VetleBorgen Startet 20.Juli.2014 Del på Facebook Startet 20.Juli.2014 Kjøpte i år en comet 21. Snekke med en yanmar yse12 motor. Den har fungert bra, men så merket jeg at oljeltrykkampa lyste noen sekunder etter oppstart før den sluknet.. og nå slukner den ikke i det hele tatt. Noen som har vært borti lignende? Noen forslag til hva som kan være feil? Og veit noen hvor jeg kan få tak i deler? Trenger den delen der man skrur oljetrykk giveren inn, da denne har sprukket etter at jeg har fikla med det. takk for all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 En hvilken som helst Yanmar forhandler skaffer ny giver og ev. deler. Mulig det kan hjelpe med ny giver. Det sitter et knivfilter på disse motorene og ikke vanlig oljefilter. Knivfilteret skal skrues ut å rengjøres minst en gang pr. sesong. Nå vet jeg ikke hvilken viskositet du bruker på oljen men mulig det kan hjelpe på oljetrykket å bruke 20W-50 olje. Men husk at dette er 30-40 år gamle motorer og kanskje gjort sitt. Jeg hadde en YSM12 i min forrige båt og slet også med oljetrykket på slutten, og desverre for min del ble det bare verre og verre. Til slutt måtte jeg bytte motor. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 (redigert) Heller ikke ukjent på disse motorene hvis du søker litt på forumet.. Men gode motorer! Min Yse 8 har også litt lavt oljetrykk på tomgang når motoren er varm. Lampen blinker svakt.. Redigert 20.Juli.2014 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
VetleBorgen Svart 21.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Noen som tilfeldigvis har gamle yanmar deler..? Jeg trenger denne ny da den har sprekt etter at jeg har skrudd oljetrykksgiveren inn og ut. Har ringt rundt til mange forskjellige yanmar verksteder og får bare beskjed om at det har utgått og ikke er til å få tak i. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Denne bør være mulig å lage av en stålplatebit og en passende rørmuffe. Hvordan ser andre siden ut? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Eller hvordan ser det ut på blokka, kanskje man kan skru inn en overgang der? Sitér dette innlegget Link to post
VetleBorgen Svart 23.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Tenkte på å få noen til p lage ja. Undersiden så er det bare ett litt stort hull rett opp som går opp og har forbindelse med det hullet du ser på bildet. Går ikke å skru inn overgang rett på blokka. Må ha en del tilsvarende den på bilde, den er festet med 2 stjerneskruer Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Denne lager du fint selv, ta et flattjern med med ca 6-8 mm tykkelse og bruk den gamle som mal. Bor opp hullene og få tak i en gjengtapp med samme dim og gjenger som giver. Du trenger bare flattjern, drill og vinkelkutter. Du trenger ikke vinkling om jeg husker riktig.Det er plass til givertapp som skal ned i blokka. Sitér dette innlegget Link to post
VetleBorgen Svart 23.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Trur jeg må ha vinkelen på den for å få plass til giveren og en evt oljetrykksmåler.. men burde ikke Være umulig og lage selv eller få noen til å Gjøre det Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Mulig du må ha på et bend da det kan bli trangt under dynamo, men mulig et 90 gr. Rørbend kan passe ev.sveises eller slagloddes på. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Du kan også bruke bare en giver, som gir signal til både instrument og lampe Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Originalt er det bare en giver som gir forbindelse til minus/gods som da tenner oljetrykk lampe og buzzer. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Originalt er det bare en giver som gir forbindelse til minus/gods som da tenner oljetrykk lampe og buzzer. Er jo kjekt med instrument i tillegg så man får fulgt med på trykket Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Spørs om det finnes instrument som måler så lavt trykk :)) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Å, er det så lavt trykk på de motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Normalt ikke! Ironien tok bare litt overhånd :)) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Skjønner, begynte jo og lure på om det var plaskesmøring her hehe Sitér dette innlegget Link to post
VetleBorgen Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Da venter jeg på å få lagd delen ny, så jeg deretter kan få målt oljetrykket Sitér dette innlegget Link to post
VetleBorgen Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Noen som har peiling på hva oljetrykket skal ligge på på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 (redigert) Mener å huske at original giveren kobler ut ved 1 bar. Normalt bør den ligge på 2 - 2,5 bar. Redigert 29.Juli.2014 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VetleBorgen Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Hva kan Være grunnen til at oljetrykket er dårlig? Gåen oljepumpe? Merka forresten ikke noe bankelyder eller andre ulyder. Er oljepumpe en stor jobb å bytte? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Er det dårlig da? sjekk med ett manometer først, skru ut giveren og sett inn manometeret der. Det kan like gjerne være giveren som er defekt eller feil, evt instrument Har erfart dette selv, dog med Perkins, jeg hadde lavt oljetrykk, det viste seg og være helt normalt når jeg sjekket med ett manometer rett på blokka. Byttet til riktig giver, alt ok Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Som Bastard skriver, sjekk trykkert først med manometer. Er trykket dårlig så er det nok ikke bare oljepumpa men en generelt slitt motor. Som du også har erfart så er jo deletilgangen dårlig. Personlig hadde jeg ikke brukt særlig mere tid på denne om oljetrykket viser seg å være for lavt. Du bør nok da begynne å lete etter en annen motor. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Blir trykket funnet dårlig etter måling får du demontere oljepumpa for kontroll av slitasje og tilstand på ventilen som regulerer trykket. Oljetrykket er alltid regulert av en liten ventil. Om ventilen fungerer dårlig så blir trykket deretter. Shopmanual med spesifikasjoner finnes kanskje på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
VetleBorgen Svart 3.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2014 Målte igår oljetrykket med et manometer. Trykket lå da på ca 5-6 bar, ved kald motor. Koblet idag opp en oljetrykksmåler fra biltema, denne viste det samme. Men da motor ble varm datt oljetrykket på tomgang nærmere 0, Og rundt 2 bar da jeg ga gass. Oljelampa lyste ikke, men dette er vell for lavt trykk? Hva ville dere gjort? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.