Jump to content

VP TD60 lekker olje inne i eksosmanifold hva kommer det av ?


nnerland

Recommended Posts

Hei, jeg har en Volvo penta TD60C i min båt som lekker olje inne i eksosmanifolden og håper det er noen her som

har hørt om eller vet hva det kommer av.. Nå skal det sies at den ikke ryker noe mer enn før den begynte med dette

og oljen inne i eksosmanifolden er ren og fin mao. ikke brent olje.

Eneste forskjellen på motor før og etter er at oljetrykket er nå 0,5 bar høyere enn før ved gange men motor går like fint som før.

Håper noen her kan hjelpe ..

 

Mvh.

Nils

Link to post
Share on other sites

litt synsing, men det som slår meg er at når du sier det er ren olje og ikke brent olje så har dette ingenting med topp og gjøre, Olje i utett ventil vil bli brent, sprekk fra topp og inn til eksos kanal vil også bli brent.

 

Så tenker jeg oljekjøler, kan det være en lekkasje mellom olje og kjølevannsiden, at den drar med seg olje derifra og inn i eksosmanifold på vannsiden.

 

Ren spekulering selvsagt :smiley:

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Som nevnt er dette olje som ser helt ren ut ikke tegn på vann, når man tar litt på fingeren har den en fin lys karamel farve slik som ny olje fra kanne ser ut.

Oljekjøleren var nedplukket og rengjort samt trykktestet til 6 kilo uten lekkasjer i fjor høst så tror ikke det er der.. men takk alikevel :)

Link to post
Share on other sites

Kan gå begge veier, oljekjølingen ligger i midten av turboen, dersom det lekker på eksossiden vil olje komme i eksosen, kanskje ikke noe særlig under gange på grunn av eksostrykket, men på lave turtall og etter motoren er stoppet vil det jo kunne lekke noe inn i eksosen.

 

At oljetrykket skulle øke av den grunn høres merkelig ut, ville heller tro det var motsatt?

 

Kan i grunn ikke komme på noen andre steder hvor det går olje som kan legge inn i eksosmanifolden ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det samme tenker jeg, i og med det er snakk om ren fin olje og ikke brent olje så er det ikke mange utveier, hadde det vært snakk om svart brent olje så er det jo olje ringer, ventiler, ventilforinger eller sprekk i oljekanaler. men som du sier om olje kommer fra turbo etter stopp, så vil jo denne kunne renne ned i manifold om turbo sitter høyt montert. I så tilfelle så ikke fortsett å kjøre motor uten turbo bytte, det kan gå riktig galt, innsug fylles da også med olje og om den begynner å forbrenne olje så vil motor gå løpsk. sjekk innsug også, er det olje der så er turbo sydneren.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for svar.

Det er kun på eksos siden at det lekker Olje, og det lekker når motor går på tomgang. Det tar ca. 15 min før man begyner å se oljedråper mellom Eksosturbinhus og lageret på turboen. Det som fikk meg til å lure på om dette kunne komme andre plasser i fra var at turbo er riktignok montert rett på eksosmanifold men den har en liten 30graders knekk

nedover i utløp der turbo er montert. I tillegg ser det ut som om det er olje inne i hele eksosmanifolden når man ser inni der med lommelykt... jeg er nå millimeter i fra å rive toppene av denne motoren :D

Link to post
Share on other sites

Litt forvirret her. TD 60 er en industrimotor og meg bekjent hoppet V P fra TD60B til TD60D. TD60C ?

Marinemotorene var i utgaver TAMD 60 A, B og C.

Industrimotorene har jo "tørre" eksosmanifolder og turboer. Er dette montert i et isolert motorrom er det store muligheter for turboskader grunnet alt for høye temperaturer på eksoskomponenter. Hva har du egentlig? Er det en industrimotor med marine eksoskanal og "våt" turbo ?

Link to post
Share on other sites

I.M.S. : Dette er en TD60C hentet fra en lastebil og marinisert, vannkjølt eks.manif. men Turbo er ikke vannkjølt det er std. turboen for denne motoren.

Den står i uisolert motorom. Om jeg ikke tar mye feil så mener jeg denne motoren var av de første i 60 serien som fikk røykbegrenser og

nedsatt HK uttak for å prøve å møte en litt mer grønn linje, Tror denne ble satt opp mellom 110 og 150 Hk.

 

hegra.: Takker har fått den muligheten nevnt av andre også.

 

adeneo.: Håper virkelig toppen ikke er sprukket men som du sier en sprekk der kan kanskje føre til noe slikt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Problemet er nå løst,, nja tok ikke helt ett år men ble vel det pluss før jeg fikk rota meg til å skrive det her inne ...
Satte på simmerringer under ventilfjærene.. den hadde litt stor klaring på en eksos føring hvilket førte til at olje dryppet ned langs ventilstamme og ble blåst ut i eksoskanal.
Nå er røyken omtrent helt borte og ingen olje i eksoskanal ei heller i kjølevannet som kommer ut med eksosen..
Det skal sies at disse simmerringene ikke var helt enkle å få fatt i, måtte finne en mekaniker som hadde vært borti problemet før noen på et delelager i det heletatt ville lete etter deler som kunne passe :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...