Goodspeed Startet 21.Juli.2014 Del på Facebook Startet 21.Juli.2014 Som tittel sier så vurderer jeg å bytte båt. En båt jeg har siklet på over lengre tid kom plutselig ut for salg innenfor mitt prisområde. Båten har hatt mye oppgraderinger og ser ved første øyekast bra ut. Ulempen er at det er en 89 modell VP 41 (drev) der det ikke er gjort noen større utskiftninger av deler annet enn en dynamo som blir byttet nå, innmat impellerhus samt lagre/foringer på drev (sistnevnte for fem år siden). Vanlige servicer er for øvrig fulgt, men det er vel naturlig å anta at det vil dukke opp behov for en del større bytter av slitasjedeler o.l (turbo, intercooler osv). Så hensyntatt fremtidige oppgraderinger vil jo den totale kostnaden forløpe seg litt annerledes. Noen som har noen tanker om hvilket regnestykke de ville lagt til prisen for å hensynta dette. Bør egentlig bare hele motoren overhales i denne alderen eller har den fortsatt mange år foran seg med noen større utskiftninger av enkeltdeler? Jeg skjønner at det trengs mye mer info om timetall, type bruk osv. for å få et nøyaktig anslag, noe jeg for øyeblikket ikke har, men er ikke ute etter et nøyaktig tall, jeg prøver bare å få til et "ca-anslag". Alle innspill mottas med takk. Mvh Goodspeed Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
cosmic Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Ville vært mest bekymret for drevet. Tatt høyde for kompl.nytt,og sett på det som en bonus så lenge det fungerte.(regner med det er like gammelt som motor).Motoren kan gå i endel år ennå,men kan like gjerne trenge overhaling 100 000,/byttes ut . Umulig å forutse. Dette vil du bli konfrontert med når du skal evt.selge,selv om du er heldig i noen år. Problemet er ofte å vite når du skal slutte å legge ut penger på motoren,og heller bytte den. Den vil aldri bli som ny ,hvor mye du legger ut på den. Dette var sikkert ikke noe godt svar,men bare noen betraktninger egentlig.Antaglig de samme som du har gjort selv.Vet det er lett å bli revet med når man har lyst på båten ellers,og lett kan overse fakta,men de vil nok snart melde seg uansett. Etter 25-30 år er motoren egentlig boss.ikke utslitt,men tært i filler,og komponentene som ryker,intercoolerinnsats,og hus,manifold,varmeveksler,oljekjøler er svindyre om du får fatt i dem. Disse tingene ryker ikke om vinteren,men når du skal bruke båten,og du får således ødelagt store deler av sesongen. Har selv hatt stor gammel båt,men byttet til mindre,og nyeste mulig.angrer ikke på det. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 22.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Takk for svar, det var vel litt det jeg selv konkluderte med etter å ha lest en annen lignende tråd om emnet innpå her (https://baatplassen.no/i/topic/90927-tamd-41a-full-overhaling-eller-ny-motor/). Lett å bli revet med år det er en båt man har hatt lyst på lenge. Fornuft (og lommebok) tilsier vel (og har nok alltid gjort det) at det får heller bli litt ned i størrelse og litt nyere motor. Da blir det videre leting. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Draco24styling Svart 22.Juli.2014 Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Tviler på at det er noe dyrere å ha en eldre båt. Mot en nyere. I allefall når man sammenligner i samme segment. Men uten tvil er det mer vedlikehold med eldre båt. En båt fra 89 er etter mitt syn ikke gammel og utrangert. Og hvis den er vedlikeholdt riktig gjennom alle år. Har den mange år igjen. Vp 41 er nok noe av det beste vp noen gang har laget. Samt at 290 drevet er meget driftsikkert. Selv ville jeg mye heller hatt en slik god gammeldags mekanisk dieselmotor en nyere med commonrail og masse Elektronikk. Kan du fikse litt selv. Er det ingen problem å drifte denne båten selv. Nyere diesler krever ofte en del spesialverktøy og kompetanse for feilsøkning. Ikke la deg skremme av alder. Se heller på vedlikehold og hvordan det ser ut. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Mariell Svart 22.Juli.2014 Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Har fortsatt ikke tatt noen overhaling av min motor. Tusler og går. Det som er byttet de siste 10 årene er. Varmeveksler, (brukt for 5000 i Sverige), Dynamo,Turbo. Dyser. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Goodspeed Svart 22.