Jump to content

VP D6 350 ulyd som følger turtallet?


Lingefan

Recommended Posts

Søkte rundt på D6, men kunne ikke finne tråd med dette emnet.

 

Har vært nedover Sørlandskysten på langtur og på vei hjem i går i nydelig sol og nesten blikkstille vann hvor vi marsjer i 27-35 knop 2500-3000 o/min (maks er ca 3500) så blir den lyse lyde i motordurbildet meget fremtredende etterhvert. Den har da ikke vært så sterk før.

Lyden høres ut sol en lys kompressorlyd (eller turbolyd?) og følger turtallet konstant. Ved enkelte turtall (2200) blir den svakere og det virker normalt, men når man øker litt kommer den frem igjen (turtall mellom 2400-3000) og turtall over dette blir den også borte.

 

Temperatur er normal og alt virker normalt, men synes toppfarten har blitt mye dårligere 39-40 knop mot tidligere 42-44 knop.

 

Vi så det var noe småtteri i sjøvannsfilteret så jeg renset det, kan vel ikke være impelleren? Jeg tenkte på turboen, men den ryker ikke og det er helt tørt og ikke noe unormalt i motoren. Når man åpner motorlokket høres det bare motorkakkel, men med motorlokket lukket høres det ut som det kommer fra motorens babord side (om man står bak på båten og ser fremover). Er det ikke her kompressoren sitter?

 

Hva kan dette være?

 

Da vi kom hjem til bryggen begynte i tillegg aktuatoren (ny aktuator og kabler juli 2013) å tulle. Så den må også byttes... Men det har vel ingenting med hverandre å gjøre?

 

Så er septiktømmeren ut fra tanken tett (sikringen går), men den viktigste delen av ferien ble i alle fall reddet...

 

Moro med båt :) noen med ideer?

Motor: D6 350 2005 mod hvor det er skiftet "alt" i 2013.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Evt så enkel som feilen jeg oppdaget i sommer, ca tilsvarende lyder og mangel på effekt og det enkle problemet at slangeklemma på slangen mellom turbo og intercooler var hoppet av slangen. Dermed lakk det luft og medfølgende daff motor og mye lyder som høres veldig skumle ut (vining etc).

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I og med at effekten på motoren minsker, holder jeg en knapp på turboen. Eks. som innlegg #3. Kompressoren er vel bare aktiv på lavere turtall enn 2000 rpm? Nå er ikke jeg Volvo-mann, men jeg mener å huske at kompressoren kutter på ca. 1500 rpm. Ta dette siste med en klype salt. En liten lekkasje i turboen vil ikke umiddelbart gi farget eksos som vises under fart. Forholdet med en turbo er at det er en varmekraftmaskin. Det er ikke sikkert at du vil oppnå 'feilen' om du kjører motoren opp i ubelastet turtall for å høre 'pipingen'.

Link to post
Share on other sites

Kompressoren sitter foran på motoren på høyre side når du ser på motoren fra drevet og fremover. Har du reimstrammehjul av plast? Jeg tenker det kan være dette eller noe reimer. Daff motor kan også skyldes litt småtette dieselfiltre eller ferielasta båt eller groe.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode tips. Var så vidt nedom båten i dag og sjekket i motorrommet, men altfor varmt til å stå nedi der i 34 varmegrader i juli og feilsøke... Ingen løse ledninger osv så vidt jeg kan se.

Utrolig irriterende at også aktuatoren tuller. Har hengt seg opp i revers tidligere og derfor er alt byttet i fjor (både vaiere og aktuator). Ikke noe moro i båthavner med vind. Man kan lett få litt "skrekken". Tør ikke tenke på hva som kan skje når det skjer med større båter med samme motorer og teknologi.

 

Jeg begynner vel å innse at for meg som ikke gidder å mekke på noe selv og er avhengig av å sette bort til verksteder hele tiden så er det bedre med utenbordsmotor om båten skal være under 30 fot. Man blir fristet til å selge.

 

Det som er synd er at de fineste båtene (daycruiserne) som er best i sjøen (Marex Estremo, Windy Ghibli og Windy 31 Zonda) alltid er innboard. Nærmeste man kommer med outboard er Ibiza 26 Touring, Yamarin 80 DC og nye litt høye Askeladden C75. Det er egentlig kun Ibiza 26 Touring som frister, men irriterende å bytte seg litt ned i sjøegenskaper (?) for å få noe nytt og driftsikkert. Vi får se hva vi gjør nå etter båten blir tilbakeført til strøken standard. Stor båt utgår nok kanskje uansett i nær fremtid. Det blir for mye å styre med. Man får jo flotte landsteder ved sjøen for prisen av en stor driftsikker båt også, bare med langt lavere årlige kostnader og det kan kanskje friste mer.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå hatt mekaniker til å se på det og det er i følge han turboen som gir lyden. Han sier det ikke trenger å være slik at den må byttes, men at den kan ha et lite slakk i lager. Men et bytte koste ca 25.000kr.

 

Han sier at å miste knop ikke skyldes dette, men trolig at det når er brukt annen type bunnsmøring som ikke glir like lett etterhvert som det gror gjennom sommeren.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg synes også at den diagnosen virket litt ad hoc, uten at jeg vet hvordan den ble stilt. Har også hatt D6 350, og som det refereres til i et innlegg over har kilereimen en tendens til å begynne uling / hvining når de begynner å bli gamle og harde. Synes lyden og mønsteret du beskriver ligner veldig på det jeg opplevde et par ganger. Jeg prøvde riktig nok ikke siliconspray, men lyden forsvant så fort jeg fikk på ny reim.

Reduksjonen av maksfart kan som du skriver komme av annet bunnstoff, men det kan også skylles groing eller mer bagasje/bunker/last enn det du har hatt før.

Ny reim er langt billigere enn å begynne med feilsøking i turboen, og er uansett ikke bortkastede penger......

Link to post
Share on other sites

En dreven mekaniker stadfester feil best med ørene, så har tiltro til denne diagnosen også utifra trådens info. Reimstøy og turbolyder er ganske så forskjellige.

Som nevnt legger opp, turbo kan overhales, men sørg for at drevne folk gjør denne jobben. Fint å sende inn den i vinter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...