Omega123 Startet 19.Juli.2014 Del på Facebook Startet 19.Juli.2014 Hei, Etter å ha kjørt 10 t så merker eg stigende olje nivå på peile pinnen, motoren har og går heilt fint, har hatt båten lagra inne i vinter og fått skiftet reg reim. Eg ser ikkje noke vann eller unormalt på oljen, nokon som har en ide ka dette kan vere ? eg synes båten var litt tyngre å starte til årets sesong, uten att eg kan seie att det er noke unormalt, ingen forbruk av kjølevske som eg kan sjå... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 (redigert) Du får jo ikke magisk mer olje i motoren, så det er nok noen andre naturlige årsaker til dette; Synsbedrag, peilepinnen ser lengre ut den egentlig er. Det er vann i oljen, vann og olje skiller seg, men i en motor så vil de blandes under gange og man får grøt etterhvert, til og begynne med kan det være at vannet ikke har blandet seg med oljen enda. Du har fylt på mer olje, men glemt det. Redigert 19.Juli.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Kan vel være diesel som kommer i oljen også. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 (redigert) tett veivhusventilasjon gir dette fenomenet(overtrykk i bunnpannenen) på Volvo bil-bensimotorer. Vet ikke en dritt om motoren din har slikt men bare en tanke... Er det trykk i peilepinnen under gange? Ellers om sagt over; det kan komme drivstoff i oljen og nivået øker. Dette fører til havari pga dårlig smøring før eller siden. Redigert 19.Juli.2014 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Omega123 Svart 19.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Hei, Takker for svar men, 1 det er mer olje på peilepinnen en det skal vere og merka er ekle å sjå. 2 Det kan vere vann, men ser ingen tegn til det, og hvor skal det vanne komme inn ? 3 sjekket oljenivået etter sjøsetting og 1 times drift, det var helt ok. Kva bør eg gjere ? Sitér dette innlegget Link to post
Omega123 Svart 19.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Det er ikkje trykk i peilepinnen, undet gange ! Om en kan sjekke veivhus ventilasjon det veit eg ikkje! Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Retur fra dysene går inni ventildekselet. Lekker det her så går dieselen i smøreoljen. Sjekk denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/94124-mercruiser-17-tdi-med-diesel-i-smoereolja/?fromsearch=1 Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Eureka Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Jeg vet at det er skrevet feil oljenivå i boka til 2006 modellen ihvertfall. Tror det stod 5,7 liter, mens det skulle være 4,7, -eller noe slikt. Ikke ta talla til etterretning, men det var feil i boka ihvertfall. -hadde en uttern d55 med samme motor. Sitér dette innlegget Link to post
Omega123 Svart 19.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Det var ok når eg toppet opp før eg sjøsette osv, motoren går heilt fint osv , og oljen er helt fin. eg får sjekke i morgen igjen og eventuelt tappe ned. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 (redigert) Du må nok sannsynligvis tappe av oljen uansett, da det neppe er olje du har fått mer av, men diesel er det nok en stor sannsynlighet for at det kan være. Kjenn litt på oljen mellom fingrene, og lukt om det lukter diesel. Du kan også ta en enkel papirtest. Ta vanlig hvitt papir og drypp en dråpe olje på papiret, diesel vil skille seg og legge seg ytterst som en blank ring, mens oljen blir liggende i midten som en sort prikk. Dette funker best når oljen er litt varm og tynnere, og det kan nok kanskje være vanskelig å se dieselringen dersom du aldri har gjort det før, men jeg gjør alltid dette når jeg mistenker diesel i oljen. Redigert 19.Juli.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Eller du kan skaffe deg et slikt testkit for viskose (sammenlignes med ubrukt olje av samme type som du har i motoren). Du vil da enkelt se om smøroljen er tynnet ut med diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Skulle stå viskositet og ikke viskose... Sitér dette innlegget Link to post
Omega123 Svart 20.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Har sjekket I dag: 1 cm for mye olje på peile pinnen, ingen diesel lukt,og ikkje spor etter vann på pinnen eller I på fyllinga. Kan en ta en tjangs å tappe ned ,og sjå ka som skjer? det skumle er jo viss en trur det er diesel som kjem inn og enn misser olje trykk,det er kun alarm og ikkje måler ! Eller skal en skru av ventil dekselet og sjekke returen fra dysene om den kan vere løs ? det er jo litt styr men ikkje umulig... Fant det I denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/94124-mercruiser-17-tdi-med-diesel-i-smoereolja/?fromsearch=1 Sitér dette innlegget Link to post
Omega123 Svart 13.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2014 Hei , Beklager att dette har tatt tid og tråden ikkje er blitt avsluttet. Grunnen til økt olje nivå var heldigvis dårlege dyser, spesielt 2 var dårlege og det lak mer en forstøvet ! Det snodige er att båten gjikk like bra og ingen røyk. Så nå er det bare å kjøre frostveske på drevet og kjøre i hus og håpe en får en slik sommer neste år og! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.