Jump to content

Serviceintervall Suzuki df 9.9 /15/20 sport 4-takt med lean burn.


HiMi

Recommended Posts

Hei, som emnet sier lurer jeg på om noen kan fortelle meg litt om serviceintervall osv for denne motoren.

 

Og evt om noen av dere har erfaring med denne motoren?

 

Grunnen til at jeg spør, er at min 2006 15 Suzuki ligger nå på omlag 30 meters dyp etter utlån av båt. Motoren som ble kjøpt som erstatning er en 2014 9.9 Suzuki også denne oppgradert til 15 hk.

 

Problemet er bare at jeg ikke har noe servicehefte på denne eller manual. Før var det vanlig å skifte olje etter omlag 20 timer med innkjøring, gjelder dette enda med 4-takt. Hvilken olje? Og sist men ikke minst hvordan kjøre inn denne motoren dersom det er nødvendig?

 

Håper noen her inne har erfaring med denne motoren, slik at jeg ikke risikerer å rasere en flette ny motor. Nå yter denne 15 hk, men har forsåvidt lest at ved bytte av ECU kan den yte 20, da det er samme motor. Noen som vet hvor jeg kan skaffe ny ECU, pris? Og om noe annet også må skiftes for å oppnå 20 hk?

 

Har desverre ikke noen Suzukiforhandler i umiddelbar nærhet, så dette blir nok gjort selv i garasjen dersom det er mulig uten alt for stor kostnad.

 

Noen som har utført dette? Utgjør disse 5 hestene noe utover effekt på papiret, tenker da på om det vil ha mye å si for farten på min Gh 15.

 

Ha en fortsatt fin dag :)

Link to post

Hei du. Jeg har samme motor, her er det jeg finner i owners manual.

 

Motor olje det anbefales SAE 10W-40 NMMA sertifisert FC-W olje, eller olje med API kvalitet SG,SH,SJ,SL og SM eller bedre.

 

Standard girolje API GL -5

 

Innkjøringsperiode 10 timer, ser likt ut med tidligere forgasser motor.

 

Førstegangsservice 20t eller 1 mnd.

 

Motorolje, girolje og motorolje filter. øvrige poster som smøring og ettertrekking er inspeksjon.

Link to post

Hei, som emnet sier lurer jeg på om noen kan fortelle meg litt om serviceintervall osv for denne motoren.

 

Og evt om noen av dere har erfaring med denne motoren?

 

Grunnen til at jeg spør, er at min 2006 15 Suzuki ligger nå på omlag 30 meters dyp etter utlån av båt. Motoren som ble kjøpt som erstatning er en 2014 9.9 Suzuki også denne oppgradert til 15 hk.

 

Problemet er bare at jeg ikke har noe servicehefte på denne eller manual. Før var det vanlig å skifte olje etter omlag 20 timer med innkjøring, gjelder dette enda med 4-takt. Hvilken olje? Og sist men ikke minst hvordan kjøre inn denne motoren dersom det er nødvendig?

 

Håper noen her inne har erfaring med denne motoren, slik at jeg ikke risikerer å rasere en flette ny motor. Nå yter denne 15 hk, men har forsåvidt lest at ved bytte av ECU kan den yte 20, da det er samme motor. Noen som vet hvor jeg kan skaffe ny ECU, pris? Og om noe annet også må skiftes for å oppnå 20 hk?

 

Har desverre ikke noen Suzukiforhandler i umiddelbar nærhet, så dette blir nok gjort selv i garasjen dersom det er mulig uten alt for stor kostnad.

 

Noen som har utført dette? Utgjør disse 5 hestene noe utover effekt på papiret, tenker da på om det vil ha mye å si for farten på min Gh 15.

 

Ha en fortsatt fin dag :)

Heisann! Har også denne motoren, dog som original 15 hk. Forskjellen mellom de forskjellige utgavene er restriktoren mellom luftboks og spjeldhus, samt at 20 hk har litt høyere turtallsperre. Jeg har byttet fra 15 hk restriktor til 20 hk "gitter", ga betydelig effektøkning, har ikke endra program i ECU, dette kan gjøres hos blandt annet Lundin marin i Sverige. Jeg satte på propell med mer stigning og trenger ikke høyere turtallsperre, men kanskje en liten hest igjen å hente der!?

