Jump to content

Bytte simmerringer i pakkboks


haknuts

Recommended Posts

Årets båtferie går mot slutten. 10 fine dagwr langs svenskekysten med vendereis i Tanunstrand. Men ila turen har noe skjedd med pakkboksen. Mister smørefettet og antar simmerringene har gjort jobben sin. Lekker noe mere vann inn enn på starten av ferien. Nytt prosjekt med learning by doing :-) Noen som har en anbefaling om rimelig båtløft i Asker/Bærum mens jobben gjøres? Legger ved bilde av elendigheten. Ser det konner fett ut på innsiden, men frykter at mesteparten forsvinner ut i hylserøret. Ikke bra.. Har forresten lest et sted om en som mente det var mulig å løsne akslingen fra gearet og trekke pakkboksen bakover mens båten lå i sjøen. Påstanden var at cutlesslageret tetter såpass at det såvidt sildrer inn vann. Høres litt for spennende ut men kanskje noen har prøvd og overlevet? Båten er en Saga 27 1986. Anslår akslingsdiameter til 30mm men vet i skrivende stund noe om leverandøren av det som står bak der i dag bilde

Link to post

Jeg gjorde den samme jobben på min Saga27 for 7 år siden. Men båten din må nok på land. Jeg tok av roret, løsnet akslingen fra gearet og trakk akslingen helt ut. Så løsnet jeg pakkboksen fra gummihylsen og skiftet simmeringene. Samtidig benyttet jeg anledningen til å bytte cuttleslageret i strevnsbeslaget. Alt om dette finner du i tråden min Hvordan skifte simmeringer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Du kan nok løsne klem hyles på aksling mot gear og trekke aksling bak til den treffer ror. Da kan du løsne slange klemmer å trekke ut terning. Husk å sette overettt merker på aksling og klem hylse. Ser ut som Bosvik Aksel tetting, båten må på land. Om det er slark i cutless lager, tar du av ror, for å trekke aksling helt ut å skifte cutless lager. Ikke nødvendig å gjøre dette, dersom det er plass nok å få av tetning innvendig, mellom klemhylse og akterover, evt ta av flens mellom gir og klem kobling. Husk å lufte disse hylsene hvergang ved sjø setting. Gjøres ved at slangeklemmer løses og det slippes luft ut, får å få kjøling på hyles... Volvo leverer også hylse terninger, men dette fungerte ikke på min Viknes, da Aksling ikke er tilstrekkelig opplaget og vibrasjoner oppstod fra motor. Måtte tilbake til bosvik tetning etter få timer med Volvo tetning. Husk oppretting!!!!

Link to post

Det er ikke nok å løsne klemflensen og trekke akslingen bakover til den butter mot roret. En får ikke nok plass til å trekke pakkboksen av i fremkant av akslingen. Dersom en også løsner klemflensen fra girkassen, er det mulig det er plass. Og pakkboksen på denne modellen av Saga27 er fra Vest Mekan. Noe merke for å få akslingen på plass i klemhylsen er ikke nødvendig. Det er et spor i akslingen som en av boltene ligger an mot. Å slippe ut luft ved sjøsetting, gjelder ikke for denne pakkboksen det er snakk om her. Med såkalt Volvo "kondom", må en gjøre det. Men som sagt, les tråden min fra da jeg gjorde jobben selv på samme type båt, samme årgang og samme system som trådstarter har.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det er ikke nok å løsne klemflensen og trekke akslingen bakover til den butter mot roret. En får ikke nok plass til å trekke pakkboksen av i fremkant av akslingen. Dersom en også løsner klemflensen fra girkassen, er det mulig det er plass. Og pakkboksen på denne modellen av Saga27 er fra Vest Mekan. Noe merke for å få akslingen på plass i klemhylsen er ikke nødvendig. Det er et spor i akslingen som en av boltene ligger an mot. Å slippe ut luft ved sjøsetting, gjelder ikke for denne pakkboksen det er snakk om her. Med såkalt Volvo "kondom", må en gjøre det. Men som sagt, les tråden min fra da jeg gjorde jobben selv på samme type båt, samme årgang og samme system som trådstarter har.

Ser du nevner at lufting av pakkboks ikke er nødvendig med den typen pakkboks som er nevnt her i fra trådstarter. Alle pakkbokser bør vel luftes, innkl. " Volvo kondomen". Har selv en oljesmurt pakkboks uten lufte skrue på topp,( slik som Sleipners nyere modeller har). Men jeg lufter altid etter sjøsetting ved å løsne de fremre slangelemmene på pakkboksen for å slippe ut lufta, ellers har jo disse tendens til å bli veldig varme.

Link to post

Det har jo lett for å danne seg ei luftlomme helt inne i hylserøret/gummi når båten sjøsettes,slik at sjøvannet ikke kommer helt inn, derav får ikke pakkboksen nok kjøling i fra sjøvannet. Da må slangeklemmene løsnes litt slik at lufta "fiser"ut og sjøvannet pipler inn, før slangeklemmene trekkes til igjen. Noen pakkbokser har jo egen lufteskrue.

Link to post

Hvilken leverandør har du det fra? Vest Mekan som leverte disse pakkboksene? Det har jeg aldri hørt om. Og hvordan skulle det gjøres? Løsne slangeklemmen rundt den stive 2" slangen på pakkboksen, trekke pakkboksen fremover (dersom du får den løs), vente til vannet spruter inn, for så fikle med å få det sammen igjen? Nei det tror jeg ikke på!

 

Gjør dere to som forfekter dette prinsippet selv slik lufting? Er det noen andre som gjør det? Om det skulle bli noe varme, har det i hvert fall ikke skadet noe hos meg etter 28 år uten lufting.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hvilken leverandør har du det fra? Vest Mekan som leverte disse pakkboksene? Det har jeg aldri hørt om. Og hvordan skulle det gjøres? Løsne slangeklemmen rundt den stive 2" slangen på pakkboksen, trekke pakkboksen fremover (dersom du får den løs), vente til vannet spruter inn, for så fikle med å få det sammen igjen? Nei det tror jeg ikke på!

Dette er jo kjent i fra de fleste leverandører etc ang. lufting av pakkboks, bl.a. Sleipner. Gjort på to minutter uten dramatikk.

Link to post

Det skulle jeg gjerne sett dokumentasjon på, og gjerne en video som viser at det kan gjøres på 2 minutter. Men nå gidder jeg ikke mer. Luft så mye dere orker.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

........... Har forresten lest et sted om en som mente det var mulig å løsne akslingen fra gearet og trekke pakkboksen bakover mens båten lå i sjøen. Påstanden var at cutlesslageret tetter såpass at det såvidt sildrer inn vann............................

Ville nok ikke stole på det. Pakkboksen min løsnet en gang under veis slik at det bare var cutless lageret som tettet. Det kom inn MYE vann!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...