Tempest1983 Startet 22.Juli.2014 Del på Facebook Startet 22.Juli.2014 Hei! Jeg har smelt litt ned i stein med propellen. Finna mistet to små deler, kan fint kjøres med, men må sveises. Propellen ble litt bøyd i toppen av det ene bladet og litt skrapt på det andre (3 - blads propell). Jeg har filt ned det som var ujevnt på finna og tenkte idag jeg skulle sette på en annen propell for å teste. Fikke en mistanke om at akslingen kunne være litt skjev så målte med en tommestokk da jeg dreide akslingen rundt. Skal få tak i en klokke og få sjekket nøyaktig med denne. Jeg antar det kan være fra 1-2mm. Jeg vet at akslinger kan bøye seg noe av belastning av store propeller med mye pitch. Motoren er en Ymaha vmax HPDI 300 hk. Er det noen her som vet slingringsmonn på slike akslinger? Har søkt litt rundt på nettet, men finner svært lite om akkurat dette så setter stor pris på seriøse svar. Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 22.Juli.2014 Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Hei 1-2mm høres mye ut. Min egen erfaring er at det null synlig kast i propellaksling på utenbordsmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Tempest1983 Svart 22.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Ja, det er nok det om det er så mye som jeg antar. Det ser ut som det er akslingen som er litt bøyd på midten mot enden. men propellen sklir lett på. Innerst ved "thrustlageret" altså de store skivene som tar imot skyvet fra propellen, er den helt rett. Noen som vet hva det koster å skifte en aksling, evt hvordan det er å bytte selv? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 (redigert) Du kan forsåvidt dælje den ganske rett med en stor slegge (lang 4-5 kilos), men vet ikke om jeg vil anbefale det da det jo kan gå ut over lagre m.m. Men jeg retta en Suzuki DF90 aksling på den måten men gjenstår å se hvor lenge det holder. Det var nemlig ikke budsjett til noen annen reparasjonsmåte. Det var over 2 mm kast og jeg måtte gi meg da det var kommet under 1 mm kast pga at det var så tungt å stå med slegga og slå oppover. Samt at når jeg satte propellen i en bestemt posisjon så var kastet nede i ca 0,5 mm på selve propellen. Anslår at akslingen retter seg max ca 0,05 mm pr slag for jeg brukte lang tid. Og det gjelder å ikke treffe noe annet.... Propellmutteren ble dessuten noe flatbanket på ene siden, glemte å rotere den litt. Redigert 23.Juli.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Noen som vet hva det koster å skifte en aksling, evt hvordan det er å bytte selv? pris på aksel kan du sjekke på boats.net, Jeg fikk byttet uv hus på en motor, det kan være ganske arbeidskrevende, da aksling/hus må shimses opp på nytt for at klaringer skal bli riktig , noe som krever x antall monteringer/demonteringer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tempest1983 Svart 25.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Takk, da skal jeg sjekke der:) Fikk tilbake propell idag. Kan anbefale winrace til å ta reperasjoner om det er fler som er uheldig og slår nedi, de er både raske og rimelige. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.