Jump to content

Trutningsprossess av tresnekke


Ulk Boble

Recommended Posts

God dag i natten, jeg har en del ting jeg lurer på i forbindelse med trutningsprossessen av tresnekken min. Det jeg i bunn og grunn lurer på, er om progressen jeg skal beskrive nærmere, er normal, forholdene tatt i betraktning.

 

Båten min har stått på land i mange år, over et tiår, før den for en god uke siden ble sjøsatt. Naturligvis tok den da inn mye vann, og jeg vet at de fleste ville anbefalt å vente minst en uke før oppstart av motor, hvis ikke mer, med tanke på at det tilfeldigvis står en Sabb Diesel/Subb woofer ( haha ) i den. Disse har jo en tendens til å vibrere en anelse, og det er vel ikke akkurat uhørt å tenke tanken om at dette kan påvirke trutningen en anelse.

 

Men jeg tok sjansen på å starte motoren ganske tidlig i prossessen, dog jeg lot den gå på lav hastighet, ca 3-4 knop. Dette har jeg gjort stort sett hele veien, og det har vært masse øsing og lensing, alt i alt. Jeg tror faktisk dette er den aktiviteten jeg har gjort mest i båten, til nå. I begynnelsen måtte jeg kanskje pumpe i 10 min, etter 10 min kjøring. Den tok med andre ord inn masse vann.

 

Etter hvert som dagene gikk, merket jeg at trutningen gikk rett vei, men i små skritt. Jeg kunne merke markant forskjell fra dag til dag, i positiv retning, men det krevde allikevel fremdeles både fokus på vanninntaket, og øsing med jevne mellomrom. Med andre ord: Mye ressurser gikk med på å enten være bevisst på vann i båten, eller øsing. Så en del av opplevelsen var jo selvsagt redusert pga dette.

 

Nå har det gått 8 dager, og jeg merker fremdeles at den tar inn vann. Men nå er det sånn at jeg ikke trenger å øse manuelt lenger, for den elektriske håndterte det bra i dag alene, noe som igjen tyder på mindre vanninntak. Jeg tillot meg selv også å kjøre motoren litt hardere i dag, og det får meg til å tenke: At man "presser" selve trutningsprossessen litt ved å gjøre som jeg, ved å gradvis øke motorkraften litt og litt over dager/uker, så vil jo også de høyere bordene på skroget bli "trigget til å trutne" mer, ettersom at disse vanligvis blir lite utsatt for vann med unntak av periodiske skvulp fra sidebølger og vogging av båten. Vil ikke dette da fremskynde progressen for den helhetlige trutningen, slik at man da slipper langvarige lekkasjer fra de øvre bordene, pga at de har vært lite utsatt for vann, og derfor trutner tregt? Mulig jeg tenker heeelt på villspor her, men jeg tok bare utgangspunkt i at vannlinjen tross alt sitter høyere på skroget ved høyere fart.

 

Det som kanskje gjør meg litt ettertenksom, er at det nå faktisk har gått en uke og vel så det. Derfor blir jeg litt bekymret for om jeg kanskje har presset båten for hardt, i forhold til tilstanden den var i? Har jeg fremskyndet en fødsel med uheldige resultater, på en måte? Jeg tenker da på at den fremdeles tar inn vann. Mindre enn for en uke siden? Absolutt. Men den tar fremdeles inn betydelige mengder vann. Hvis jeg har latt den stå et døgn, er vannlinjen under dørken ca 3-5 cm opp, omtrent rett under akslingen, eller over den "runde delen av pumpen". Nå vet ikke jeg hva som er vanlig, men i min mening virker dette litt mye, og det er vel heller ikke sunt for båten å gå rundt og bære på disse "bunskiene" selv ikke pumpene vil ha. Og når dette er sagt, så bør det jo også understrekes at man ikke vet hvor mange ganger den elektriske pumpen har vippet og spyttet ut iløpet av natten, hvis den i det hele tatt har det. Men for å gjøre en lang historie kort, lurer jeg på om prossessen og dagens tilstand høres normal ut, i forhold til tiden som har gått, og behandlingen den har fått. Kanskje "kuren" min, som egentlig var basert på rastløshet og fikse ideer var å gape litt vel over min egen kunnskap. :) For å være helt ærlig, så hadde jeg aldri hørt ordet "trutne", eller ante ikke hva i all verden det var for noe, for 2 uker siden. Hadde Bergensavisen spurt meg om jeg visste hva trutning var i "5 på gaten", ville jeg sannsynligvis hevdet at jeg trodde det var en måte å tilberede mat på. Eller kanskje et viktig ledd i produksjonen av hjemmebrent. :)

 

Jeg setter stor pris på tilbakemelding, og minner igjen om at jeg er ny i den maritime verden. Derfor tar jeg forbehold om at en del av spørsmålene mine er sterkt grunnleggende. Derfor er det fint å få dem krydret med gode svar. :)

Link to post

Det var nok ikkje lurt og starte motoren selv om jeg forstår rasløsheten du kan ha skadet natingen mellon bordene og da vill neppe båten bli helt tett. Du må prøve og lokalisere lekasjen/e og sjekke om det mangler eller er kommet noe ut fra skaden.

