Jump to content

Yamaha 20hk vil ikke øke turtall fra halv gass til full gass

Tonyhoff

Recommended Posts

Jeg har en Yamaha 20hk fra 1990 som jeg sliter med.

Det startet med at den stoppet når vi ga mye gass, men etter litt feilsøking kjøpte jeg en rep.kit til gasserne og da ble den bedre, men den går ikke helt som den skal fortsatt.

Den går veldig fint på tomgang og helt frem til litt over halv gass, men når jeg gir full gass så minsker turtallet noe og vil ikke øke mer. I samme tidspunkt som jeg gasser fra ca. halv gass til full gass ryker det noe veldig (blå røyk) akkurat som om den får for mye olje. En annen ting er at når jeg kobler fra bensinslangen fra tanken så går det kanskje 10sek. så går den også meget fint på full gass en stund før den stopper.

Er det noen som kan hjelpe meg på veien med hva jeg kan sjekke?

Har prøvd å koble bort oljetanken og blandet olje rett i bensinen, men det hjalp ingenting. Har også koblet bort oljeføleren på toppen av oljetanken da den kan tulle med turtallet etter hva jeg har hørt.

Har lagt ut en liten snutt på youtube når motoren går. Ved ca. 17 sek. har jeg halv gass og gasser opp til full gass.

http://youtu.be/823vg5ToIM0

Du bør starte med å undersøke bensintilførsel. Uten nok bensin...

Sjekk at det ikke er lekkasje. Når du pumper blæra hard, -skal den holde seg hard. Dette kjenner du på blæra, ved å kjenne at den fortsetter å holde seg hard, etter at du har pumpet opp trykket. Da får du også sjekket at flotørkammeret stenger, og ikke flommer over.

Dette gjør du hver gang du starter. Enkel sikkerhetssjekk på at anlegget er tett, som bare tar et par sekunder. Etterhvert kjenner du på blæra når du pumper at alt er i orden, eller hva som er problemet.

Andre problemer med bensin tilførsel. kan være dårlig lufting av tanken, eller restriksjoner, som bøyd slange eller dårlige, halvtette hurtigkoblinger på tank og motor.

Sjekk dette først, og gi tilbakemelding senn.

Ligner dyseproblem. to dyser. En for turtall opp til rundt 2000 rpm og etter det tar full-fart dysen over. Demonter forgasser, skru ut dysene og blås rein dysene samt kanalene bak dysene.

Du sier du har skiftet flottør. godt mulig at det da også er problemer med dyser/kanaler.

Hjelper ikke dette så KAN det være coil. En dårlig coil fusker typisk ved belastning.

men jeg har mest tro på dysene dine..

Enkelte forgassere kan være veldig kresne. Gjorde rein forgassere til en MC, måtte gjenta 3 ganger før ble ordentlig. Hvis sitter avleiringer e.l. kan det ta tid å få løst opp skitten. I tillegg er det mange ørsmå luftkanaler som også må ha fri passasje, ikke alltid nok å rengjøre bensindyser.

Skru ut tomgangs- og hoveddyse, og ta forsiktig ut nåledyse som sitter bak hoveddysen. Legg i bad med forgasser-rens. Spray alle kanaler godt med forgasser-rens og la stå en god stund, blås så ut med trykkluftpistol. Ville også inspisert stengenål som opereres av flottør, samt membran i bensinpumpe når du først har forgasser av.

Nå har jeg fått gjort litt med motoren :-)

Jeg har renset gasserne grundig, sjekket alle slanger, membran +++. Jeg syns kanskje jeg kunne skue et mikroskopisk hull i det ene mambranet i bensinpumpen så jeg tenkte å bytte det for å være sikker, men det får bli neste uke da jeg ikkk\e har tid i helgen.

Fant også ut at en skrue som holder på plass flottøren manglet så den satt jeg på plass.

Har ikke fått skaffet forgasserrens så skal få tak i det for å gå over gasserne enda en gang :-)

Og er du sikker på at du har koblet vekk oljesensoren riktig,slik at den ikke kutter turtallet?

Jeg er ikke helt sikker, men det går to ledninger fra den jeg tror er sensoren på toppen av oljetanken, en rosa og en svart. Den svarte er jordingen og den rosa går diverse steder. Begge koblet jeg bort straks under cdi boksen. Etter hva jeg kunne skjønne da så kunne ikke den påvirke noe som helst.

Du bør starte med å undersøke bensintilførsel. Uten nok bensin...

Sjekk at det ikke er lekkasje. Når du pumper blæra hard, -skal den holde seg hard. Dette kjenner du på blæra, ved å kjenne at den fortsetter å holde seg hard, etter at du har pumpet opp trykket. Da får du også sjekket at flotørkammeret stenger, og ikke flommer over.

Dette gjør du hver gang du starter. Enkel sikkerhetssjekk på at anlegget er tett, som bare tar et par sekunder. Etterhvert kjenner du på blæra når du pumper at alt er i orden, eller hva som er problemet.

Andre problemer med bensin tilførsel. kan være dårlig lufting av tanken, eller restriksjoner, som bøyd slange eller dårlige, halvtette hurtigkoblinger på tank og motor.

Sjekk dette først, og gi tilbakemelding senn.

Blæra blir hard og holder seg hard. Tank og slange er helt ny, det samme er hurtigkoblingene.

Det skal også nevnes at etter jeg har sjekket alt dere har nevnt her og gjort rent gasserne en ekstra gang så går den ganske høyt opp i turtall, men kveles fortsatt på full gass.

Tenkte å prøve den på vannet på søndag så får vi se hvordan den går da :-)

Nå har jeg da teste båten på vannet uten noen som helst bedring dessverre.

Har målt motstand i coilene og de var relativt like så da regner jeg med at de er ok. Vet nemlig ikke hva verdiene skal være.

Tror jeg kommer til å bli sprø av denne motoren.

Noen som har noen fler gode tips på hva jeg kan prøve/sjekke? Skal få tak i forgasserrens imorgen for å rense de en gang til :D

En annen ting er at når jeg kobler fra bensinslangen fra tanken så går det kanskje 10sek. så går den også meget fint på full gass en stund før den stopper.

Er det mulig at det lekkasje i tankkoblingen, eller hull i stigeroeret inne i tanken, som gjoer slik at det suges luft stedet for bensin ? Kankje proeve med en annen tank dersom du har muligheten.

Er det mulig at det lekkasje i tankkoblingen, eller hull i stigeroeret inne i tanken, som gjoer slik at det suges luft stedet for bensin ? Kankje proeve med en annen tank dersom du har muligheten.

Kan prøve med en annen tank imorgen jeg som jeg har til min andre båt som heldigvis virker som den skal xD

• 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...