Jump to content

Hvor får jeg oljetrykkbryter?

SeaMaster175

Recommended Posts

Hei,

Jeg har samme problemstilling: Trenger en enpolet oljetrykksjalter som leder strøm når trykket går under et sted mellom 0,5 og 1,0 bar. Den skal ha 1/8" rørgjenger.

Jeg trodde jeg hadde fått det til da jeg kjøpte en slik giver hos Mekonomen i fjor høst, men det viste seg at giveren ikke virket. Den kostet omkring 70 kroner og var en "standard bildel" til et eller annet bilmerke (dvs, mye billigere enn en "båtdel").

Jeg har snakket med Universal Diesel og Kellox, som sier at VDO sjalterne koster nærmere 600 kroner, og at de nå for tiden er topolede.

Hvis du får tak i en som virker hører jeg gjerne fra deg.

Far Out

:diving:

... jeg tror ikke disse bryterene bryter kontant.... slik at en sirene, relee eller noe sånt vil nok ikke ha det helt godt.. Men er ikke sikker :crazy:

Nei, dette er nok feil majali.

En oljetrykks-switch er en ren av/på bryter og kan fint drive en piezo-summer og/eller varsellampe direkte.

Finnes i en (kortslutter til jord når trykket faller) og to-polet utgave, det er de to-polete som er dyre.

Snakket med Mekonomen, Smalvollveien 46, Oslo - telefon 23 20 78 50.

De har en oljetrykksbryter som slår ut ved 0,6 bar og som har 1/8" rørgjenger.  Den har delenummer 23-500056 og koster kr 92,50.

Tror jeg vil prøve meg på den.

Far Out

:diving:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Far Out!

Ringte Meonomen i Oslo, og han sa at han hadde fått det samme spørsmålet i går, så det var vel deg det da? :lol:

Men han hadde den og det er en oljetrykksbryter som egentlig skal til Volvo 240 1985-1986 modell. Denne blir morsom å prøve. Håper det virker!

Her er den!

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)

Nei, dette er nok feil majali.

En oljetrykks-switch er en ren av/på bryter og kan fint drive en piezo-summer og/eller varsellampe direkte.

Finnes i en (kortslutter til jord når trykket faller) og to-polet utgave, det er de to-polete som er dyre.

<{POST_SNAPBACK}>

.... vil ikke være påstålig, men hvis man ser på en oljelampe som slukker/lyser opp, så er det vel slik at den lampa begynner litt svakt før den er helt tent. ??

Jeg har ikke noe å måle med, men det er kansje noen som har gjort det?

Erki

Redigert: det jeg mener er : kan den styre feks et relee?

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Ja, idag fikk jeg handlet inn oljetrykksbryteren fra mekonomen i Ski. Den kostet 92 kroner. Her er det noen bilder av den. Kanskje til interesse for Far Out som også har tenkt å montere det:

Bilde

Bilde

Det eneste som mangler nå er et T-stykke som skal monteres på manometeret. Dette skal kjøpes inn hos GH fittings på Sofiemyr.

mvh

M/B Gamla

hvilket "åpningstrykk" har den? På min MB20 står det en med "åpningstrykk" 0,5 kg og så har jeg en som har stått på en bil som er stemplet til o,3 kg om jeg ikke husker feil....

Geir Frode: Takk for info, davar mine mistanker ubegrunnet.....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

hvilket "åpningstrykk" har den? På min MB20 står det en med "åpningstrykk" 0,5 kg og så har jeg en som har stått på en bil som er stemplet til o,3 kg om jeg ikke husker feil....

Geir Frode: Takk for info, davar mine mistanker ubegrunnet.....

<{POST_SNAPBACK}>

Den har et åpningstrykk på 0,6 kg (eller bar???).

Dette er akuratt ideelt for væres motor som, hvor oljetrykket ligger på ca 1 kg (bar???) når motoren er varm.

M/B Gamla

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...