Jump to content

Phantom 37 med VP 63P, plagsom resonans i marsjfart


Andresh

Recommended Posts

Jeg har et lite problem som begynner å bli skikkelig irriterende:

Når jeg sitter på fly'en og gir på opp mot marsjfart så blir det en kraftig resonanslyd fra maskinene/eksos når jeg bikker 20knop. Dette problemet er i registeret mellom 20 knop (2100rpm) og ca 25-26 knop. Ligger jeg i typisk marsjfart på 23 knop og drar av litt og litt ned til 19 knop (1900rpm) så er det akkurat som noen skrur av en bryter og det blir helt lydløst på fly, bare sjøsprøyt!! ;-)

Jeg har tenkt tanken om å lage til et bend med 2 stk 45 grader knekker på eksosen til babord motor i håp om at dette kanskje vil redusere resonansen???

Når jeg sitter inne, er denne lyden såvidt merkbar i hele registeret....kun på fly'en.

 

For å holde 19 knop og gå "lydløst", må jeg ha full flaps for å ikke ploge....føler ikke dette er ideelt over lange strekk i ferielastet båt!

 

Forslag?

Link to post

Resonansen pleier å komme av litt forskjellig turtall på motorene.

Hardu prøvd å finjustere turtall på den ene under marsfart uten å se på turtelleren? Prøv det.

Ofte turtellerene ikke er nøyaktige nok.

 

Twin propellfly hadde samme problemet. Der kom synkronisering av turtall veldig tidlig for å gjøre det levelig for folk ombord.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Bare for å understreke så er jeg ingen ekspert på området, men jeg kan jo bidra med å tenke litt høyt.

 

Så vidt jeg husker fra bølgeteorien (arrester meg gjerne hvis jeg husker feil) er problemet bølgelengden i det aktuelle resonansområdet. For å løse problemet kan man endre vilkårene, altså den fysiske utformingen på eksosen. Hva som skal til er jeg mer usikker på, men det kan kanskje være lengden og diameter på eksosslange e.l. Har du forresten lydpotter?

 

Det hadde jo vært interessant å hørt fra andre med tilsvarende installasjon, de motorene sitter jo i en haug med båter i samme størrelse.

Link to post

sap_2000 : Jeg har prøvd finjustering uten særlig forskjell. Sjelden jeg går i plan når det e god vær og sitter på fly. Da nytes turen på 1000 omdr og 8,5 knop ;-)

 

Komodo: har store lydpotter ja. Forrige eier fikk laget et slikt bend som han ville sette på eksosen til babord motor men fikk aldri tid da jeg kjøpte båten av han. Han hadde nemlig stor tro på at dette ville løse/dempe problemet!

 

DieselDahl: det kan jo kanskje være en mulighet! Har helt ærlig ikke sjekket dette...så det skal jeg sjekke i løpet av dagen. Har ikke noe skrangling i båten ellers under marsj......

Link to post

Mulig jeg misforstod, men jeg tolket det slik at det var snakk om eksoslyd? Det bør vel være mulig å høre forskjell på buldring/bøling fra eksosen og vibrasjoner fra motor/drivlinje, men jeg har ikke erfaring fra tilsvarende båt som du har. Mulig at bendet du snakker om løser problemet, men hvis det ikke bygger på erfaringer fra tilsvarende installasjoner høres det ut som famling i blinde.

 

Ellers er det selvsagt uansett et greit sted å begynne å sjekke motorfester og oppretting, det går jo under normalt forebyggende vedlikehold. Prøv med en ting om gangen, da vet du årsaken hvis det blir bra :smiley:

Link to post

Skal gå Mandal - Stavanger på torsdag på flatt hav forhåpentligvis. Da skal jeg finteste litt med turtall, flaps og fart.

Sjekket motorfester i dag og alt ser tilsynelatende greit ut der nede ;-)

Jaja, får kjøre på litt "brems" med full flaps og 19.5 knop, slik at madammen kan sole seg i fred og ro i 4-5 timer hjemover!

Link to post

Motorfestene ble sjekket bare helt enkelt med visuell sjekk og kubein rundt labbene ved motor igang. Tror uansett ikke dette er årsaken da jeg har lite vibrasjoner ellers i båten ved gange.....

 

Princess 36 Riviera: ja, er klar over at dette er et kjent problem. Har en kompis med lik båt/motor og der er det samme opplegg men mindre resonans enn på min!

 

Må jo kunne gå an å gjøre noe med dette?

 

Turen hjem til Stavanger fra Mandal gikk jeg i 18.5 knop og 1950 omdr + full flaps. Da var det "lydløst" og madsmmen og ungen sov på fly'en i 5 timer på HELT flatt hav. Gikk muligens litt unødvendig tungt og høy baug men det dreit jeg en lang i der og da! ;-)

 

Er fristet til å montere på nytt bend med 2 vinkler for å se om det kanskje kan minske problemet!

Link to post
  • 3 år senere...

 

Jeg har også merket det samme .Trodde først det var noe riv ruskende galt med resonansen som oppstod i mellom 20-25 knop, men tenkte fort på denne tråden.

Ser i tråden at dette er et kjent problem. Men som Andresh spurte om; "Må jo kunne gå an å gjøre noe med dette?"

Noen som vet om løsninger på resonansen? 

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...