Jump to content

Folkeskikk på sjøen.

Ragnar B

Recommended Posts

Hvis du legger litt innsats i det klarer du sikkert å finne en kar som lukter vondt :flag:

Hehe... Sto bak en kar i kø i Strømstad igår. På ryggen på T-skjorta hans sto det: "Ekte båtfolk er ikke døde-de bare lukter sånn"

:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Da vi ankom Donsø i går, lå det en seiler på den andre siden av der vi la til(3 m.), og han gadd ikke å løfte på stussen, for å ta tampen. Ti minutter etter kom en seilbåt, og da skvatt han opp for å hjelpe. Dårlig folkeskikk? Jeg hopper ned fra apeloftet så fort noen legger seg i nærheten av der jeg ligger, da jeg vet hvor greit det er å ha en ekstra hånd på land, for å avlaste mor.

Kona hilste hjertelig da hun gikk forbi, og de var kjempehyggelige etterpå, så moralen må være: Selvom folk ikke oppfører seg sånn som man skulle ønske, så er de ikke nødvendigvis dårlige folk :-)

Jeg føler meg nesten brydd når folk på land kaster alt de har i hendene for å hjelpe meg å fortøye. Med visp foran og bak og vinsj med fjernkontroller trenger jeg ikke hjelp. Vi planlegger fortøyningen nøye og gjør alt klart. Hopper på land og betjener visp og vinsj med fjernkontrollene. Jeg tror jeg må sette opp skilt i baugen,, trenger ikke hjelp, ellers takk,,

Men for all del tanken er god og noen trenger sikkert bistand. Etter å ha hilset og vinket til et par hundre båter kan det noen ganger bli litt overdrevet.

Det som slår meg er at når man kommer i havn er det ingen som hilser lenger.

Så har jeg opplevd det også. Har fått med meg at det er noen uskrevne hilseregler blant noen villfarne på sjøen.

Skulle bunkre i Svelvik her om dagen med min 20 fot. I det jeg la til hilste jeg med "God dag" til en hekksjøgeneral med solbriller som allerede var igang å fylle sine 30 fot. Ingen respons, og da jeg for for moro skyld prøvde meg med en spontanutgave av døvespråk, snudde han seg bort.

Jeg har opplevd noe lignende. Her om dagen bunkret jeg i Svelvik og i det jeg skulle til å fylle dundret en fyr inn på brygga med 20 foter`n sin. Han mumlet et eller annet om Dag, men siden jeg heter noe helt annet, antar jeg at han forvekslet meg med en annen. Da fyren plutselig fikk en rekke spasmelignende fakter med armene, snudde jeg meg høflig bort for å ikke gjøre ham forlegen, stakkars fyr. Kanskje var det varmen og sola, anbefaler alle å bruke solbriller nå om dagen :cool:

Redigert av Tilde (see edit history)

Vær snill å legg ut bilde av båten din da Uglesett, så jeg slipper å bry deg med å hjelpe til hvis du skulle komme der hvor jeg er :giggle:

Spøk til side, det er veldig mange som trenger hjelp har jeg sett.

Alle trakterer ikke båten sin like bra, og derfor er det kjekt å "assistere" på siden. De som står med tampen i hånda ombord, setter ihvertfall pris på en hjelpende hånd på brygga, for da slipper de å ta det store hoppet ned på brygga. :yesnod:

Jeg har opplevd noe lignende. Her om dagen bunkret jeg i Svelvik og i det jeg skulle til å fylle dundret en fyr inn på brygga med 20 foter`n sin. Han mumlet et eller annet om Dag, men siden jeg heter noe helt annet, antar jeg at han forvekslet meg med en annen. Da fyren plutselig fikk en rekke spasmelignende fakter med armene, snudde jeg meg høflig bort for å ikke gjøre ham forlegen, stakkars fyr. Kanskje var det varmen og sola, anbefaler alle å bruke solbriller nå om dagen :cool:

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

...

Men for all del tanken er god og noen trenger sikkert bistand. Etter å ha hilset og vinket til et par hundre båter kan det noen ganger bli litt overdrevet.

...

Jeg prøver i beste mening å vurdere om det er behov for hjelp eller ikke.

Størrelse på båt, antall ombord, alder, erfaring, vindstyrke, vindretning, strømretning, fendere, tauvverk, brygge/uthavn, og sikkert noen andre faktorer.

Noen er vil jo alltid hjelpe uansett men det bli litt i overkant.

På en (bil)parkering er det jo veldig få som hjelper til før det er helt tydelig at vden parkerende trenger hjelp.

Jeg prøver i beste mening å vurdere om det er behov for hjelp eller ikke.

Størrelse på båt, antall ombord, alder, erfaring, vindstyrke, vindretning, strømretning, fendere, tauvverk, brygge/uthavn, og sikkert noen andre faktorer.

Jeg pleier å se an dama i baugen. Noen damer trenger hjelp helt uavhengig om de tror det selv eller ei... :cheers:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg føler meg nesten brydd når folk på land kaster alt de har i hendene for å hjelpe meg å fortøye. Med visp foran og bak og vinsj med fjernkontroller trenger jeg ikke hjelp. Vi planlegger fortøyningen nøye og gjør alt klart. Hopper på land og betjener visp og vinsj med fjernkontrollene. Jeg tror jeg må sette opp skilt i baugen,, trenger ikke hjelp, ellers takk,,

Jøss, thruster både foran og bak på en 22 fots snekke???

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Påfallende mange bilkjøringsanaloger.

Selv må jeg innrømme at jeg finner svært få, om noen i det hele, likheter mellom å kjøre bil og seile.

En gang i verden kjørte jeg amcar. Hvis jeg sto og ventet på å slippe inn på en forkjørsveg (f.eks) og det kom en amcar på den veien, stoppet han alltid. Det samme gjorde jeg når situasjonen var omvendt. Det har noe å gjøre med vennlighet mot likesinnede. Treffer du en båt på sjøen hilser du på en med samme interesse som deg. Men det er kanskje ikke alle som forstår dette...

Guest Avmønstret#

Om du er medlem av dette bøye-greiene så er det dårlig folkeskikk og be deg om at du skal flytte på deg. Om en derimot ikke er berettiget å ligge ved disse bøyene så ligger vel den dårlige folkeskikken hos han som tar seg til rette i bøya, eller hva?

For å fortsette i bilanalogverden, er du av typen som sjekker om alle på handicapparkering har gyldig handicappbevis?:-)))

Det er vel neppe den sist akommende sitt embed eller oppdrag å sjekke medlemskap på vegne av ymse foreninger. Er medlem i mye rart men unngår å kline båten ned utrop i ulike fasonger.

Ligger noen på ei bøye som ikke er din så er den opptatt. Og da går man videre, ikke noe mer. Alt annet er grovt uhøffelig, uforskammet og dårlig oppførsel.

Edit: men på bøye med fendrene ute er vel invitasjon til å ligge (i) sammen?[emoji1]

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...