Tonyhoff Startet 17.Juli.2014 Del på Facebook Startet 17.Juli.2014 Jeg har en Yamaha 20hk fra 1990 som jeg sliter med. Det startet med at den stoppet når vi ga mye gass, men etter litt feilsøking kjøpte jeg en rep.kit til gasserne og da ble den bedre, men den går ikke helt som den skal fortsatt. Den går veldig fint på tomgang og helt frem til litt over halv gass, men når jeg gir full gass så minsker turtallet noe og vil ikke øke mer. I samme tidspunkt som jeg gasser fra ca. halv gass til full gass ryker det noe veldig (blå røyk) akkurat som om den får for mye olje. En annen ting er at når jeg kobler fra bensinslangen fra tanken så går det kanskje 10sek. så går den også meget fint på full gass en stund før den stopper. Er det noen som kan hjelpe meg på veien med hva jeg kan sjekke? Har prøvd å koble bort oljetanken og blandet olje rett i bensinen, men det hjalp ingenting. Har også koblet bort oljeføleren på toppen av oljetanken da den kan tulle med turtallet etter hva jeg har hørt. Har lagt ut en liten snutt på youtube når motoren går. Ved ca. 17 sek. har jeg halv gass og gasser opp til full gass. http://youtu.be/823vg5ToIM0 Sitér dette innlegget Link to post
Leve Norge Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Du bør starte med å undersøke bensintilførsel. Uten nok bensin... Sjekk at det ikke er lekkasje. Når du pumper blæra hard, -skal den holde seg hard. Dette kjenner du på blæra, ved å kjenne at den fortsetter å holde seg hard, etter at du har pumpet opp trykket. Da får du også sjekket at flotørkammeret stenger, og ikke flommer over. Dette gjør du hver gang du starter. Enkel sikkerhetssjekk på at anlegget er tett, som bare tar et par sekunder. Etterhvert kjenner du på blæra når du pumper at alt er i orden, eller hva som er problemet. Andre problemer med bensin tilførsel. kan være dårlig lufting av tanken, eller restriksjoner, som bøyd slange eller dårlige, halvtette hurtigkoblinger på tank og motor. Sjekk dette først, og gi tilbakemelding senn. Sitér dette innlegget Link to post
Tonyhoff Svart 18.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Skal se på det i løpet av dagen jeg ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Kan høres ut som det er noe tull med flottøren eller hoveddysene. Når du tar av bensinslangen får motoren litt mindre bensin en perioden før det er stopp. Får ikke sett videoen din,den er privat... Sitér dette innlegget Link to post
Tonyhoff Svart 18.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Flottør er byttet da den flommet over før, men det gjør den ikke nå lenger. Videoen er nå satt til offentlig Sitér dette innlegget Link to post
Tonyhoff Svart 18.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Tank, koblinger, bensinslange er helt nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Har du sjekket bensinpumpa? Er det hull i membranen eller lekkasje vil den få for mye bensin. Og er du sikker på at du har koblet vekk oljesensoren riktig,slik at den ikke kutter turtallet? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Ligner dyseproblem. to dyser. En for turtall opp til rundt 2000 rpm og etter det tar full-fart dysen over. Demonter forgasser, skru ut dysene og blås rein dysene samt kanalene bak dysene. Du sier du har skiftet flottør. godt mulig at det da også er problemer med dyser/kanaler. Hjelper ikke dette så KAN det være coil. En dårlig coil fusker typisk ved belastning. men jeg har mest tro på dysene dine.. Sitér dette innlegget Link to post
Tonyhoff Svart 18.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Skal hente båten senere idag så skal jeg se påde tingene dere har nevnt her. En som har hjelpt meg litt sa at han hadde blåst rent begge gasserne med trykkluft, men skal se litt på det uansett :-) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Enkelte forgassere kan være veldig kresne. Gjorde rein forgassere til en MC, måtte gjenta 3 ganger før ble ordentlig. Hvis sitter avleiringer e.l. kan det ta tid å få løst opp skitten. I tillegg er det mange ørsmå luftkanaler som også må ha fri passasje, ikke alltid nok å rengjøre bensindyser. Skru ut tomgangs- og hoveddyse, og ta forsiktig ut nåledyse som sitter bak hoveddysen. Legg i bad med forgasser-rens. Spray alle kanaler godt med forgasser-rens og la stå en god stund, blås så ut med trykkluftpistol. Ville også inspisert stengenål som opereres av flottør, samt membran i bensinpumpe når du først har forgasser av. Sitér dette innlegget Link to post
Tonyhoff Svart 18.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Nål er byttet også :-). Jeg hadde som sagt problemer med at den flommet over tidligere og kjøpte derfor en rep. kit til forgasserne så mye er byttet i forgasserne. Men bensinpumpen har jeg ikke sjekket membranen på :-S. Takk for mange gode tips så lagt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Kan også skyldes feil nivå på flottør høyde, DVs nivået på bensin i flottørkammeret. Sitér dette innlegget Link to post
