Jump to content

Dragfortøyning- hvor store båter kan den tåle?


bølgen66

Recommended Posts

Vi har en 19 fots plastbåt med cabin som vi vurderer å lage dragfortøyning til på vårt feriested. Det er ikke spesielt kompliserte strømforhold på stedet, men vinden kan ta. Båten veier ca 800 kg og med cabin kan nok båten være et skikkelig vindfang. Vil båten bli for tungt for en dragfortøyning? Eller bør vi satse på fastfortøyning og ombord/ilandstigning med jolle?

Link to post

Den der bikker vel over grensen praktisk sett. Du skal jo dimmensjonere ringer, tau etc. tilskrekkelig og kan bli tungt å dra når tanga har klaset seg skikkelig rundt tauene.

 

Dragtau er primært for sjektestørrelser. Tror du får et mer bekymringsfritt båthold med fast fortøyning og jolle.

Link to post

Bruker draghale på en Silver Viking 17-18 fot og det funger helt greit. For å onngå tang rundt tauet har jeg festet en søkke i en garnring som sørger for at dette alltid ligger godt under overflaten

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Hadde ei 19 fots snekke liggende i dragfortøyning på Sommarøy i et par år. Der kunne det bli noe vind. Hadde samme snekka i dragfortøyning i tre år i Dyrøysundet. Var rimelig problemfritt. I Dyrøysundet fikk jeg problemer med tang, men det ble løst med å gå over til synketau.

 

Jeg kalibrerer som om det var en fast fortøyning. Bruker kun feste i bauen slik at båten ikke blir liggende på tvers av vinden. Erfaringsmessig er avgnagde tau det største problemet, men det er ikke spesielt for dragfortøyinger. Jeg liker også å ha en skikkelig kjetting eller en god daumann mot bunnen og ei lita blåse noen meter etter hovedblåsa for å skape fjæring.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post

Takk for fine svar. Jeg tenker vi prøver dragfortøyning i første omgang fordi det er mest praktisk. Jeg tror vi har dimensjonert moring og tauverk til å tåle normal belastning. Så får vi vurdere etterhvert om vi må bruke fortøyningen som fastfortøyning og ha ei jolle ved siden av.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...