haknuts Startet 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2014 Årets båtferie går mot slutten. 10 fine dagwr langs svenskekysten med vendereis i Tanunstrand. Men ila turen har noe skjedd med pakkboksen. Mister smørefettet og antar simmerringene har gjort jobben sin. Lekker noe mere vann inn enn på starten av ferien. Nytt prosjekt med learning by doing :-) Noen som har en anbefaling om rimelig båtløft i Asker/Bærum mens jobben gjøres? Legger ved bilde av elendigheten. Ser det konner fett ut på innsiden, men frykter at mesteparten forsvinner ut i hylserøret. Ikke bra.. Har forresten lest et sted om en som mente det var mulig å løsne akslingen fra gearet og trekke pakkboksen bakover mens båten lå i sjøen. Påstanden var at cutlesslageret tetter såpass at det såvidt sildrer inn vann. Høres litt for spennende ut men kanskje noen har prøvd og overlevet? Båten er en Saga 27 1986. Anslår akslingsdiameter til 30mm men vet i skrivende stund noe om leverandøren av det som står bak der i dag Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Lars H. Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Jeg gjorde den samme jobben på min Saga27 for 7 år siden. Men båten din må nok på land. Jeg tok av roret, løsnet akslingen fra gearet og trakk akslingen helt ut. Så løsnet jeg pakkboksen fra gummihylsen og skiftet simmeringene. Samtidig benyttet jeg anledningen til å bytte cuttleslageret i strevnsbeslaget. Alt om dette finner du i tråden min Hvordan skifte simmeringer. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Viknes 6BY Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Du kan nok løsne klem hyles på aksling mot gear og trekke aksling bak til den treffer ror. Da kan du løsne slange klemmer å trekke ut terning. Husk å sette overettt merker på aksling og klem hylse. Ser ut som Bosvik Aksel tetting, båten må på land. Om det er slark i cutless lager, tar du av ror, for å trekke aksling helt ut å skifte cutless lager. Ikke nødvendig å gjøre dette, dersom det er plass nok å få av tetning innvendig, mellom klemhylse og akterover, evt ta av flens mellom gir og klem kobling. Husk å lufte disse hylsene hvergang ved sjø setting. Gjøres ved at slangeklemmer løses og det slippes luft ut, får å få kjøling på hyles... Volvo leverer også hylse terninger, men dette fungerte ikke på min Viknes, da Aksling ikke er tilstrekkelig opplaget og vibrasjoner oppstod fra motor. Måtte tilbake til bosvik tetning etter få timer med Volvo tetning. Husk oppretting!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Auto korrekt. På iPad!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Det er ikke nok å løsne klemflensen og trekke akslingen bakover til den butter mot roret. En får ikke nok plass til å trekke pakkboksen av i fremkant av akslingen. Dersom en også løsner klemflensen fra girkassen, er det mulig det er plass. Og pakkboksen på denne modellen av Saga27 er fra Vest Mekan. Noe merke for å få akslingen på plass i klemhylsen er ikke nødvendig. Det er et spor i akslingen som en av boltene ligger an mot. Å slippe ut luft ved sjøsetting, gjelder ikke for denne pakkboksen det er snakk om her. Med såkalt Volvo "kondom", må en gjøre det. Men som sagt, les tråden min fra da jeg gjorde jobben selv på samme type båt, samme årgang og samme system som trådstarter har. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LM 605 Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Det er ikke nok å løsne klemflensen og trekke akslingen bakover til den butter mot roret. En får ikke nok plass til å trekke pakkboksen av i fremkant av akslingen. Dersom en også løsner klemflensen fra girkassen, er det mulig det er plass. Og pakkboksen på denne modellen av Saga27 er fra Vest Mekan. Noe merke for å få akslingen på plass i klemhylsen er ikke nødvendig. Det er et spor i akslingen som en av boltene ligger an mot. Å slippe ut luft ved sjøsetting, gjelder ikke for denne pakkboksen det er snakk om her. Med såkalt Volvo "kondom", må en gjøre det. Men som sagt, les tråden min fra da jeg gjorde jobben selv på samme type båt, samme årgang og samme system som trådstarter har. Ser du nevner at lufting av pakkboks ikke er nødvendig med den typen pakkboks som er nevnt her i fra trådstarter. Alle pakkbokser bør vel luftes, innkl. " Volvo kondomen". Har selv en oljesmurt pakkboks uten lufte skrue på topp,( slik som Sleipners nyere modeller har). Men jeg lufter altid etter sjøsetting ved å løsne de fremre slangelemmene på pakkboksen for å slippe ut lufta, ellers har jo disse tendens til å bli veldig varme. Sitér dette innlegget Link to post
