Andresh Startet 21.Juli.2014 Del på Facebook Startet 21.Juli.2014 Jeg har et lite problem som begynner å bli skikkelig irriterende: Når jeg sitter på fly'en og gir på opp mot marsjfart så blir det en kraftig resonanslyd fra maskinene/eksos når jeg bikker 20knop. Dette problemet er i registeret mellom 20 knop (2100rpm) og ca 25-26 knop. Ligger jeg i typisk marsjfart på 23 knop og drar av litt og litt ned til 19 knop (1900rpm) så er det akkurat som noen skrur av en bryter og det blir helt lydløst på fly, bare sjøsprøyt!! ;-) Jeg har tenkt tanken om å lage til et bend med 2 stk 45 grader knekker på eksosen til babord motor i håp om at dette kanskje vil redusere resonansen??? Når jeg sitter inne, er denne lyden såvidt merkbar i hele registeret....kun på fly'en. For å holde 19 knop og gå "lydløst", må jeg ha full flaps for å ikke ploge....føler ikke dette er ideelt over lange strekk i ferielastet båt! Forslag? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 (redigert) Resonansen pleier å komme av litt forskjellig turtall på motorene. Hardu prøvd å finjustere turtall på den ene under marsfart uten å se på turtelleren? Prøv det. Ofte turtellerene ikke er nøyaktige nok. Twin propellfly hadde samme problemet. Der kom synkronisering av turtall veldig tidlig for å gjøre det levelig for folk ombord. Redigert 21.Juli.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Bare for å understreke så er jeg ingen ekspert på området, men jeg kan jo bidra med å tenke litt høyt. Så vidt jeg husker fra bølgeteorien (arrester meg gjerne hvis jeg husker feil) er problemet bølgelengden i det aktuelle resonansområdet. For å løse problemet kan man endre vilkårene, altså den fysiske utformingen på eksosen. Hva som skal til er jeg mer usikker på, men det kan kanskje være lengden og diameter på eksosslange e.l. Har du forresten lydpotter? Det hadde jo vært interessant å hørt fra andre med tilsvarende installasjon, de motorene sitter jo i en haug med båter i samme størrelse. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
DieselDahl Svart 22.Juli.2014 Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Dette behøver ikke å ha noe med eksoslyden å gjøre. Hva med motorfester? Er det noe i båten som skrangler? Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 22.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 sap_2000 : Jeg har prøvd finjustering uten særlig forskjell. Sjelden jeg går i plan når det e god vær og sitter på fly. Da nytes turen på 1000 omdr og 8,5 knop ;-) Komodo: har store lydpotter ja. Forrige eier fikk laget et slikt bend som han ville sette på eksosen til babord motor men fikk aldri tid da jeg kjøpte båten av han. Han hadde nemlig stor tro på at dette ville løse/dempe problemet! DieselDahl: det kan jo kanskje være en mulighet! Har helt ærlig ikke sjekket dette...så det skal jeg sjekke i løpet av dagen. Har ikke noe skrangling i båten ellers under marsj...... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.Juli.2014 Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Du kan jo prøve å måle lydfrekvensen, jeg har ikke testet dette selv men kanskje en slik gjør susen: https://itunes.apple.com/no/app/frequency-meter-pro-professional/id559840622?l=nb&mt=8 En sekssylindret firetaktsmotor vil ved 2100rpm avgi vibrasjon fra arbeidsslaget på 105 Hz Jeg tenker også propellerstøy eller aksling/ drivknute men dette er vel mere lavfrekvent. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Juli.2014 Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Mulig jeg misforstod, men jeg tolket det slik at det var snakk om eksoslyd? Det bør vel være mulig å høre forskjell på buldring/bøling fra eksosen og vibrasjoner fra motor/drivlinje, men jeg har ikke erfaring fra tilsvarende båt som du har. Mulig at bendet du snakker om løser problemet, men hvis det ikke bygger på erfaringer fra tilsvarende installasjoner høres det ut som famling i blinde. Ellers er det selvsagt uansett et greit sted å begynne å sjekke motorfester og oppretting, det går jo under normalt forebyggende vedlikehold. Prøv med en ting om gangen, da vet du årsaken hvis det blir bra Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Andresh Svart 22.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Skal gå Mandal - Stavanger på torsdag på flatt hav forhåpentligvis. Da skal jeg finteste litt med turtall, flaps og fart. Sjekket motorfester i dag og alt ser tilsynelatende greit ut der nede ;-) Jaja, får kjøre på litt "brems" med full flaps og 19.5 knop, slik at madammen kan sole seg i fred og ro i 4-5 timer hjemover! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Juli.2014 Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Hvordan sjekket du motorfestene? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Princess 36 Riviera Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Hei. Jeg har hatt samme bår og samme problem der. Eksoslyden forsvinner inder 18-19 knop for da går eksosutløpene under vann. Tror ikke du bør bekymre deg over motorfester eller andre feil. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 26.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Motorfestene ble sjekket bare helt enkelt med visuell sjekk og kubein rundt labbene ved motor igang. Tror uansett ikke dette er årsaken da jeg har lite vibrasjoner ellers i båten ved gange..... Princess 36 Riviera: ja, er klar over at dette er et kjent problem. Har en kompis med lik båt/motor og der er det samme opplegg men mindre resonans enn på min! Må jo kunne gå an å gjøre noe med dette? Turen hjem til Stavanger fra Mandal gikk jeg i 18.5 knop og 1950 omdr + full flaps. Da var det "lydløst" og madsmmen og ungen sov på fly'en i 5 timer på HELT flatt hav. Gikk muligens litt unødvendig tungt og høy baug men det dreit jeg en lang i der og da! ;-) Er fristet til å montere på nytt bend med 2 vinkler for å se om det kanskje kan minske problemet! Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 5.Mars.2018 Del på Facebook Svart 5.Mars.2018 (redigert) Jeg har også merket det samme .Trodde først det var noe riv ruskende galt med resonansen som oppstod i mellom 20-25 knop, men tenkte fort på denne tråden. Ser i tråden at dette er et kjent problem. Men som Andresh spurte om; "Må jo kunne gå an å gjøre noe med dette?" Noen som vet om løsninger på resonansen? Redigert 5.Mars.2018 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 5.Mars.2018 Del på Facebook Svart 5.Mars.2018 Her er også en annen som erfarer akkurat det samme. Han sier som også det er nevnt tidligere i tråden at med fulle flaps rundt 18-20 knop, så forsvinner resonansen. http://www.ybw.com/forums/showthread.php?310883-Underwater-exhaust-conversion&s=9952dc5d12698e08fa0e6038c156d489&p=3478782#post3478782 Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 6.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2018 Dykker skrev for 15 timer siden: Men som Andresh spurte om; "Må jo kunne gå an å gjøre noe med dette?" Noen som vet om løsninger på resonansen? For min del så løste jo dette "problemet" seg lett, når du ringte og absolutt ville kjøpe skuta mi ? Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Har samme problem på p360 ang resonans over 19-20 knop. Er når hekken får løft nok til eksosen kommer over vann Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.