Jump to content

Hvordan skifte simmering(er) i min pakkboks?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Det har vært diskutert mye om rep. av pakkbokser som lekker, og nå er det min tur. Jeg tror min pakkboks er med simmerring(er), og den er fettsmurt, da jeg har slik vanlig fettkopp jeg en skjelden gang drar til litt på. Og der er ingen strammemutter slik det er med talgpakning, kun en glatt messinghylse rundt akslingen og inn i "gummislangen). På bildet under er det en blåmarkert dings som det bare er å se bort ifra. Det er en holder for en kullbørste med jording for å fjerne lavfrekvent radiostøy!

 

Men hvordan er denne pakkboksern bygget opp? Er det bare presset inn en simmerring i fremkant, eller er det kanskje en i bakkant av messingrøret også?

 

For å skifte simmerringen(e), hva gjør jeg? Løsner jeg klemmeflensen mot gearet og trekker akslingen bakover 10-20cm for så å trekke pakkboksen fremmover og av akslingen, eller hva?

 

Har gruet meg for denne jobben, men nå er det 1 1/2 måned til sjøsetting, så skal jeg slippe å kjøre lensepumpen etter hver tur, må jeg få fingen ut snart.

 

pakkboks500x333.jpg

 

 

Lars H. :cryin:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Denne typen ligner den jeg hadde på min båt. Sånn jeg forstod dette måtte hele "messingbiten" skiftes.

Jeg endte opp med et helt nytt system (for lystbåter altså) som er to hylser, en på stroget og en på akslingen, med noen slags klutsh lamell lignende som går mot hverandre. alt sammen er vannkjølt med et overløp.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en Bosvik (ligner) så er det 2 simringer som er presset inn fra hver sin kant og låst med segiringer.

Bruk segiringstang og vipp ut disse ringene. Vipp deretter ut simringer, men vær obs på hvilken vei de står slik

at du plasseres de nye riktig. Mener begge skal peke med fjærene akterover.

Størrelsen på simringene kan du lese av på kanten av dem. Det er preget i en 3 delt nummer der (indre, ytre diameter + bredde). Hvis du ikke ser noe der så kan du bare måle dem.

Husk å få med rustfrie fjærer som de bytter med de orginale på simringene.

 

For å få gjort denne jobben må man selvsagt løsne aksel, løsne slangeklemmer på gummien og demontere pakkboksen fra akselen. Ja, du løsner akselen fra klemflens og trekker det nok akterover til at pakkboksen kan trekkes av. Kan hende du må ha av propell eller ror for å få akselen nok tilbake hvis propellen støter i roret.

 

 

PS!

 

Har du laget en slepekobling som sitter på pakkboksen?

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Da skulle oppskriften være grei. Så spørs det bare om det er plass nok mellom enden av akslingen og roret slik at jeg slipper å ta av roret. Der er det ikke mye å gå på, se bildet. Og så får jeg håpe at det går greit å få av klemflensen mot gearet.

 

propell.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som det kan holde hardt, desverre. Det er jo imidlertid kjapt å løsne de seks boltene til roret.

 

Når du først holder på så sjekk også at cutesslageret er slitt for mye (mye slark). Hvsis det er det så kan du jo bytte det med det samme. :wink:

Jeg ville også byttet til propellmuttersink i stedet for akselsink da du har så liten klaring til stevnlager. En slik kødd er jeg :rolleyes::wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du laget en slepekobling som sitter på pakkboksen?
Ja. Jeg hadde støy (langbølge) inn på diffmottakeren til GPS'n. Dette var en støy som kun kom når propellen/akslingen gikk rundt. Etter litt leting på nettet fant jeg dette beskrevet på noen sider til den amerikanske marinen. Og det spesielle med denne støyen er at den er fartøyspesifikk. Så amerikanerne støydemper sine egne fartøy, og lytter etter denne typen støy for å klassifisere fiendelige fartøy. Det denne koblingen gjør er å gi best mulig elektrisk kontakt mellom propell/aksling og minusstystemet i båten. Gjennom gearkassen med gearoljen er det nemlig dårlig elektrisk forbindelse. Forklaringen på hvordan støyen kan oppstå, husker jeg ikke lenger. Dette gjorde jeg for 5 - 6 år siden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det hjalp ikke noe særlig når bare diffmottakerens signaljord ble koblet til Dynaplaten. Det var først når forbindelsen fra sleperingen også ble koblet til Dynaplaten at signal/støy forholdet på diffmottakeren forbedret seg drastisk. :yesnod: Nå har imidlertid diffmottakeren tatt kvelden, så etter bytte av simmerringer spørs det om jeg monterer sleperingen på igjen. Å få reparert diffmottakeren bryr jeg meg ikke om. GPS-signalene er jo så bra nå etter at amerikanerne slo av degraderingen av signalene for sivile brukere, pluss at EGNOS også gjør sitt for nøyaktigheten.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Helt enig, men før de, ble det merkbart stabilere kurs når jeg hadde diffmottakeren og jeg gikk på autopilot/kartplotter styrt rute enn uten diffmottakeren.