Uffe Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Ser du nevner at lufting av pakkboks ikke er nødvendig med den typen pakkboks som er nevnt her i fra trådstarter. Alle pakkbokser bør vel luftes, innkl. " Volvo kondomen". Enig med Lars. Har samme type pakboks og nu søsat i 10 år uden luftning. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Hvor skulle det være noe å lufte for en slik fettsmurt pakkboks det her er snakk om? (undskyld slurvete tegning) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Viknes 6BY Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 For å unngå varme der du har skrevet sjøvann og gummi på tegning. Lufter seg selv når du får fart på båt, men i hendhold til hylse levrandør., skal disse luftes.... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Det har jo lett for å danne seg ei luftlomme helt inne i hylserøret/gummi når båten sjøsettes,slik at sjøvannet ikke kommer helt inn, derav får ikke pakkboksen nok kjøling i fra sjøvannet. Da må slangeklemmene løsnes litt slik at lufta "fiser"ut og sjøvannet pipler inn, før slangeklemmene trekkes til igjen. Noen pakkbokser har jo egen lufteskrue. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 (redigert) Hvilken leverandør har du det fra? Vest Mekan som leverte disse pakkboksene? Det har jeg aldri hørt om. Og hvordan skulle det gjøres? Løsne slangeklemmen rundt den stive 2" slangen på pakkboksen, trekke pakkboksen fremover (dersom du får den løs), vente til vannet spruter inn, for så fikle med å få det sammen igjen? Nei det tror jeg ikke på! Gjør dere to som forfekter dette prinsippet selv slik lufting? Er det noen andre som gjør det? Om det skulle bli noe varme, har det i hvert fall ikke skadet noe hos meg etter 28 år uten lufting. Redigert 17.Juli.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LM 605 Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Hvilken leverandør har du det fra? Vest Mekan som leverte disse pakkboksene? Det har jeg aldri hørt om. Og hvordan skulle det gjøres? Løsne slangeklemmen rundt den stive 2" slangen på pakkboksen, trekke pakkboksen fremover (dersom du får den løs), vente til vannet spruter inn, for så fikle med å få det sammen igjen? Nei det tror jeg ikke på! Dette er jo kjent i fra de fleste leverandører etc ang. lufting av pakkboks, bl.a. Sleipner. Gjort på to minutter uten dramatikk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Det skulle jeg gjerne sett dokumentasjon på, og gjerne en video som viser at det kan gjøres på 2 minutter. Men nå gidder jeg ikke mer. Luft så mye dere orker. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
haknuts Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Skal se på tråden din Lars. Ellers takk for alle innspill så langt :-) Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
haknuts Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 (redigert) Et lite stemningsbilde fra skjærgården utenfor Tanumstrand. Et av barna dorger etter makrellen der ute Redigert 17.Juli.2014 av haknuts (see edit history) Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
NilsPils Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 ........... Har forresten lest et sted om en som mente det var mulig å løsne akslingen fra gearet og trekke pakkboksen bakover mens båten lå i sjøen. Påstanden var at cutlesslageret tetter såpass at det såvidt sildrer inn vann............................ Ville nok ikke stole på det. Pakkboksen min løsnet en gang under veis slik at det bare var cutless lageret som tettet. Det kom inn MYE vann! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Og det er ikke gjort på 5 minutter å skifte simmeringer og få på plass pakkboksen igjen! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.