Keslo Startet 23.Juli.2014 Del på Facebook Startet 23.Juli.2014 Har en skibsplast 550 ht med en Suzuki 115 hk med nordflex hydralikk styring som er tung å svinge til venstre når båten får litt fart. Hva kan det være? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 styrefinna står "feil" vei ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Keslo Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Hmm! Hvis det er styrefinnen vil en ikke merke det med at båten ikke vil gå rett uansett? Båten holder seg der en svinger,men er bare at den er innmari tung å svinge til venstre. Er lett på krabbe fart, men så fort en gir på litt så er den veldig tung å svinge til venstre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 farten vil jo påvirke dette, samt trimmingsvinkel osv. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Underdimensjonert hydraulisk styring. Nordflex tåler max 90 hk Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
sigdy Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Det skyldes at propellen dreier mot høyre og båten vil derfor naturlig vri seg mot styrbord, tilsvarende mot babord når du bakker. Denne effekten øker med propellens hastighet. Når du svinger mot babord må du jobbe mot denne effekten og derfor blir rattet tyngre å dreie. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Keslo Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Styringen kan en bruke opp til 150 hk.. Hva må en eventuelt gjøre med det? Hjelper det å bytte propell? Har veldig lite greie på akkurat dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Min er litt tyngre når motoren er tiltet lavt. Blir litt lettere når den trimmes ut. Men litt tyngre vil den nok uansett være ene veien.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Keslo Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Ok! Men min er veldig mye tyngre, er jo nesten så en ikke klarer å svinge. Så tenkte det måtte være no galt. Har akkurat skiftet nytt hydralikkstyring uten at det vart no bedre. Hmm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Hvis den går lett når du ligger stille så er det nok propellvridningen.. Men prøv å rikt mere ut om du ikke allerede har den langt ut. Den er ofte tyngre når du ligger i halvplan.. Tror jeg.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Keslo Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Går lett da ja. Propellen du mener jeg skal rikke litt mer ut? Takker ihvertfall for fine svar:) greit å få prøvd å sett om det blir no bedre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Er ikke så mye å gjøre med propellen heller. Alle mine båter har vært sånn mer eller mindre.. Men om du ikke får dreid rattet kan det jo være mere galt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 (redigert) evt. prøv å justere styrefinna ene eller andre veien og se om det blir forskjell. Har Nordflex 150 hk styring på min også. Den er ikke spesielt tung noen veier men litt tyngre ene vei enn andre ja, i spesielle fartsområder. Er det en slik du har ? Redigert 25.Juli.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Keslo Svart 25.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Er slik styring jeg har ja:) skal prøve å justere styrefinna å se om det blir no bedre. Men Åssen er det man gjør det? Hehe. Er det bare å løsne på å vri på den eller ? Lite greie på dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.