 

Men nå er vi vel langt unna emnet om skifte av simmerringer? :blush:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars, byttet simringene mine i sommer og det var ikke noe problem, du får de hos Otto Olsen i Lillestrøm bare husk at du må ha de med syrefaste fjærer. Jeg brukte fjærene fra de gamle ringene om igjen da de ikke hadde syrefast på lager akkurat da. Ligger båten i Lillestrøm området?

Link to post
Share on other sites

Med såpass moderat motor og akslingstørrelse tror jeg pinadø jeg hadde pelma ut pakkboksen og satt inn en Volvo Kondom istedet.

Er det slitespor i akslingen etter simmerringene er det ikke sikkert du får det helt tett når du bytter simmerringer.

Er du heldig er det sannsynligvis ikke slitespor akkurat der hvor en Volvo Kondom vil treffe akslingen.

Forutsetningen er selvfølgelig at hylserør ytter diameter passer til Volvo Kondom.

Ihvertfall noe å ha i tankene hvis du finner slipespor i akslingen under demonteringen.

 

 

Link to post
Share on other sites

:wink: Hei, Lars.

Det ser ut for meg at du har en West Mekan fettsmurt pakkboks. Hadde samme type på min gamle båt, Saga 7000. Jeg måtte ta bort roret, men det var ikke så vanskelig, for å trekke akslingen nok tilbake.

Ellers gjorde jeg som Olpi sier.

Bestilte simmerringene hos W.M. Vær veldig obs når du skyver akslingen på plass gjennom pakkboksen. Leppene på simmerringene vrenger seg lett. Jeg måtte runde/glatte litt av og smøre tuppen av akslingen for å unngå vrenging og at den skarpe akslingsenden skulle skade. En fordel å rense hylserøret for fett om du trekker akslingen helt ut.

 

mvh

Haba

Link to post
Share on other sites

du får de hos Otto Olsen i Lillestrøm . . . Ligger båten i Lillestrøm området?
Bra tips, handlet O-ringer for 300bar trykk hos Otto Olsen i jobbsammenheng sist år. Og nei, båten ligger i Son (på land for øyeblikket), så jeg har litt vei å kjøre når jeg skal i båten. Får ta en tur ned dit snart å se situasjonen ann litt. Men det får vente et par dager. Nå er bilen på verksted etter mangellapp ifb. EU-kontroll. Sammen med skifte av registerreim har jeg en regning på 10 - 15000 i vente der!
Med såpass moderat motor og akslingstørrelse tror jeg pinadø jeg hadde pelma ut pakkboksen og satt inn en Volvo Kondom istedet. Er det slitespor i akslingen etter simmerringene er det ikke sikkert du får det helt tett når du bytter simmerringer.
Får vurdere det når alt er demontert.
En fordel å rense hylserøret for fett om du trekker akslingen helt ut.
En ting er å trekke akslingen nok ut til å få av pakkboksen, men en annen ting er å trekke den helt ut. Da må kanskje båten som står like bak Trudelutt flyttes, he, he. Og det er ikke usansynlig at det er pakkboks fra West Mekan. Dieseltankene er i hvert fall fra den bedriften.

 

Lars H. :sailing:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror West Mekan får pakkboksene fra Bosvik så det er samme type.

 

Når du skal montere den inn igjen så trer du pakkboksen inn på aksel, ikke omvendt. Det er mye enklere å styre pakkboksen inn på akselen enn å styre akselen gjennom pakkboks hvis du skjønner hva jeg mener.

Dvs at du trer aksel forbi gummien i enden av hylserøret og deretter trer på pakkboksen forsiktig. Så trekker du pakkboksen akterover og fester på gummien.

Link to post
Share on other sites

Har du ikke kjøpt simringer ennå får du det her http://www.busakshamban.com/no//www/no/imprint/Imprint.jsp

 

Det de ikke har i o-ringer og simringer er ikke mye. Pass bare på at de bytter fjæra i simringen til en rustfri. Pass også på at du ikke får fett på cutlesslageret om du må ut med akslingen evt. bytter det. Gummien i cutlesslageret sveller når det kommer i kontakt med fett.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå har jeg vært en tur i båten og sett litt mer på hvordan jobben med å skifte simmerringer blir. Og selvfølgelig,

jeg får ikke trukket akslingen langt nok bakover uten å fjerne roret! :headbang: Men jeg er usikker på hvordan

jeg skal gjøre det. Nede ser det ut til at det er tredd nedpå en tapp fra hæljernet, eller en tapp fra roret ned i

hæljernet. Og oppe er det en flens som ligger an mot en flens fra rorakslingen. Disse er skrudd sammen med

6 bolter. Se bildet under med røde piler for boltene, grønn pil for rorhylsen og gul pil for en slags plast/teflonflens.

 

Men når jeg løsner disse 6 boltene, hva så? Jeg må jo få løftet roret av tappen nede, og hvor lang er den montro?

 

Er det noen andre med Saga 27 som har gjort denne jobben før?

