TMe Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Da er det bare å gjøre som foreslått i #24, nemlig ta en kontroll på oljepumpa. Shopmanual finner du på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Jeg ville ha sjekket med manometer på varm motor også, bare for og være sikker. Sikker på at du har riktig giver i forhold til instrument? Sitér dette innlegget Link to post
VetleBorgen Svart 4.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2014 Er det dette som er oljepumpa? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 (redigert) Er giveren også fra biltema ? Jeg hadde en fra BT og når giveren ble montert så skal det være en plastskive der ledning er festet på giveren. Plastskiva skal isolere.Skiva var veldig tynn og det skulle lite til før ledning berørte gods. Gjør den det så går trykket til 0. Litt olje eller skitt kan også være nok til at dette skjer. Ikke sikkert det er en slik giver du har montert da, men du la sikkert merke til plastskiva om den var der. Redigert 4.September.2014 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VetleBorgen Svart 4.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2014 Giveren til måleren er også fra biltema, trur alt er i orden der da trykket varierer ettersom hvordan turtallet er..? Sitér dette innlegget Link to post
VetleBorgen Svart 4.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2014 Jeg ville ha sjekket med manometer på varm motor også, bare for og være sikker. Sikker på at du har riktig giver i forhold til instrument? Giveren fulgte med da jeg kjøpte instrumenter tet.. tenkte jeg skulle prøve å skifte til 20w-50 olje idag Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Det som er innringet på illustrasjonen er typisk oljepumpe. Ventilen som regulerer trykket kan kanskje være 8-4 og 8-5 helt til venstre. Sitér dette innlegget Link to post
VetleBorgen Svart 4.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2014 Har bytta olje til 20w-50 idag. Tok også en liten fisketur. Trykket holdt seg bra lengre enn igår. Men ettervert havna det på rund 1 bar i marsjfart og 0-0,3 på tomgang, i følge oljetrykksmåler en fra biltema. Hva tror dere, noen som har peiling på hvordan oljetrykket på en slik gammel ensylindret motor skal ligge i marsjfart og på tomgang? Sitér dette innlegget Link to post
VetleBorgen Svart 4.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2014 (redigert) Det som er innringet på illustrasjonen er typisk oljepumpe. Ventilen som regulerer trykket kan kanskje være 8-4 og 8-5 helt til venstre. er det da første steg og ta ut oljepumpa og se etter slitasje?det var ganske korrekt. 8-3 er den ventilen. Kan den være problemet? Klarer ikke helt å se hvordan man skrur den ut. Redigert 4.September.2014 av VetleBorgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Søk på nettet etter shopmanual for motoren og du finner nok svaret der mhp. hvordan å demontere ventilen. Sjekk ventilen først og deretter pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
VetleBorgen Svart 5.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2014 (redigert) Er det noen annen måte å sjekke ventilen enn å bytte den? Koster 1000 kr ny, så blir fort dyrt å feilsøke på den måten.. Redigert 5.September.2014 av VetleBorgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VetleBorgen Svart 5.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2014 Målt på nytt idag, med manometer på varm motor. Når motoren er ordentlig varm, og går så lavt som mulig på tomgang, viser oljetrykksmåleren fra biltema 0 bar, og da viste manometer et nesten 1,5 bar. Så da er det kanskje ikke så altfor ille alikavell? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 (redigert) Jeg hadde også problemer med at oljelampen lyste på tomgang. Byttet giver, og problemet forsvant. Så satser på at motoren er i fin form jeg.. ;-) Redigert 5.September.2014 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
hegra Svart 6.September.2014 Del på Facebook Svart 6.September.2014 Når du monterte den nye giveren, brukte du den samme ledningen som oljetrykklyset hadde ? Hvis du gjorde det ville jeg tatt av ledningen både på giver og instrument. Sett på en ny ledning og se om ikke instrumentet nå viser riktig. Alle ledninger mellom motor og instrumentbord går som regel innom en koblingsboks eller en hurtigkobling. Der kan det fort bli dårlig kontakt eller krypstrøm. Ledninger som gnisser inntil motoren kan også miste isolasjonen og gi feil måleresultat. Instrumentet som viser 0, og ett oljetrykklys som lyser, er begge eksempler på at ledningen kan berøre gods ett eller annet sted. Så der for prøv med en annen ledning, men den gamle må kobles av både på giver og instrument. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.