Jump to content

Baugpropell for liten båt, kombinasjon av jettruster og vanlig bau

Røilen

Recommended Posts

Etter ha utvidet båtparken i år med en klassisk 22 Windy sport så må jeg innrømme at baugpropell i liten båt kanskje ikke er så dumt.

Men... Så er det dette med plass da.

Jeg har lest en del av trådene her om innbygging av tunnel til baugpropell, og jeg må innrømme at ikkenoe av dette frister noe særlig. Så har jeg kikket på Jet Thruster løsningen til Holland Marine og synes ikke den virker så fristende heller.

Hvorfor kan man ikke lage en kombinasjon av de to ideene? En flens på hver side som erstatning for en innfelt tunnellen, og en std baugpropell som pumpe? Hvor små baugpropeller kan man få?

Selvfølgelig ikke like effektivt som en tunnelløsning men kanskje ikke helt "lost" heller.

Hva sier de ærede forummedlemmer om en slik tanke?

Redigert av Røilen (see edit history)

Jeg er sannelig ikke så sikker. Trorjeg ville brukt den hver gang jeg skal inn "båsen".

Jeg sliter med å vende meg til at når jeg setter Windy'n i gir så får båten et merraspark av det helt store. Det føles som om jeg plutselig får 25Hk tilkoblet. Jeg trodde en stund at motoren gikk på for høyt turtall, men det gjør den ikke, den sviver rolig rundt på 625 omdreininger. Det er bare så utrolig mye moment i en 5.7l amerikansk V8'etter. Kanskje har båten litt høy giring/stor propell, den gjør 44 knop på 4500omdr.

Jeg må innrømme at Gimbelringen er sliten, og det gjør jo ikke akkurat styringen presis, men jeg tror ikke det er hele problemet.

Redigert av Røilen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...