Jump to content

økt oljenivå på 1,7 mercruser 2005 ?

Omega123

Recommended Posts

Hei,

Etter å ha kjørt 10 t så merker eg stigende olje nivå på peile pinnen, motoren har og går heilt fint, har hatt båten lagra inne i vinter og fått skiftet reg reim.

Eg ser ikkje noke vann eller unormalt på oljen, nokon som har en ide ka dette kan vere ? eg synes båten var litt tyngre å starte til årets sesong, uten att eg kan seie att det er noke unormalt, ingen forbruk av kjølevske som eg kan sjå...

Du får jo ikke magisk mer olje i motoren, så det er nok noen andre naturlige årsaker til dette;

1. Synsbedrag, peilepinnen ser lengre ut den egentlig er.
  2. Det er vann i oljen, vann og olje skiller seg, men i en motor så vil de blandes under gange og man får grøt etterhvert, til og begynne med kan det være at vannet ikke har blandet seg med oljen enda.
  3. Du har fylt på mer olje, men glemt det.
Redigert av adeneo (see edit history)

tett veivhusventilasjon gir dette fenomenet(overtrykk i bunnpannenen) på Volvo bil-bensimotorer. Vet ikke en dritt om motoren din har slikt men bare en tanke...

Er det trykk i peilepinnen under gange?

Ellers om sagt over; det kan komme drivstoff i oljen og nivået øker. Dette fører til havari pga dårlig smøring før eller siden.

Redigert av jerognal (see edit history)

Hei,

Takker for svar men,

1 det er mer olje på peilepinnen en det skal vere og merka er ekle å sjå.

2 Det kan vere vann, men ser ingen tegn til det, og hvor skal det vanne komme inn ?

3 sjekket oljenivået etter sjøsetting og 1 times drift, det var helt ok.

Kva bør eg gjere ?

Du må nok sannsynligvis tappe av oljen uansett, da det neppe er olje du har fått mer av, men diesel er det nok en stor sannsynlighet for at det kan være.

Kjenn litt på oljen mellom fingrene, og lukt om det lukter diesel.

Du kan også ta en enkel papirtest. Ta vanlig hvitt papir og drypp en dråpe olje på papiret, diesel vil skille seg og legge seg ytterst som en blank ring, mens oljen blir liggende i midten som en sort prikk.

Dette funker best når oljen er litt varm og tynnere, og det kan nok kanskje være vanskelig å se dieselringen dersom du aldri har gjort det før, men jeg gjør alltid dette når jeg mistenker diesel i oljen.

Redigert av adeneo (see edit history)

Har sjekket I dag:

1 cm for mye olje på peile pinnen, ingen diesel lukt,og ikkje spor etter vann på pinnen eller I på fyllinga.

Kan en ta en tjangs å tappe ned ,og sjå ka som skjer? det skumle er jo viss en trur det er diesel som kjem inn og enn misser olje trykk,det er kun alarm og ikkje måler !

Eller skal en skru av ventil dekselet og sjekke returen fra dysene om den kan vere løs ? det er jo litt styr men ikkje umulig...

Fant det I denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/94124-mercruiser-17-tdi-med-diesel-i-smoereolja/?fromsearch=1

• 1 måned senere...

Hei ,

Beklager att dette har tatt tid og tråden ikkje er blitt avsluttet.

Grunnen til økt olje nivå var heldigvis dårlege dyser, spesielt 2 var dårlege og det lak mer en forstøvet !

Det snodige er att båten gjikk like bra og ingen røyk.

Så nå er det bare å kjøre frostveske på drevet og kjøre i hus og håpe en får en slik sommer neste år og!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...