bølgen66 Startet 17.Juli.2014 Del på Facebook Startet 17.Juli.2014 Vi har en 19 fots plastbåt med cabin som vi vurderer å lage dragfortøyning til på vårt feriested. Det er ikke spesielt kompliserte strømforhold på stedet, men vinden kan ta. Båten veier ca 800 kg og med cabin kan nok båten være et skikkelig vindfang. Vil båten bli for tungt for en dragfortøyning? Eller bør vi satse på fastfortøyning og ombord/ilandstigning med jolle? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Den der bikker vel over grensen praktisk sett. Du skal jo dimmensjonere ringer, tau etc. tilskrekkelig og kan bli tungt å dra når tanga har klaset seg skikkelig rundt tauene. Dragtau er primært for sjektestørrelser. Tror du får et mer bekymringsfritt båthold med fast fortøyning og jolle. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Bruker draghale på en Silver Viking 17-18 fot og det funger helt greit. For å onngå tang rundt tauet har jeg festet en søkke i en garnring som sørger for at dette alltid ligger godt under overflaten Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Far min hadde ei lita skøyte i dragfortøyning. Og seinare ein plattgatter på 24 fot. Kjenner ikkje til dimmensjonene på trosser, blåse eller ile. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mons Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Ei dragfortøyning får automatisk god fjæring og bør tåle minst like mye som en fast bøye hvis den er rett laget. Vurderingen bør være om duu kun skal feste i baugen hvis det er mye vindfang. Hvis du fester i begge endene kan den bli liggende på tvers av vinden. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Midtpinne Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 (redigert) Hadde ei 19 fots snekke liggende i dragfortøyning på Sommarøy i et par år. Der kunne det bli noe vind. Hadde samme snekka i dragfortøyning i tre år i Dyrøysundet. Var rimelig problemfritt. I Dyrøysundet fikk jeg problemer med tang, men det ble løst med å gå over til synketau. Jeg kalibrerer som om det var en fast fortøyning. Bruker kun feste i bauen slik at båten ikke blir liggende på tvers av vinden. Erfaringsmessig er avgnagde tau det største problemet, men det er ikke spesielt for dragfortøyinger. Jeg liker også å ha en skikkelig kjetting eller en god daumann mot bunnen og ei lita blåse noen meter etter hovedblåsa for å skape fjæring. Redigert 17.Juli.2014 av Midtpinne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bølgen66 Svart 18.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Takk for fine svar. Jeg tenker vi prøver dragfortøyning i første omgang fordi det er mest praktisk. Jeg tror vi har dimensjonert moring og tauverk til å tåle normal belastning. Så får vi vurdere etterhvert om vi må bruke fortøyningen som fastfortøyning og ha ei jolle ved siden av. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Velg ei god trinseeller blokk i bøya så du ikke får slitasje der, så går det bra. Sitér dette innlegget Mons Link to post
tb55 Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Bare tenk på å dimensjonere ile og iletau rikelig, Trinsen gjør jo at båtens krefter mot ile vil dobles. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Kunne gjort seg med en skisse av dragfortøyning om nokon får det til ? Eg lurer på om det kanskje er noko anna en det eg tenkte på. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.