Jump to content

Lavt oljetrykk-alarm når jeg går av raskt

BingoBonzo

Recommended Posts

Har opplevd et par ganger i sommer at motoren (VP D6-370) gir en "Lavt oljetrykksalarm" når jeg går raskt av fra +3000 rpm og ned til ruslefart. Jeg slår av motor og starter på nytt og motor går som den skal. Hvis jeg senker farten gradvis og rolig går det greit uten alarm.

Sjekker oljenivå ved alle anledninger og det er som det skal være.

Noen som har opplevd tilsvarende?

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Ja. Jeg oplever præcist det samme med min VP 41A.

Min _antagelse_ er: Olien er for varm til at olietrykket kan holdes, og olietrykket stiger igen, når oliekøleren har gjort sit arbejde, det vil sige kølet olien ned til et mere maskinvenligt niveau. Min tilgang til problemet er aldrig at gå direkte fra marchhastighed til tomgang, men, som du selv beskriver, gradvist at gå ned i hastighed. Hvis det ikke kan lade sig gøre, f.eks. i en krise, lader jeg alarmen lyde det halve minut det tager før den "holder kæft" (undskyld mit fanske), eventuelt holder jeg den i høj tomgang, omkring 1000RPM.

Helt generelt, som jeg aldrig giver fuld gas inden jeg har driftsvarm motor, tror jeg også det er skånsomt for motoren at blive bragt langsomt ned i temperatur. Det ikke noget jeg har bevis for er rigtigt, kun min egen (skøre?) idé.

Olietrykket i min motor holder lidt over 4 kg/cm2 ved march og lidt under 1 kg/cm2 i tomgang, hvilket jeg ikke selv ser noget problem med. Den har gået lidt over 1000 timer.

Redigert av mthoms (see edit history)

Hvilken olje type? 5-30.? 15-40? 0-40? Osv. personlig kjører jeg mobil 1 5-50 peak life, for ekstra viskositet ved høy belastning og høy temp. Ser yanmar BY, som er en marinisert Bmw 3.0 Diesel ( i min båt,) kjører på samme olje annbefaling som bil, deriblandt 5w-30, som etter min mening ikke er er rett spec i forbindelse med belastning i båt. Skal ikke være noe problem å kjøre 10w-40 olje eller 15w-40 olje på båt motor. Kansje Dere sliter med tett olje kjøler, og dermed forlite kjøling pø olje?

Jeg har ikke en oliebeholder ved hånden, men det er VPs standard. Jeg mener helt sikkert den hedder 10-40 og er en mineralsk olie.

Min oliekøler er ren som en fløjte på vandsiden, eller det var den i hvert fald for tre år siden da jeg skilte den ad, og problemet har altid eksisteret de ni år jeg har haft båden. Hvis det er en tæt oliekøler, så må den være tæt på "oliesiden", men det havde vel givet et meget højt olietryk? Jeg mener ikke der er en bypassventil for olien indbygget i den del?

Har opplevd et par ganger i sommer at motoren (VP D6-370) gir en "Lavt oljetrykksalarm" når jeg går raskt av fra +3000 rpm og ned til ruslefart. Jeg slår av motor og starter på nytt og motor går som den skal. Hvis jeg senker farten gradvis og rolig går det greit uten alarm.

Sjekker oljenivå ved alle anledninger og det er som det skal være.

Noen som har opplevd tilsvarende?

Du bør ikke stoppe motoren før den har gått minst to minutter på tomgang. Turboen er mest utsatt for skade men generelt er dette uheldig for hardt belastede motorer. Jeg ville først ha tatt et oljeskift, dersom problemet vedvarer kan du sjekke at oljetrykket er reelt. Jeg har en ny oljetrykksgiver liggende hvis du vil prøve å bytte denne.

Som andre også nevner,pass på å kjøre ned temperaturen på motor gradvis,dette sørger for å holde oljetrykket opp og er generelt gunstig for motoren.

Skulle du allikevel få alarm,bør en måle oljetrykket med ett skikkelig manometer og kontrollere at det er innenfor spec.

Er trykket riktig,er det nok giveren som må skiftes.

Er oljetrykket for lavt,kan det være en av ventilene i smøresystemet som slipper igjennom,denne må da skiftes.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

En moderne motor er konstruert for å kunne stoppes med en gang, untatt etter hard belastning. All denne tomgangskjøringen som enkelte driver med, er en uting som kun fører til unødig forurensing, soting og unødig dieselforbruk. Har du kjørt lenge slik at motor er varm, så gå rolig ned på gassen, og la motor gå noen minutter på tomgang slik at turbo roer seg og kjøles før motor stoppes. Beste måte å nå driftstemp er sef ved å belaste motoren jevt stigende. Ikke "klampen i bånn" slik enkelte har en tendens til.

Jeg har en vp D4 260hk 2007 mod. Som oljetrykket har begynt og varsle med for lavt oljetrykk har skiftet olje, oljetrykksgiver og reduseringsventiler ved oljefilterbrakett har også fått innlastet ny programvare ingen av disse utbedringene har hjulpet på problemet

Ved kald motor er oljetrykket på 1.0-1.5kg på tomgang og 4.5kg over 3000 omdr. Ved varm motor synker oljetrykket til 0.5kg ved tomgang 700omdr. over 3000omdr. er oljetrykket 4.5kg Har lest flere innlegg hvor flere har hatt dette problemet men ingen har innlegg om problemet er løst og hva som fikset problemet. Motor er alltid pent kjørt belastet kun ved driftsvarm motor og kjørt pent ned til tomgang. Håper på svar.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...