Jump to content

Lenco trimflaps, babord flap har låst seg i nede posisjon

Hekkbølgen

Recommended Posts

Fikk montert Lenco trimflaps på min Ramin 30 og har hatt litt problemer.

Har kjørt ca 110 n mil og alt har fungert fint. Når vi lå til kai i går kveld begynte plutselig babord trimflap å leve sitt egent liv uten at tenningen stod på. Det endte med at den kjørte ned flapen og stod der og surra. Skrudde av hovedstrømmen og da sluttet el motoren å gå. Når jeg satte på strøm igjen begynte el motoren å surre. Siden vi må ha strøm pga av fullt kjøleskap tok jeg strømmen inn til styringsenheten og da ble det stopp.

Satte i strømpluggen idag og da var det ingen reaksjon, bortsett fra et lite surr et nanosekund fra babord el motor. Ikke noe lys på indikatorene på bryterpanelet. Har målt strøm inn på selve enheten og gått over ledningene, bortsett fra de som sitter helt akter der ledningene kommer inn i båten. Må demontere en del av akterkabinveggen for å komme til. Virker som en kontaktfeil eller rett og slett b vare..

Ligger i Søgne og må komme meg til Arendal, de er kjøpt på maritim i Arendal. Men å kjøre med babord flap helt nede og styrbord helt oppe er ikke noe særlig. Flapsene er slik at når tenningen til motoren skrues av går flapsene automatisk opp hvis de er nede.

Hører det kommer lyder fra styringsenheten, litt svak knitring innimellom men ikke hele tiden.. Noen tips?

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)

Koble ledningen på flapsen av å koble direkte på batteriet utenom styreenhet på bryter. Snu om på + og - for å bytte vei. Min løsnet da, men i vinter satt den seg fast igjen, da åpnet jeg den å rengjorde å smurte. Mine er nå koblet direkte på strøm på uorginal bryter. Styreenheten har en strømforsinker, så kommer seg nok om du kobler om bare for å løsne den

Koble ledningen på flapsen av å koble direkte på batteriet utenom styreenhet på bryter. Snu om på + og - for å bytte vei. Min løsnet da, men i vinter satt den seg fast igjen, da åpnet jeg den å rengjorde å smurte. Mine er nå koblet direkte på strøm på uorginal bryter. Styreenheten har en strømforsinker, så kommer seg nok om du kobler om bare for å løsne den

Takk for tips Petter -S. Enden ble at jeg kjørte noe skakt fra Åros til Grimstad hvor jeg fikk lånt meg bil og videre til Maritim på Stoa, Arendal hvor jeg fikk byttet hjerne og betjeningspanel mot litt diskusjon.

Ville ikke begynne å tjuvkoble og åpne ting når flapsene var 2 uker gamle. Hadde trolig fått problemer med å bytte de da.

Men etter montering av nye deler funka alt som det skulle. Så da kan ferien fortsette i vater :-)

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
  • 1 måned senere...

..helt til de sluttet å virke en mnd senere. Ringte Maritim og fikk noen tips på feilsøking uten at det hjalp. Siden jeg bor i Oslo og flapsene ble kjøpt i Arendal, måtte jeg sende de ned dit. Hadde håpet at jeg kunne dratt til Maritim på Slependen i Asker men den gang ei.. Fikk sendt de nedover og fikk raskt beskjed om at jeg fikk nye på garanti. Uvisst hva som var problemet.

Kjenner jeg blir litt skeptisk til disse flapsene når to stk tar kvelden på en mnd. Men heldigvis denne gangen sluttet de bare å virke og stod i lik posisjon helt oppe, og ikke som sist da babord stod helt nede og styrbord stod oppe.. Krysser fingre..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...