Simkin Startet 21.Juli.2014 Del på Facebook Startet 21.Juli.2014 (redigert) Idag har vi fått prøvd båten for første gang. En Flipper 20 Fot med en 97 Yamaha V4 115Hk 2 takter bakpå. Den gikk fint stort sett hele dagen, men på kveldsturen så ville den ikke helt være med på full gass. Den butter imot og det virker som den ikke får nok bensin. Går helt strøkent ellers, og er fin på tomgang, lavt turtall og halv/nesten full gass. Det sitter noen eldgamle brytere i båten, hvor den ene er "bensinmætning" og denne er det tydelig dårlig kontakt i, da både bensinmåler og lyset i denne går av og på bare man pirker borti bryteren. Hvordan er det så med bensin til motoren? Sitter det matepumpe som forer motoren med bensin? for vi hører det er noe som summer baki båten når vi driver med denne "bensinmætningsknappen", jeg regner med motoren ikke suger bensina selv? eller klarer den å suge det den skal ha utenom på full gass? Redigert 21.Juli.2014 av Simkin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 (redigert) mätning = måling på svensk. Bryteren gjør sikkert ikke annet enn å sette strøm på giveren til tankmåleren motoren skal klare å dra inn all bensina den trenger fra tank i båten. Det som kan gjøre at den ikke klarer det kan være f.eks tett tanklufting, bensinslange med kink slik at den suges flat, tett filter, kobling som ikke er tett slik at det suges falskluft Redigert 21.Juli.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Simkin Svart 23.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 (redigert) Ok. Jeg ser nå att det ikke er noe pumpe der ja. Har brukt båten litt de 2 siste dagene, og den starter og går helt fint. Drar godt og virker helt fint i bunn og mellomregister. Men på full gass, etter kanskje 15-20sek så begynner den å butte imot og vil ikke dra skikkelig. Kan ikke se noe feil på slanger, ei heller noen lekkasjer noe sted. Det sitter dog et bensin/vannfiltreringsfilter mellom tank og motor som jeg har bestilt nytt.. Evt noen som har noen tips til hva det kan være? Plugger er nye. Redigert 23.Juli.2014 av Simkin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Sjekk også slangene samt filteret som står på motoren Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Simkin Svart 23.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 (redigert) Slangene og filteret på motoren har jeg tatt av, og de ser fine ut. Filteret (det ser jo mer ut som en sil), ser ok ut. Redigert 23.Juli.2014 av Simkin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JGH Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 2takts olje på tanken har du og? Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post Share on other sites More sharing options...
kiresp Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Hadde samme problem gjorde rent lufting og kobbla vekk vannutskiller filter.funker gull her nå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Simkin Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 (redigert) 2 takts olje er det på tanken ja. og olje får den også har jeg sett Har tenkt litt på dette med å fjerne vannutskillerfilteret da jeg mistenkte dette ganske tidlig, før den begynner å butte, er det akkurat som om noe holder litt igjen og det mangler litt i toppen. Men har nå fått kjøpt et nytt filter og skal prøve det først. I motoren sitter det bare en slags sil, vil dette være nok, man trenger ikke ha noe filter mellom tank og motor? Filteret som sitter der er forøvrig et slikt ett http://www.amazon.com/35-802893Q01-Separating-Filter-Quicksilver-Mercury/dp/B001HBX3IC Redigert 24.Juli.2014 av Simkin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 filteret på motor er mer å regne som grovsil med vannutskiller. eksternt filter kan fort spare deg for vann og dritt i forgasserne Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Simkin Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 (redigert) Men skal et slikt filter normalt sett være noe hinder for att motoren skal klare å dra i seg nok bensin? Slik det høres ut for meg, så er det som om motoren ikke får i seg nok bensin på full gass og begynner å butte imot. Redigert 24.Juli.2014 av Simkin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 normalt sett nei, men kan jo være det har gått fullt slik at gjennomstrømmingen er redusert Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Simkin Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 (redigert) Ok, da får jeg prøve igjen imorgen med nytt filter, regner med det blir en tur da. Redigert 24.Juli.2014 av Simkin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Simkin Svart 25.