SteinMR Startet 26.Juli.2014 Del på Facebook Startet 26.Juli.2014 Har i dag en Ibiza 24 Touring som jeg tror har original Aluminium propellen (14 x 21). Mener denne ikke passer til denne båten da jeg har store problemer med å få opp turtallet til mer en 5000 uten å tilte opp motoren en del (får da 38 maks knop på GPS). Honda BF-225HK er optimalisert for turtall mellom 5000 - 6000. Når jeg har flere personer om bord, har vi store problemer med å få båten i plan da jeg ikke får opp omdreining på motoren selv om jeg bruker trimplan. Må flytte personer lengre frem for slik at båten ikke blir så tung i rumpa. Når jeg kjører laveste hastighet (turtall på 7-800), kan jeg ikke få lavere hastighet en 2,5 knop. Synes dette er litt for høyt. Har sjekket om motoren er plassert for lavt eller høyt, men det ser riktig. Har derfor kommet frem til at min propell ikke passer til min båt og ønsker derfor å kjøpe en stålpropell. Er fornøyd med båten og motoren da den reagerer rask uten noen lytter, men propellen virker for effektivt for denne kombinasjonen som jeg har i dag. Er det noen som har denne kombinasjonen av båt og motor og som er fornøyd med sin propell, og hvilken type bruker dere? Har prøvd å finne ut hvilken propell er det som jeg skal gå for, og har tenkt på både 3 og 4 propellers fra Mercury. På deres kalkulator har jeg funnet ut at de anbfaller at jeg går ned på stigningen fra 21 til 19, men er usikker på om dette er for nok for å kunne få høyt nok turtall? Ser på eksempel 3 bladers stålpropellen Enertia i størrelsen 14.0 x 19.0 , eller Revolution 4 i størrelsen 14,625 x 19.0. I dag synes jeg båten bruker litt mye bensin (Litt under 2L pr nautisk mil) med blandet kjøring. Har snakket med noen forhandlere, men blir ikke mer klok da det synes som de ikke ønsker å selge meg en propell da de ikke vet hvilken propell er det som passer til min båt/motor. Ser ut som de ikke ønsker å bytte av propell hvis denne er feil og som jeg kan skjønne. Kunne tenkt meg å teste ut litt forskjellige propeller, men vet ikke om det finnes noen forhandlere som gir mulighet for testing av forskjellige propeller. Er det noen som kan anbefale en forhandler som kan det med propeller? Jeg holder til i Oslo område. //Stein M Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juli.2014 Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Har snakket med noen forhandlere, men blir ikke mer klok da det synes som de ikke ønsker å selge meg en propell da de ikke vet hvilken propell er det som passer til min båt/motor. er nok fordi du ikke har den vanligste kombinasjonen for denne båten... Ned 2" på stigningen burde gi 5-600 omdreininger mer , men ikke alltid dette overslaget stemmer når man sammenligner mellom forskjellige typer propeller. Stålpropeller har ofte en mer aggressiv utforming av bladene , slik at de blir tyngre å drive men gir mer fremdrift enn tilsvarende stigning i aluminium. Var en bruker her , Alfaalfa, som virket som hadde endel kjennskap til disse Mercury propellene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bay_liner Svart 26.Juli.2014 Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 (redigert) Hvilken årsmodell er motoren? Hvor mange driftstimer? Er drivstoffiltrene skiftet noen gang+ Er vannutskiller i motoren drenert noen gang? Avhengig av antall driftstimer: Er tennpluggene byttet noen gang. Hva med impelleren tilstand (motorens innebygde sikkerhetssystem mot overoppheting) Er ventilene sjekket noen gang? Cluet er om motorens helsetilstand er ok før du går vidre. Gjorde en røff beregning hos mercruiser jeg og med antatt totalvekt osv og da ser det ut til at en propell med 19" stigning anbefales men siden motorens produksjonsår for meg er ukjent kan det være noe forskjellige utvekslinger dette er jeg ikke sikker på. Tok utgangspunkt i en 2006 modell. Røft estimat fra Honda USA: (alle vekter i Pund) Redigert 26.Juli.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
SteinMR Svart 26.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Fantastisk med så rask svar Motoren er fulgte med båten fra den var ny, så siden den er fra 2005 regner jeg også med at motoren er fra den gang. Motoren har nå i sommer akkurat passert 400 timer. Båten har hatt to eiere før meg, men jeg har fått beskjed om at alle service er fulgt og i fjor ble motoren overhalt med bytte av registerreim før jeg kjøpte den. Er ikke sikker på om drivstoff filter / plugger ble byttet på denne servicen, men regner med at dette ble gjort siden forrige eier tok en full motorservice på den. Båten ble kjøpt på "Commison" hos forhandler så jeg har ikke fått snakket med forrige eier. Motoren oppfører seg bra og virker responsiv på når jeg bruker den. Det eneste som jeg føler at mangler er nok kraft når båten er tungt lastet. Jeg sjekket impeleren i fjor høst, og denne var helt ny så jeg byttet ikke denne. Hadde ikke sett siden fra Honda USA, men en pitch på 17 tror jeg stemmer mer på min båt en stigning på 19. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 De færreste får vel optimal propell levert med båt/motor så dette er helt normalt at man må forske/prøve ut på egen hånd. BF225 har vel max. effekt på 5500 rpm og bør derfor ha propell som gir minst 5500 rpm med vanlig/lett last i båten. Men ingen vits å ha særlig over 5500 rpm heller, da det bare gir økt forbruk og støy. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.