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
  • 8 måneder senere...

Heisann! Har også denne motoren, dog som original 15 hk. Forskjellen mellom de forskjellige utgavene er restriktoren mellom luftboks og spjeldhus, samt at 20 hk har litt høyere turtallsperre. Jeg har byttet fra 15 hk restriktor til 20 hk "gitter", ga betydelig effektøkning, har ikke endra program i ECU, dette kan gjøres hos blandt annet Lundin marin i Sverige. Jeg satte på propell med mer stigning og trenger ikke høyere turtallsperre, men kanskje en liten hest igjen å hente der!?H

Hei! har bestilt restriktor gitteret og ny ''hjerne'' for Suzuki df 20, men må ha ny propell. hvilken propell monterte du når du byttet? jeg tenkte og bytte til original 20 hk propell, men har ikke funnet ut hvilken som står på den originale enda...

Redigert av bangdalsswag99 (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg kjøpte en Solas stålpropell med 12 tommer stigning. Riben flater nå ut på 27 knop mot 18 med originalpropellen.

Hadde vært moro med en tilbakemelding på resultatet av å bytte ECU. Gjerne en fartsmåling eller akselerasjonstest!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Har en Bestmarin, tror den er 330. Forholdsvis tung båt med full innerliner. Sittebenk bak med tank og batterirom, styrekonsoll med sete på babordsiden og sitteplass i baugen. Har Smart tabs på den, prøvde for 2 dager siden båten for første gang med tabsene bindt opp, fikk en halv knop mer toppfart, men mye mer ustabil båt og myye tregere i plan. Solas propeller kan man kjøpe hos Maritim.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Hei igjen! Ser nå her at jeg farer med løgn! ;) Har ikke 12 " stigning, den er 11" !

 

Solas sitt delenummer på denne propellen er : 4121-093-11A. (9.1/4 x 11 stainless)

Ser ut til at Maritim bare lagerfører denne opp til 10" stigning.

Mener jeg kjøpte via Telmo!

 

Vet ikke hvilket turtall jeg har, men utifra lyden å dømme så er jeg ikke så langt fra turtallsperra!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei! har bestilt restriktor gitteret og ny ''hjerne'' for Suzuki df 20, men må ha ny propell. hvilken propell monterte du når du byttet? jeg tenkte og bytte til original 20 hk propell, men har ikke funnet ut hvilken som står på den originale enda...

Hei,

Hvor har du bestilt dette og hva var prisen??

Link to post
  • 1 år senere...

En gang I året skifte du olje filter og olje 1.1 liter eller 1 liter bruk motul marine 10 -30 outboard tech 4t , skifte også girolje bruk Sierra fåes på suzuki forhandlere eller det som dei anbefale har nettopp gjort alt dette selv men kjøpte filter olje og girolje på suzuki forhandler rett over 400 ca kr min er en 2014 model lean burn 9.9 men oppgradert til 20 skiftet hjerne tatt vekk plombering helt og propell med på størrelse 10 orginalt står der en 8 propell men disse tingene vil variere alt eller hva båt den står på min gjør 21 knop etter oppgradering til 20 hk

Link to post

Monterte ein ny 9.9 4 takt med lean burn for kunde.du må ha vannutskillerfilter for å ha garanti i orden.

Leste ikke i manualen,bare kryssa av i service hefte. Så utenom la den bli varm før belasting og 20 timer innkjøring så kan eg ikke hjelpe.

 

At man må ha separat vannutskiller/filter på en 9.9 hk. for å ha garantien i orden var nytt for meg.? De fleste småmotorer lik denne, leveres vel standard med en 25l løs tank, og det er vel ytterst få som monterer vannutskiller/filter mellom tank og motor her. Hvis det er montert en større fast tank i båten, blir det jo noe annerledes, og da anbefales det jo  å ha separat vannutskiller/filter montert.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...