VirtualMe Startet 19.Juli.2014 Del på Facebook Startet 19.Juli.2014 Det er mye rart man skal høre før ørene detter av har jeg skjønt. Fikk inspirasjon til å lage en tråd på gode meldinger hørt på VHF, selvsagt uten å bryte taushetsplikten. Denne ble overhørt utenfor Portør i formiddag; "Sailboat on my starboard side, give way or I will just run over you" Den ble ikke videre kommentert eller svart på. Neppe nødvendig heller... Andre gode meldinger overhørt? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Det var jo hyggelig av den herren og gi beskjed om følgende av å ikke gi plass, prisverdig Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Den der hørte jeg også, og vurderte å starte en båtplasstråd på det - men det er begrenset hvor mye skjermtid jeg får, man har ikke særlig mye fri tid når man er på seilbåtferie med tre unger ;-) Meldingen ble etterfulgt noen minutter etterpå med noe slikt som "... I can easily kill you ...". Jeg undrer så meget. Jeg antar jo at dette er et stort skip som har begrenset manøvreringsevne og som plages med en "WAFI" som ligger altfor nært - men dersom det er et stort skip er det vel å forvente at det er profesjonelt personell som håndterer radioen? Denne meldingen (rene drapstrusselen, jo!) ble altså kringkastet over et større område, avsender gadd ikke fortelle hvilket område han befant seg i eller hvilket skip som sendte meldingen. Da jeg hørte dette var jeg i et område hvor jeg tok inn både svensk og dansk radio (det var pan-pan-pan med en forsvunnet MOB i dansk farvann - noen som vet hvordan det gikk?) - jeg hoppet selvfølgelig litt i stolen da jeg hørte meldingen og sjekket for sikkerhets skyld om det var en svær supertanker på babord side som jeg tilfeldigvis ikke hadde sett - men jeg var altså ganske ensom i farvannet der jeg lå ;-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
forskern Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Engelskspråklige får korrigere meg hvis jeg tar feil, men "will" innebærer vel i denne sammenheng ikke et ønske/vilje om å kjøre ned seilbåten, men et varsel om hva som kommer til å skje hvis ikke seilbåten endrer kurs (kanskje pga manglende manøvrerbarhet fra avsenderens side). Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Jeg vil anta at den mest nærliggende norske oversettelsen blir "flytt dere, ellers kjører jeg dere ned". Jeg tror ikke meldingen i seg selv kan entydig tolkes i den ene eller andre retningen ("flytt dere, ellers blir dere nedkjørt, for vi har ingen mulighet til å manøvrere unna" vs "flytt dere, ellers blir dere nedkjørt, for vi ønsker ikke å legge om kursen for en WAFI"). Jeg tenkte umiddelbart på den siste varianten, selv om det nok er mer nærliggende å tenke på den første. Meldingen burde vært litt mer eksplisitt dersom første varianten var gjeldende. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Zenit Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 (redigert) De med VHF lappen har vel fylt ut denne? http://public.asphost.no/lastned.asp?dokument=157 Redigert 21.Juli.2014 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 "Sailboat on my starboard side, give way or I will just run over you" Andre gode meldinger overhørt? fikk meg o tenke på denne......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Roger og Olina Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 fikk meg o tenke på denne......... Den er jo bare helt genial Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 22.Juli.2014 Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Eller ham som forsiktig trykket på knappen og med svak stemme sa "Hallo?" Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Juli.2014 Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Lurer på hvor mange som hadde en seilbåt på styrbord side den dagen? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Dette ble selvfølgelig kringkastet med 25 Watt! Det er jo viktig at at meldingen kan høres av alle båter mellom Oslo og Færder... Det er en grunn til at VHFen kan stilles til å sende med 1 Watt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