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 (redigert) Da var nytt filter på plass.... og desverre ingen endring. Idag kjørte vi ca en time med både ring og vannski på rundt 3800-4000rpm (maks ligger på 5000) og motoren virket helt ok. Drar lett opp i plan. Men så plutselig så begynte den å butte imot når jeg skulle gi på når jeg hadde en på vannski bak, på rundt 4000rpm, akkurat som den kveles. Det er ingen plutselig kutting eller fjusk, men mer langsomt av/på som om den er i ferd med å gå bensintomt. Prøvde så på full gass, og da gikk den ok noen sekunder til den begynte å butte, gikk av gassen, så på igjen og går på full spiker noen sekunder før den begynner å butte imot. Virker som problemet kommer etter att vi har kjørt en times tid, for jeg holdt full gass en liten stund rett etter vi kom ut fra havna og da gikk den som ei kule på full gass. Vi fylte på for mye bensin før vi tok båten utpå da vi trodde tanken var helt tom, og da rant det godt ut fra en metaltapp bak på båten, så jeg regner med utlufting da er ok? Lurer på om ny slange er neste på lista å prøve, før jeg begynner på motoren.. Tips tas uansett imot med takk :) Redigert 25.Juli.2014 av Simkin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 bare for å sjekke at luftinga er ok, prøv å kjør med tanklokket åpent Du kan også prøve med ekstern tank/slange for å se hva som skjer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Leve Norge Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Ikke lås deg til at dette er et bensinproblem. Det kan også være et tenningsproblem, feks coil, plugger, plugghetter eller noe annet. Når byttet du plugger sist? Dersom jeg var i tvil om motoren fikk nok bensin, ville jeg tatt av motordeksel og lyddemper og sett rett inn i gasserne ved wot, det skal komme like mye bensin i alle gasserne. Evt ville jeg brukt en ketchupflaske el.lignende og sprutet bensin/olje rett inn i gasserne ved wot, for å se/merke om det ble noe endring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Simkin Svart 25.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 (redigert) Jeg skal prøve med tanklokket åpent også, får bli imorgen. Skal også prøve å få på ny bensinslange hele veien imorgen, så får jeg eliminert både slange og utlufting. Plugger er nye, men jeg er klar over att tenning også kan være årsaken her, både pluggledninger og coil. Vet jo fra bil att coilproblem gjerne oppstår etter att litt kjøring da den har blitt god og varm. Å se rett inn i gasserne ved wot er vel lettere sagt enn gjort, skal jeg henge bakpå båten i 30 knop da? Redigert 25.Juli.2014 av Simkin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Leve Norge Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Å se rett inn i gasserne ved wot er vel lettere sagt enn gjort, skal jeg henge bakpå båten i 30 knop da? Nei da, du behøver ikke å henge bakpå. Gasserne sitter jo i fronten på maskineriet, slik at du kan sitte på førerplass og vri nakken, eller ligge i sofaen bak uten å vri nakken, alt etter som om du får noen til å ratte eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Simkin Svart 25.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Ja det gjør de jo, hehe. Er det ellers kjente feil på disse motorene som bør sjekkes? Tror ikke den har så mange gangtimer, utenatt jeg vet hvor mye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Simkin Svart 27.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 (redigert) Idag kjørte vi rolig på 1800rpm en god stund uten å ha full gass i kanskje 40min, så plutselig merker jeg motoren forandrer "oppførsel" akkurat som den forandrer seg litt i lyden, ikke mye men nok til att jeg hører det på motoren. Så problemet kommer når motoren er varm. Gir så full gass og motoren begynner å butte med en gang den får litt turtall, den kommer opp i plan med stopper først på 3600rpm og orker ikke mer. Kan gå av gassen og på igjen så vil den mer en liten stund så butter den igjen. Kan dog kjøre fint på jevnt turtall bare man ikke presser motoren. Prøvde å klemme på den luftebelgen på full gass uten att det hjalp, prøvde også å åpne tanklokket men det hjalp heller ikke. Å se rett inn i gasserne er ikke så lett da det er en opphøyning bak motoren, så man kommer ikke til der under fart Kontrollstråla på kjølevannet virker også ok, den står hardt i hånda ved litt turtall, så jeg vil tippe kjøling er Ok. Lurer på å skru av gasserne å rengjøre og skifte bensinslange for å sjekke. Noe spesielt å tenke på ved rengjøring av gasserne? Tenningsproblemer har jeg erfaring med att det uttarter seg gjerne mer voldsomt, i dette tilfelle her høres det ut som om motoren rett å slett blir kvalt, selvom jeg ikke utelukker tenning eller sensorproblem. Redigert 27.Juli.2014 av Simkin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Simkin Svart 14.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2014 (redigert) Om noen skulle ha lignende problemer så kan jeg informere om att feilen lå i forgasserne. Lå noe som så ut som grus i lokket til flottørkammeret som så ut som hvitt "pulver" når man begynte å pirke det vekk. Fikk kjørt på med forgasser-rens, trykkluft, smurt opp akslinger og nye pakninger. Motoren har aldri vært friskere, som dag og natt!. Bensinpumpa ble også byttet men feilen lå ikke her. Redigert 14.September.2014 av Simkin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.