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Takk for nye innspill. Kjenner at man er lett påvirkelig i slike situasjoner når man er litt usikker i utgangspunktet. Men det er jo litt gøy også. Tviler på at det er noe dyrere å ha en eldre båt. Mot en nyere. I allefall når man sammenligner i samme segment. Men uten tvil er det mer vedlikehold med eldre båt. En båt fra 89 er etter mitt syn ikke gammel og utrangert. Og hvis den er vedlikeholdt riktig gjennom alle år. Har den mange år igjen. Vp 41 er nok noe av det beste vp noen gang har laget. Samt at 290 drevet er meget driftsikkert. Selv ville jeg mye heller hatt en slik god gammeldags mekanisk dieselmotor en nyere med commonrail og masse Elektronikk. Kan du fikse litt selv. Er det ingen problem å drifte denne båten selv. Nyere diesler krever ofte en del spesialverktøy og kompetanse for feilsøkning. Ikke la deg skremme av alder. Se heller på vedlikehold og hvordan det ser ut. Det er nok mye sant i det du sier. Og bare for å avklare det, at selve båten er fra 89 er ikke noe jeg ser på som utfordring, det var mer kun selve motoren jeg tenkte på. Men som du sier, en eldre mekanisk motor kan man jo fikse en del ting selv, og kostnaden sånn sett kan begrenses til nye deler i mange tilfeller. Kan kanskje være verdt å ta en tur for å kikke over motoren om ikke annet. Det er vel også fortsatt mulighet å leie inn en sertifisert VP-reparatør for å få en second opinion. Har fortsatt ikke tatt noen overhaling av min motor. Tusler og går. Det som er byttet de siste 10 årene er. Varmeveksler, (brukt for 5000 i Sverige), Dynamo,Turbo. Dyser. Apropos nye deler - var det vanskelig for deg å få tak i deler (ifht at jeg forstod det er noen deler som jo er gått ut av produksjon)? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Draco24styling Svart 22.Juli.2014 Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Kan jeg spørre om hva slags båt det er snakk om evt link til annonsen? 41 motoren var i produksjon lenge. Og deler er nok ikke det store problemet. Selv om en annen kar her inne på baatplassen har problem med å skaffe en el boks til en 11 år gammel vp. Noe som etter mitt syn ikke er mye bra. Fordelen med en 41 motor. Er at den er temmelig basik mekanisk Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
mthoms Svart 22.Juli.2014 Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Jeg kører med en AQAD41A fra 1988/89. Den har gået lidt over 1000 timer og den fejler intet. Den har på et tidspunkt fået en ny turbo, det læser jeg på reservedelsnummeret, men det er uvist om det var på grund af defekt eller ønsket om en anden motorkarateristik (bedre moment ved lave omdrejninger). Dieselfødepumpen, dvs den billige dieselpumpe, ikke trykpumpen, er skiftet. En tidligere ejer har skiftet generatoren. Om den har fået nye dyser/spidser ved jeg ikke. De ca 400 timer jeg har kørt med den, er det ikke sket. Drevet har jeg skiftet efter en grundstødning, men det gamle var uden mislyde og tæt som en potte. Om det gamle drev har været skilt og renoveret, det ved jeg ikke. Det nye kostede ca 65kkr af de danske sedler og mønter. Stadig i forbindelse med drevet, der har jeg skiftet tiltcylindrene. De var af den gamle type med de firkantede endestykker, og de var tæret igennem. Det var rent ud sagt et helvede at skifte, men det lod sig gøre med hjemmelavet værktøj og en god gang stædighed. Styregaflen er udskiftet efter den tabte den ene bolt/møtrik. Det er anbefalet at skifte hele gaflen, selv om ens logik siger man kan udskifte bolt og møtrik. Bolt/møtrik skal skaffes uoriginalt, da Volvo ikke sælger de dele løst. På drevet skal man påregne at udskifte tilkoblingsstudsen til kølevand hvert 3-4 år. Den tærer, men er ikke voldsomt dyr. Under afprøvning skal gearet/drevet give et tydeligt "klonk" når man sætter enten frem eller bak. Hvis det ikke siger den lyd, er det tegn på en slidt kobling og et ganske pænt antal tusinde kroner. På http://www.marinepartseurope.com/ har jeg handlet flere gange. Bare mit indspark. Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 22.Juli.2014 Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Støtter Draco24styling sine kommentarer. AD41 motoren er en velprøvd og god motor. 290 drevet er ett bra drev. Men som du sier kan du jo få med deg en mekaniker for å se på det hele. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Goodspeed Svart 23.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Takker for nyttige innspill. Skal være litt mer open minded heretter ifht alder. Er litt bekymkret for tilgjengelighet på deler som er gått ut av produksjon, men om det er grei tilgjengelighet på bruktmarkedet, så bør jo heller ikke det være noe problem. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Jori Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Du får deler til alt på AD41 og 290. KAD serien har mye av de samme delene som AD41B. På drevene forandrer ting seg, men de er ombyttbare. Det du skal passe på er transomen. Styresystemene er svindyre, tiltslanger må sikkert byttes og koster 1500,- stykket etc. På den andre siden, gjør man dette som en vinterjobb, bruker tid og søker på nett får man mye nye deler til rimelig pris. Står du der til våren blir det dyrt da man må kjøpe alt fra forhandlere for at sesongen ikke skal bli spolert. Ellers er min erfaring at det elektriske er ikke så mye verdt etter 20 år i båt, men også her kan du jo være føre var. Kostnader kan bli alt fra 0 til 100.000,- pr sesong, avhengig av hva som skjer. Selv VP skryter av AD41 som en av de mest vellykede motorene de har lavet. De soter en del, er vel den største ulempen jeg erfarer. Tette varmveksler, oljekjøler etc. følger alle motorer og skjer bare plutselig og gjerne når du setter den ut på våren . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.