sigdy Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Det er forbudt å videreformidle overhørt radiotrafikk Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Det er ting som ikke er for dine ører du ikke har lov å videreformidle. Broadcaster er det selvsagt lov å fortelle videre om. Og sånne idiotioppkall som TS forteller om bør man videreformidle som et skrekkens eksempel på hvordan det ikke skal gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 26.Juli.2014 Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Taushetsplikten ja ... Man må ikke glemme formålet med taushetsplikten. Tradisjonelt har VHF'en ofte blitt brukt for å vidreformidle telefonsamtaler - og da til tider forretningssensitiv informasjon og personlig informasjon - hovedformålet med taushetsplikten er vel å gi en viss beskyttelse på slikt - ja, og det er også å regne som sensitive personopplysninger evt mobbing dersom man sprer informasjon om navngitte personer som har tabbet seg ut slik at de trenger assistanse. Taushetsplikten har derimot ikke som formål å la det forbli en hemmelighet mellom en lukket krets med VHF-sertifikathavere at det (generelt sett) faktisk skjer gale ting til sjøs, og det har heller ikke som formål å skape en myte om at VHF'en aldri blir misbrukt. Således ser jeg ingenting galt i å vidreformidle litt om hva som faktisk skjer på VHF'en, så lenge det som vidreformidles er godt nok anonymisert. En annen ting er hvor effektiv taushetsplikten faktisk er. For det første, det er helt vanlig i fritidsbåter at kanal 16 står på en høyttaler som alle ombord kan lytte på. Dette er også fullt lovlig. Alle som lytter på VHF og som ikke har signert skjema på taushetsplikt kan (omtrent) plapre så mye de vil om hva de har hørt. For det andre, hvem som helst kan kjøpe en VHF-radio (eller bygge en radio selv som tar inn disse frekvensene) uten å ha sertifikat ... kort sagt, lekkasjer er å forvente. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 23.August.2015 Del på Facebook Svart 23.August.2015 Denne helga har jeg flere ganger hørt Lyngby Radio - i Indre Oslofjord! Ganske uventet. Det var kanskje en annen tråd hvor vi diskuterte hvorfor radiosignalene av og til når så langt, men jeg husker ikke hvilken ... Jeg var våken (eller halvvåken) natt til lørdag (båten gjorde i underkant av én knop i medvind), og det var mye aktivitet på VHF'en. Mtp taushetsplikten, jeg mener fortsatt at det er OK å fortelle hva man har hørt, såfremt det er godt nok anonymisert - så stedsangivelser har jeg utelatt, men disse hendelsene skjedde adskillig nærmere enn Lyngby :-) Det ble observert én rød nødrakett (men tilsynelatende ingen som var så nødlidende at det ble mer aktivitet om det på VHF'en), en båtfører som var så overstadig beruset at han var til skade både for egen båt og andres båter på vei ut fra havn - politiet ble anmodet om å lete etter vedkomne. Kanskje politiet ikke fant ham, for noen timer senere var det en båt som trengte hjelp fra redningsskøyta, da han hadde "gått på land" :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Murphy's law Svart 23.August.2015 Del på Facebook Svart 23.August.2015 Dette ble selvfølgelig kringkastet med 25 Watt! Det er jo viktig at at meldingen kan høres av alle båter mellom Oslo og Færder... Det er en grunn til at VHFen kan stilles til å sende med 1 Watt. Trur kan. 16 er 25 watt Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
ivar Svart 23.August.2015 Del på Facebook Svart 23.August.2015 (redigert) har en kamerat som som jobber på båt med en skipper som er viden berømt for sin VHF-engelsk f.eks når de lå rett bak hekken på en større båt som lurte på hvor de befant seg: "Look in your ass, we're right behind you" og ved arbeidsdagens slutt : "We're going to the quay, to get laid and fill some oil" Redigert 23.August.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
grawis Svart 23.August.2015 Del på Facebook Svart 23.August.2015 I flere måneder har jeg på kveldene hørt noen som blåser flere ganger i mikrofonen sin på kanal 16. For noen uker siden ble jeg såpass irritert at jeg kalte opp, ga beskjed om mitt kallesignal og spurte hvem det er som sitter og puster på kanal 16!? Svar: Dette er Rogaland radio, vi gjør det for å teste modulasjon og effekt... Jeg takket for opplysningen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.