Røilen Startet 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2014 (redigert) Etter ha utvidet båtparken i år med en klassisk 22 Windy sport så må jeg innrømme at baugpropell i liten båt kanskje ikke er så dumt. Men... Så er det dette med plass da. Jeg har lest en del av trådene her om innbygging av tunnel til baugpropell, og jeg må innrømme at ikkenoe av dette frister noe særlig. Så har jeg kikket på Jet Thruster løsningen til Holland Marine og synes ikke den virker så fristende heller. Hvorfor kan man ikke lage en kombinasjon av de to ideene? En flens på hver side som erstatning for en innfelt tunnellen, og en std baugpropell som pumpe? Hvor små baugpropeller kan man få? Selvfølgelig ikke like effektivt som en tunnelløsning men kanskje ikke helt "lost" heller. Hva sier de ærede forummedlemmer om en slik tanke? Redigert 27.Juli.2014 av Røilen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Kanskje ikke svaret du ønsker, men med tanke på hvor lite plass det er under putene i forpigen og hvor lettmanøvrert båten er tror jeg ulempene og kostnadene med baugtruster ikke veier opp for de sjeldne gangene du trenger den. Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 27.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 (redigert) Jeg er sannelig ikke så sikker. Trorjeg ville brukt den hver gang jeg skal inn "båsen". Jeg sliter med å vende meg til at når jeg setter Windy'n i gir så får båten et merraspark av det helt store. Det føles som om jeg plutselig får 25Hk tilkoblet. Jeg trodde en stund at motoren gikk på for høyt turtall, men det gjør den ikke, den sviver rolig rundt på 625 omdreininger. Det er bare så utrolig mye moment i en 5.7l amerikansk V8'etter. Kanskje har båten litt høy giring/stor propell, den gjør 44 knop på 4500omdr. Jeg må innrømme at Gimbelringen er sliten, og det gjør jo ikke akkurat styringen presis, men jeg tror ikke det er hele problemet. Redigert 27.Juli.2014 av Røilen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Jeg har ikke mange timene i båt generelt, men har en windy 23, og føler ikke denne er vanskelig å manøvrere. Litt mer moment på 57 er det nok kontra 5.0. Kjører bare på gir inne i havnen jeg og Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Jeg ville heller spare pengene (og plassen) og helle lære å håndtere båten uten baugpropell/thruster. Ofte kan det lønne seg å bakke inn eller ut der det er trangt. Bruk av spring hjelper når man skal legge til i sterk vind. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.