nnerland Startet 19.Juli.2014 Del på Facebook Startet 19.Juli.2014 Hei, jeg har en Volvo penta TD60C i min båt som lekker olje inne i eksosmanifolden og håper det er noen her som har hørt om eller vet hva det kommer av.. Nå skal det sies at den ikke ryker noe mer enn før den begynte med dette og oljen inne i eksosmanifolden er ren og fin mao. ikke brent olje. Eneste forskjellen på motor før og etter er at oljetrykket er nå 0,5 bar høyere enn før ved gange men motor går like fint som før. Håper noen her kan hjelpe .. Mvh. Nils Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ternen32 Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 litt synsing, men det som slår meg er at når du sier det er ren olje og ikke brent olje så har dette ingenting med topp og gjøre, Olje i utett ventil vil bli brent, sprekk fra topp og inn til eksos kanal vil også bli brent. Så tenker jeg oljekjøler, kan det være en lekkasje mellom olje og kjølevannsiden, at den drar med seg olje derifra og inn i eksosmanifold på vannsiden. Ren spekulering selvsagt Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post Share on other sites More sharing options...
fannefjord 2 Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 eller kjølevann som lekker inn i manifoil som blander seg med sot i manifoil ( ser ut som olje ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nnerland Svart 19.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Som nevnt er dette olje som ser helt ren ut ikke tegn på vann, når man tar litt på fingeren har den en fin lys karamel farve slik som ny olje fra kanne ser ut. Oljekjøleren var nedplukket og rengjort samt trykktestet til 6 kilo uten lekkasjer i fjor høst så tror ikke det er der.. men takk alikevel :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Jeg tipper oljekjølt turbo og slakk i turboaksel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ternen32 Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Jeg tenkte også på turbo, men vil ikke da oljen helst gå i innsug og ikke eksos ? Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 (redigert) Kan gå begge veier, oljekjølingen ligger i midten av turboen, dersom det lekker på eksossiden vil olje komme i eksosen, kanskje ikke noe særlig under gange på grunn av eksostrykket, men på lave turtall og etter motoren er stoppet vil det jo kunne lekke noe inn i eksosen. At oljetrykket skulle øke av den grunn høres merkelig ut, ville heller tro det var motsatt? Kan i grunn ikke komme på noen andre steder hvor det går olje som kan legge inn i eksosmanifolden ? Redigert 19.Juli.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ternen32 Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 det samme tenker jeg, i og med det er snakk om ren fin olje og ikke brent olje så er det ikke mange utveier, hadde det vært snakk om svart brent olje så er det jo olje ringer, ventiler, ventilforinger eller sprekk i oljekanaler. men som du sier om olje kommer fra turbo etter stopp, så vil jo denne kunne renne ned i manifold om turbo sitter høyt montert. I så tilfelle så ikke fortsett å kjøre motor uten turbo bytte, det kan gå riktig galt, innsug fylles da også med olje og om den begynner å forbrenne olje så vil motor gå løpsk. sjekk innsug også, er det olje der så er turbo sydneren. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post Share on other sites More sharing options...
nnerland Svart 20.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Hei, og takk for svar. Det er kun på eksos siden at det lekker Olje, og det lekker når motor går på tomgang. Det tar ca. 15 min før man begyner å se oljedråper mellom Eksosturbinhus og lageret på turboen. Det som fikk meg til å lure på om dette kunne komme andre plasser i fra var at turbo er riktignok montert rett på eksosmanifold men den har en liten 30graders knekk nedover i utløp der turbo er montert. I tillegg ser det ut som om det er olje inne i hele eksosmanifolden når man ser inni der med lommelykt... jeg er nå millimeter i fra å rive toppene av denne motoren :D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Det kan selvfølgelig være sprekker i toppen, mellom en oljekanal og eksoskanal eller noe slikt. Man må jo nesten bare forsøke å tenke hvor olje kan komme fra, og slik olje kommer neppe fra sylinderen, ettersom den da vil blitt forbrent. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Har jo hørt om noen fordmotorer som har måttet skifte ventiltetninger under ventilfjærene. Det er vel en teoretisk mulighet at oljen blåses rett i eksosen uforbrent hvis det renner litt olje ned langs ventilene når disse åpner for eksosen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Litt forvirret her. TD 60 er en industrimotor og meg bekjent hoppet V P fra TD60B til TD60D. TD60C ? Marinemotorene var i utgaver TAMD 60 A, B og C. Industrimotorene har jo "tørre" eksosmanifolder og turboer. Er dette montert i et isolert motorrom er det store muligheter for turboskader grunnet alt for høye temperaturer på eksoskomponenter. Hva har du egentlig? Er det en industrimotor med marine eksoskanal og "våt" turbo ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nnerland Svart 21.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 I.M.S. : Dette er en TD60C hentet fra en lastebil og marinisert, vannkjølt eks.manif. men Turbo er ikke vannkjølt det er std. turboen for denne motoren. Den står i uisolert motorom. Om jeg ikke tar mye feil så mener jeg denne motoren var av de første i 60 serien som fikk røykbegrenser og nedsatt HK uttak for å prøve å møte en litt mer grønn linje, Tror denne ble satt opp mellom 110 og 150 Hk. hegra.: Takker har fått den muligheten nevnt av andre også. adeneo.: Håper virkelig toppen ikke er sprukket men som du sier en sprekk der kan kanskje føre til noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 (redigert) Ja, Volvo lastvagnar hadde C utgaven, ikke Penta meg bekjent. Redigert 21.Juli.2014 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nnerland Svart 16.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2015 Problemet er nå løst,, nja tok ikke helt ett år men ble vel det pluss før jeg fikk rota meg til å skrive det her inne ...Satte på simmerringer under ventilfjærene.. den hadde litt stor klaring på en eksos føring hvilket førte til at olje dryppet ned langs ventilstamme og ble blåst ut i eksoskanal.Nå er røyken omtrent helt borte og ingen olje i eksoskanal ei heller i kjølevannet som kommer ut med eksosen..Det skal sies at disse simmerringene ikke var helt enkle å få fatt i, måtte finne en mekaniker som hadde vært borti problemet før noen på et delelager i det heletatt ville lete etter deler som kunne passe :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.