 

ror_oppe.jpg

 

ror_nede.jpg

 

Inne i båten blir det heller ingen enkel jobb. En må jo være slangemenneske for å komme til pakkboksen. Og så var det

klemflensen da. Håper den ikke sitter som . . . Ut fra bildet av klemflensen (Unipower) ser det vel ut til at det ikke er

noen kile der, men at de inderste boltene ligger i et spor i selve akslingen. Merkingen på boltene, ABC 88, hva sier det?

 

klemflens1.jpg

 

klemflens2.jpg

 

klemflens3.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tilsvarende ror på Scand. Når jeg løsnet de 6 boltene så var det slakk nok til å tre av roret hos meg i i hvertfall. Nede er det bare en nylonforing i hæljernet. I hvertfall var det slik på Scand.

 

Klemflensen din er som du sier slik at en av boltene går i et spor i akselen. Det er er derfor nødvendig å ta denne bolten helt av. Når du har løsnet alle boltene til klemflensen kan det likevel hende at akslen ikke løsner.

Jeg har da satt en stålplate i klyven (bilde 3) og satt i et bar bolter fra motsatt side enn normalt. Der er det gjenger og hvis du da skrus litt forsiktig mot stålplate så utvider du flensen.

Det er også lurt å sette over-ett merker på akselen før du demonter med en tusj. Da er det enklere å treffe spor i askelen når du skal montere den igjen.

 

Skal se om jeg finner et bilde av roret på Scand. -- tillegg : sjekket - hadde ikke nærbilder av ror.

Er det litt slark opp/ned hvis du løfter litt godt i roret ditt?

 

Når du nevner trangt så er det ofte det. For å komme til klemflensen på Scand måtte batteriene ut, og bunnen av batterikassen (dvs et steg i trappen ned til AC) måtte ut. Da fikk meg såvidt tilgang til aksel/flens, men det var veldig trangt :cryin:

 

I NB`n er dette en fryd å holde på med i forhold :yesnod:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette kan gå noe greiere enn du tror - men det hjelper å være slangemenneske.

Roret er jeg ganske sikker på er en enkel sak: etter at de seks boltene er fjernet i roropphenget, vippes roret til siden og det løftes ut av braketten i underkant.

De seks umbraco-boltene på klemflensen kan sitte godt så fremt de ikke ble smurt inn med kobberpasta ved montering.

Sørg for at du har en lang latmann så kan det gå greit.

Jeg pleier å sette et tusj-merke på akslingen for å markere hvor langt den går inn i klemflensen.

Det kan nemlig være at simringene på pakkboksen kan ha laget et lite slipespor i akslingen som bør komme i samme posisjon etter montering - i motsatt fall kan du få noe vannlekkasje.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H!

Jeg gjorde samme jobb på min Tresfjord i fjor vinter. Dette var ikke så omfattende som jeg trodde og det er nok ganske likt på min og din båt når jeg ser bildene. Hvis du starter med å fjerne roret kan det være greit å først demontere flyndrejernet for deretter å løsne klemmer og rorarm innvendig før rorer med aksel blir senket og fjernet.

Deretter må akselen løsnes fra gear som du forklarer og det er helt rett at de 2 innerste skruene må ut pga spor i akselen. Men jeg fjernet alle skruer for at den skulle være lettere å trekke ut. er det trangt hos deg skal jeg love deg at det er ennå trangere i Tresfjord pga at dette er akseltetting er montert mellom motorkasetten (Tresfjordpatent) og neste skott dvs 20 cm åpning og 50 cm ned......

Det er mye klin ved denne messinghylsen så jeg gjorde den rent på verkstedet på jobben i varmt vann og zalo + engangshansker.

Jeg tok ut akselen, men tror ikke dette er nødvendig.

Så må akselhylsa/gjennomføringen demonteres og tas ut hvis du skal bytte cutlasslageret, og dette anbefaler jeg hvis du skal gjøre det andre.

Jeg hadde messing i cutlasslageret mitt og det måtte trykkes ut i pressa på jobben og løsnet først når trykket var oppe i 5 tonn. Simringer var meget lett å skifte med simringtang kjøpt på Biltema.

Så var det bare å gjøre rent, la tørke og montere alt på plass den motsatte veien og jeg brukte Tec7 ved propellakselgjennonføring og nye syrefaste skruer

Link to post
Share on other sites

Så var det bare å gjøre rent, la tørke og montere alt på plass den motsatte veien og jeg brukte Tec7 ved propellakselgjennonføring og nye syrefaste skruer

 

Kan du forklare litt mer hva Tec7 ble brukt til?

 

Ble den brukt for å forsterke omkring propellakselgjennomføringen?

Link to post
Share on other sites

Kan du forklare litt mer hva Tec7 ble brukt til?

 

Ble den brukt for å forsterke omkring propellakselgjennomføringen?

Skøyern :wink:

 

Neida for det første når propellakselgjennomføringen (stevnbeslag) skulle skrues fast til hylserøret er det greit å bruke hamp for da er det lettere å demontere enn ved bruke av Tec7.

Så når stevnbeslag med hyslerør skal på plass i stevn igjen brukte jeg Tec7 til tetting før dette ble skrudd fast med nye syrefaste bolter som først ble støpt fast med polyester/duk og store skiver.

Redigert av Brage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...