjor vår, fikk jeg tips via dette forum om linken Skipper Worse viser til. Den viser til en litt annen type vindus-pakninger enn de som er på min båt. Jeg er blitt fortalt at man ikke må fuge glasset til denne type pakning. Om den er ren, og montert korrekt, vil den være tett. Min lekkasje er rundt pakningene. Jeg gjorde derfor følgende: Jeg tok ut alle vinduenemed pakning, renset grundig, avfettet, fuget listene(uten å få fugemasse på glasset) og satte inn vinduene igjen. Pakningene var bra, så de beholdt jeg etter råd fra min venn glassmesteren. Jeg la deretter en fuge rundt vinduslistene. Jeg fikk profesjonell hjelp til fugingen, så jeg tror ikke problemet ligger der. Jeg tror derimot at pakningene krever riktig press for å fungere optimalt. Jeg vurderer gjennomgående bolter siden det er vanskelig å komme til enkelte steder. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 Hei Rogeri! Du er jammen lettskremt til å være Bodøværing Flex i båten er et velkjent (problem?) når det gjelder lekkasje. Selv på store båter. Om man fuger for mye eller med feil fugemasse, kan dette sprekke når båten rører seg. Fugemassen jeg brukte er fra WURTH og er kalt KLEB OG TETT. Den er velprøvd på skipsverftet, og skal visstnok fungere både på plast og stålbåter. <{POST_SNAPBACK}> "mange vei fører til Rom" sier man. Würth KLEB og TETT heter på tysk "Klebt und Dichtet". Den limer egentlig ganske bra, hvis man bruker limen innvendig. Men hvis miksturen er ikke forandret, da bør du ikke bruke dette på vinduer. I så fall er den ikke UV-stabil OG mugner ganske fint. Pga. dette måtte jeg bytte 2 ganger 28 vinduer som hadde vært ikke veldig morsomt. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
rogeri Svart 22.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2005 Hei Rogeri! Du er jammen lettskremt til å være Bodøværing ------------ Hei igjen Leo! Alt unødvendig dobbelt-arbeide skremmer meg generelt sett men bare til en viss grad ! Ellers hadde jeg ikke kjøpt en gammel Viksund!!! Hva båt ellers angår,når man som jeg, nå har fått sett hva fukt og lekkasjer forårsaker av skader på en båt, så er jo det skremmende i seg selv. Håper vi begge har "hentet" noe om emnet på dette fortreffelige forum og at vi som har/ hatt lekke glugger kan se en tørr og trivelig båtsesong i møte!!!! Kan hende jeg sender deg en IM senere med Goldfish relaterte spørsmål,hvis det er ok!? Til Joerg: Takk for oppklaringen vedr Pantera! (Kan hende jeg må ha mer!) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 23.April.2005 Del på Facebook Svart 23.April.2005 Til Joerg: Takk for oppklaringen vedr Pantera! (Kan hende jeg må ha mer!) <{POST_SNAPBACK}> Bare hyggelig, Rogeri, og gjerne igjen. Men dette gjelder jo ikke bare Pantera. Temaet er jo meget interessant for oss alle som trives med båt. Og så håper jeg at også Leo fikk nok opplysning til spørsmåleene hans. Bare en ting til : Riktig press på vinduer er ikke bra. a) bøyer man flatene ; b) bli det stiff. Pga. temperatur utvider og sammetrekker seg hver stoff forskjelig. Hos kunststoff f.eks. kan det være flere mm, opp til cm. Dette er trykk som er noen ganger tonnevis. Til glass gjelder det samme, men hos små vinduer ikke med en så stort verdi. Likevel er det muglig at kunststoffvinduer, glassvinduer eller også ramme og tetningen kan sprekkes, hvis de ikke ha nok plass for bevegelsen. Så skal man avseer fra å feste vinduer stiff. Dette gjelder her ganske spesiellt for båt men også til bil. Alt disse ting har bevegelse, fordreier seg, få støtt og trekk. Disse spenninger kan kun få kompensasjon, hvis festning/liming er meget elastisk. Men vi trenger det jo også lit stiffhet, så at stoff det vi jobber med ikke bare oppfører seg som tyggegummi (silikon f.eks.) Derfor bør man hos utvalget av limen ta en titt på hardheten som få betegnelsen "shore". Som optimalt vister seg en verdi shore-A 57°. Denne verdien, sammen med meget stor elastisitet (strekkfasthet, kan brukes til 99% av alle oppgaver som angås å feste fleksibel. Man kan mye lære hvis man seer lit rund "i verden". Om det dreier seg om bilvinduer; bankvinduer; fassade- og vinduer; gulv; men også maskinfester, også gataer; rør eller hva som helst og million andre ting: alle har et punkt til felles: et sted finnes det "noe" som gi lit frihet for bevegelse/fleksibilitet. Siste tips: for å feste vinduer med skruer må man følger noe regelverk. Det finnes ganske spesiell informasjon til temaet som man bør følges ! Hilsen til alle Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Leo Svart 23.April.2005 Del på Facebook Svart 23.April.2005 Hei Joerg! Jeg tror egentlig vi mener det samme her. Når jeg sier riktig press, mener jeg ikke stort press, men jevnt trykk rundt hele rammen for et pakningen skal virke optimalt. Dette er nettopp fordi jeg ikke fuger glasset fast i pakningen slik at det kan utvide seg i utakt med skroget uten å skape sprekker. Når det gjelder Wurth sitt produkt, så håper jeg de har forandret det noe fra det du har erfaring med. Ellers så må jeg kanskje i ilden igjen i løpet av kort tid. Heldigvis er det meste av massen brukt til liming av ramme og pakning, og det er ikke direkte eksponert. Om jeg får problemer med fugen senere, kan jeg forhåpentligvis ganske enkelt bytte den ut uten å ta ut vinduene igjen. Og Rogeri! God ide med litt samarbeid oss Viksundredere imellom! Send meg gjerne en IM:cheers: Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 23.April.2005 Del på Facebook Svart 23.April.2005 Hei Joerg! Jeg tror egentlig vi mener det samme her. Når jeg sier riktig press, mener jeg ikke stort press, men jevnt trykk rundt hele rammen for et pakningen skal virke optimalt. Dette er nettopp fordi jeg ikke fuger glasset fast i pakningen slik at det kan utvide seg i utakt med skroget uten å skape sprekker. Når det gjelder Wurth sitt produkt, så håper jeg de har forandret det noe fra det du har erfaring med. Ellers så må jeg kanskje i ilden igjen i løpet av kort tid. Heldigvis er det meste av massen brukt til liming av ramme og pakning, og det er ikke direkte eksponert. Om jeg får problemer med fugen senere, kan jeg forhåpentligvis ganske enkelt bytte den ut uten å ta ut vinduene igjen. Og Rogeri! God ide med litt samarbeid oss Viksundredere imellom! Send meg gjerne en IM:cheers: <{POST_SNAPBACK}> Da er det ja greit Men i saken Würth ? Problemet oppstått ca. 8 og ca. 18 måneder etter montasjen. Men du få jo se. Ellers kan du jo skjekke dette på websidene til Würth. Produktbeskrivelsen finnes det sikkert der. Hilsen Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.