Jump to content

[Motor] Albin 021 blir varm


Putresopp

Recommended Posts

Hei!

 

Har nylig kjøpt meg et lite prosjekt som jeg skal pusse, fikse og gni litt på i vinter. En eldre plastsnekke med en Albin 021 motor.

 

Problemet er at den blir ganske varm! Det går helt greit hvis jeg putrer avgårde på litt over tomgang i fjorden, men så fort jeg gir den litt mer turtall blir den straks overopphetet. Noen som er kjent med denne motoren og har et par tips til hva jeg skal sjekke/gjøre?

Kan tenke meg at kjølekanalene til vannet er litt tette, hvor mye vann er det normalt at den "spytter" ut? Pleier det å være en jevn stråle med vann, eller "spytter" den litt og litt?

 

Tar gjerne imot alle andre tips relatert til denne motoroen som kan være kjekt å vite, har finni manualen på nett og den har vært ganske nyttig :).

Redigert av Putresopp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Gammel post, men jeg svarer uansett siden det kanskje er flere som lurer på dette.

 

JA, den skal "spytte". Etter start hører jeg etter denne lyden for å vite at alt er ok med kjøling.

 

Jeg har en Herwa 20' sørlandssnekka med en Volvo Penta C10. Det er egentlig en Albin 021 solgt av Volvo som Penta. Mener min motor er en 1969-modell.

 

Jeg hadde i flere år problemer med varmgang. Det jeg gjorde var følgende:

 

1. Sleit med damplås i forgasser pga. varmgang. Min far kom opp med den geniale idéen å lage et varmeskjold av en blikkboks satt mellom motorblokk og forgasser. Det gjorde underverker.

 

2. Termostaten hadde for noen tiårsiden blitt byttet til en "varmere" termostat da noen mente høyere driftstemperatur var bra. Det kan ha vært sant da motor var ny, men definitivt ikke 50 år seinere. Jeg byttet fra 80° termostat til 65° termostat. Det hjalp. Hvis du vil sjekke termostaten står temperatur på undersiden (se bildene til slutt). Har du dynastart må du først skru av brakett til denne for å få løsnet termostathuset (dum løsning).

 

3. Systemrens i to omganger. Dette gjorde stor forskjell. Skummelt å se hvor mye rart som kommer ut på en saltvannskjølt 50 år gammel motor.... Du begynner å lure på hvor mye som egentlig er igjen :)

 

Alle deler kan forøvrig fortsatt fås på "albin motor & fashion" (bra navn, de selger nemlig capser også). Til og med motorblokk. Bare google navnet, så kommer du til nettbutikken.

 

Hvis det er vanskelig å lese er det som står på termostat: "5/3 WHALER 80°". Den som står i motoren min nå er "kaldere".

 

20230311_092056.jpg

20230311_092102.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...