Jump to content

Propellvalg etter motorbytte fra bensin til diesel


Petter-s

Recommended Posts

Hei.

Har en Nidelv 18 som det er satt inn en 101hk 2.5tdi motor, på det gamle VP100B drevet.

Drevet skal ha en utveksling på 1.66:1 og propellen er 13X10.

 

Men får ikke noe fart på båten, går en 7-8 knop kan jeg tenke meg.

 

Etter å ha lest litt rundt på forskjellige plasser ser det ut til at utvekslingen kan være ok til denne motoren,

er det da propellen som er feil da denne er den samme som ble brukt på bensin motoren?

 

Få en større og annen vridning ?

 

Er ikke helt inn i dette så litt hjelp til valg av propell hadde vært fint!

Link to post

Du trenger egentlig å sammenligne effektkurvene for begge motorene. Hvilken motor tok du ut? Turbodiesel motorer har ofte et lavt dreiemoment på lavt turtall fordi eksosmengden er for liten til å drive turbinen opp på arbeidsturtall. Planende båter er særlig utsatt. Det er ikke bare stigningen på propelleren som må stemme, bladareal og -utforming må også passe til motorens karakteristikk. Tidligere ble det kjørt offshore racing med dieselmotorer og da brukte de luftrør foran propellerene for å få de til å kavitere.

Link to post

Hva er turtallet når du har 7-8 knop da ?

Bensinmotorer har jo høyere turtall og dermed må man også gå opp i stigning hvis man bytter til diesel hvis man skal beholde toppfarten (hvis motoren er sterk nok da).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Med 10 tommer stigning har du ca 40% slipp. Det er nok ikke så rart, siden du ikke får båten i plan. Dieselmotorer er momentsterke, så 15 tommers diameter tror jeg ikke er helt feil.

Når det gjelder stigningen så hadde det vært interessant å vite hva båten veier og hva du tror den bør kunne gjøre (max fart). Tipper 15 x 21 eller noe sånt vil kunne gi ca 25 knop på den båten der.

 

Utveksling stusser jeg på. B20'en hadde vel max rpm på 5500 og hvis du har 3000-ish på TDI'en så hadde nok B20'en en tung jobb (forklarer den lille propellen, 10" er veldig smått) og TDI'en får en for lett jobb (derfor må du opp i dobbel stigning).

 

Om det finnes så grove propeller til 100-drevet vet jeg ikke... Kanskje du bør høre med Winrace?

 

Mine kalkulasjoner tilsier at denne båten gjorde ca 22 knop med B20'en (aq130). For å klare det samme med Dieselmotoren (3000-3200 rpm) må du opp i 18" (19" er vel mer vanlig størrelse i Volvosortimentet). For å bikke 25 knop må du nok opp i 21"

Link to post

Så ut som du hadde god peiling på dette. Så stigningen er målt i tommer ? Hva menes med 40% slipp ?

 

Så for meg en fart på rundt 20 knop en plass, nå har jeg aldri kjørt slik båt med.

 

Det opplyses vell en maks fart på 25knop med aq130 , Vekten på båten tror jeg er ca 1200kg ? Fant et inlegg her på forumet som opplyste 1150kg.

 

Nå vet jeg jo ikke hvor stor propell det er plass til men så at de leverte de med 14" også på det drevet så vil tro det er plass til en 15" .

 

Vet ikke hvor store det er å få tak i,men leste en plass om en som hadde brukt en propell og borret noe hull med en gjennomgående bolt å noe for å få det til å passe, men finner det ikke igjen

Link to post

Hei.

Du går ned i effekt fra ca 130 bensinhester til ca 100 dieselhester. Jeg gjetter også på at dieselmotoren er noe tyngre (båten blir mer "hekktung"). Derfor tror jeg at å oppnå samme hastighet med den nye motoren er noe optimistisk. Hva er maks turtall på den nye motoren?

 

Hva er planingshastighet med den gamle motoren? 16-17 knop? Hvis du har forventninger om å ligge rundt 20 knop, så får du veldig lite "spillerom" i hastighet (faller ut av plan når du slipper opp litt på gassen). Jeg tror jeg ville ha trimmet drevet helt inn og vurdert trimflaps for å hjelpe hekken med litt løft...

Link to post

Dieselmotorer går jo på mye lavere turtall enn en bensiner så noe må gjøres med propellen. Trenger ikke å oppnå samme fart som en bensiner, men å få båten i plan er et must.

 

Har allerede trimflaps.

 

Vet ikke hva planhastigheten er da jeg aldri har kjørt den med bensiner, men tror ikke det skal så mye til før den går ned.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...