Tonyhoff Svart 18.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Hvordan sjekker man flottørhøyden da? Sitér dette innlegget Link to post
Tonyhoff Svart 18.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Nå har jeg fått gjort litt med motoren :-) Jeg har renset gasserne grundig, sjekket alle slanger, membran +++. Jeg syns kanskje jeg kunne skue et mikroskopisk hull i det ene mambranet i bensinpumpen så jeg tenkte å bytte det for å være sikker, men det får bli neste uke da jeg ikkk\e har tid i helgen. Fant også ut at en skrue som holder på plass flottøren manglet så den satt jeg på plass. Har ikke fått skaffet forgasserrens så skal få tak i det for å gå over gasserne enda en gang :-) Og er du sikker på at du har koblet vekk oljesensoren riktig,slik at den ikke kutter turtallet? Jeg er ikke helt sikker, men det går to ledninger fra den jeg tror er sensoren på toppen av oljetanken, en rosa og en svart. Den svarte er jordingen og den rosa går diverse steder. Begge koblet jeg bort straks under cdi boksen. Etter hva jeg kunne skjønne da så kunne ikke den påvirke noe som helst. Du bør starte med å undersøke bensintilførsel. Uten nok bensin... Sjekk at det ikke er lekkasje. Når du pumper blæra hard, -skal den holde seg hard. Dette kjenner du på blæra, ved å kjenne at den fortsetter å holde seg hard, etter at du har pumpet opp trykket. Da får du også sjekket at flotørkammeret stenger, og ikke flommer over. Dette gjør du hver gang du starter. Enkel sikkerhetssjekk på at anlegget er tett, som bare tar et par sekunder. Etterhvert kjenner du på blæra når du pumper at alt er i orden, eller hva som er problemet. Andre problemer med bensin tilførsel. kan være dårlig lufting av tanken, eller restriksjoner, som bøyd slange eller dårlige, halvtette hurtigkoblinger på tank og motor. Sjekk dette først, og gi tilbakemelding senn. Blæra blir hard og holder seg hard. Tank og slange er helt ny, det samme er hurtigkoblingene. Det skal også nevnes at etter jeg har sjekket alt dere har nevnt her og gjort rent gasserne en ekstra gang så går den ganske høyt opp i turtall, men kveles fortsatt på full gass. Tenkte å prøve den på vannet på søndag så får vi se hvordan den går da :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tonyhoff Svart 20.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Nå har jeg da teste båten på vannet uten noen som helst bedring dessverre. Har målt motstand i coilene og de var relativt like så da regner jeg med at de er ok. Vet nemlig ikke hva verdiene skal være. Tror jeg kommer til å bli sprø av denne motoren. Noen som har noen fler gode tips på hva jeg kan prøve/sjekke? Skal få tak i forgasserrens imorgen for å rense de en gang til :D Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 En annen ting er at når jeg kobler fra bensinslangen fra tanken så går det kanskje 10sek. så går den også meget fint på full gass en stund før den stopper. Er det mulig at det lekkasje i tankkoblingen, eller hull i stigeroeret inne i tanken, som gjoer slik at det suges luft stedet for bensin ? Kankje proeve med en annen tank dersom du har muligheten. Sitér dette innlegget Link to post
Tonyhoff Svart 20.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Er det mulig at det lekkasje i tankkoblingen, eller hull i stigeroeret inne i tanken, som gjoer slik at det suges luft stedet for bensin ? Kankje proeve med en annen tank dersom du har muligheten. Kan prøve med en annen tank imorgen jeg som jeg har til min andre båt som heldigvis virker som den skal xD Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Mtp flottørhøyde går det an å bøye festet for flottør bittelitt opp, slik at flottørnål stenger litt senere, og nivå på bensin i flottør blir litt høyere. Skal du gjøre dette helt etter "boka", må du ha en service manual å slå opp i. Men går an å prøve litt forsiktig opp. Sitér dette innlegget Link to post
Tonyhoff Svart 21.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Takk for tipset ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Tonyhoff Svart 21.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Nå har jeg kastet inn håndkleet og skal levere motoren på verksted imorgen. Forhåpentligvis fikser de det fort da de har litt andre forutsetninger enn meg ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Tonyhoff Svart 21.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2014 Nå har båten blitt fikset etter mye purring... I mellomtiden har vi vært på Kreta :-D. Det var nesten flaut enkelt, det var bare litt møkk i hoveddysa som jeg hadde oversett og flottørhøyden var 1 mm feil. Uansett så går den som en klokke nå. Takk for alle gode forslag :-) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Bra det gikk i orden. Er jo en Yamaha, så måtte jo være en bagatell Sitér dette innlegget Link to post
Tonyhoff Svart 21.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2014 Hehe, bare å håpe på litt mer godvær på Østlandet nå så blir det bra Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.