Bordene lengere opp trutner saktere men er lite å bekymre seg over . Mindre lekasjer kan midlerdidig repareres med sikaflex den limer selv under vann men ikke som permanet rep .

Link to post

De der greiene med å starte opp tidlig er bare tull, som ødelegger båten din. Hvorfor så utålmodig? Det er fare for at du har sprengt noen søm ved å gjøre dette, eller ristet ut ulltråden mellom bordene. Og da vil du få store problemer med å få den helt tett igjen noen gang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg hadde trebåt i mange år og som Pinkvin skriver, så var smør tingen. I og med at båten sto på land på asfalt, så ble det alltid noen gode sprekker selv om båten var ute til påske. Så få på deg dykkermaska og hopp uti :smiley:

Men en ting jeg reagerer litt på, er at du må øse. Skaff deg en større pumpe. Ikke pga sen trutning, men ting kan sje. Min 26 fots Vestlandsbygde trebåt, var bygget veldig kraftig. Men en gang fikk jeg en bråttsjø inn fra siden som slo inn klinka. Jeg hadde 2 store pumper og hadde jeg ikke hatt det, så hadde jeg gått ned med både mann og mus.

 

Mvh

Roger

Link to post

Støtter bruk av Farm eller lignende, før sjøsetting. Alternativt smør eller kokosfett etter sjøsetting. Har tidligere anbefalt bruk av blylapp over større sprekker på gamle båter, har også skrevet et innlegg om framgangsmåten på diskusjon.no, hvis det er av interesse. Som Index skriver, det er lurt å la båten få trutne skikkelig før du starter motoren, for mye vibrasjon kan føre til skader som i neste omgang fører til at båten blir svært vanskelig å få tett.

 

Hvis lekkasjene ikke gir seg med det første kan du prøve å maure båten. Det vil si å tilføre f.eks. sagspon/pussestøv fra tre fra utsiden av båten. Dette vil føre til at pussestøvet suges inn i lekkasjene og forhåpentligvis tetter disse. Kan lettest utføres ved å ta sagspon oppi en bærepose som du fester i enden av et kosteskaft eller lignende og føres så langt ned under båten du kommer. Posen bør være hullete slik at sagsponet kan komme seg ut og flyte opp langs skutesiden. Hvis lekkasjen fremdeles ikke gir seg ville jeg ha tatt opp båten igjen, latt den få tørke et par uker og sjekket saum/klink underveis, spesielt i området rundt motorfestene (gjerne du ser hvor det lekker verst, disse områdene bør også sjekkes). Så sparklet inn asfaltkitt i sprekkene, blylapp over de større sprekkene. Med "riktig" forbereding har jeg ikke opplevd trebåter trenge mer enn maks et par tre dager med trutning før de er helt tette.

Link to post

Var nok ikke klokt å starte opp så tidlig nei. Klinkene/naglene kan strekke seg siden bordene vil vibrere mot disse. Men jeg hadde en gammel snekke for 20 år siden. Der kunne jeg se gjennom bordgangene før sjøsetting. Jeg tvinnet lange tynne remser av hamp som jeg klinte inn med Proof 70. Funket gull for meg og båten ble potte tett. Men du må ha den på land da dette også må gjøres i fra utsiden.

Link to post

Hei,

når båten din har stått på land i 10 år, så er du bekymra for at den ikke er tett etter 8 dager? Hva tror du bodene er lagd av - etter min erfaring ser alt fint ut hvis du har kommet ned til at el.pumpa klarer å holde vannet i sjakk så tidlig.

For det neste så er SABB og vibrasjon mye et spørsmål om hvordan motorfestene er gjort. Hvis de er av hel ved med taite og greie forbindelser og at naglene der festene går gjennom skroget gir en tett og grei lyd når du slår på dem (mao at de ikke har sluppet taket), så trenger du ikke bekymre deg mere for SABBen enn for andre småmotorer, de er ikke særlig balansert så mange av dem...

 

Hvis du fremdeles er bekymra så ville jeg tatt meg et par pakker med smør, og dykkerbriller og så sett på hver bordgang. krisitske steder er i skjøt mellom bord, i overgang mellom bord og kjøl/stevn/akterstilk. Hvis du ser sprekker der, så kan du dytte inn smør, det vil bli pressa ut.

Den vanligste grunnen til gliper er at naglene er gått, dvs at der ikke lenger er fobindelse mellom hode og motstykke. Det sjekker du ut med å banke på hver nagle fra innsiden, du merker veldig forskjell i lyden når du kommer over en som er gått.

Hvis du har ødelgate nagler er det "enklest" hvis problemet er i overgang til kjøl etc; der kan du spikre med båtsøm, i min tid kalte vi det for REX-saum fordi det sto på boksen. I bordgangene måt du nagle på nytt og med det kompetansenivået du har beskrevet skal du ikke gi deg inn på før du har rådført eg med noensom har gjort det, eller som evt kan hjelpe til.

Men som sagt, pust gjennom nesa og begynn nyte båtlivet - og la den ikke ligge ti år til før neste gang du tar den ut!

Link to post

Takk for alle gode svar. Pr dags dato tar båten fremdeles inn vann, men til stadighet mindre og mindre. Nå har vi kommet på det stadiet at jeg til tider nesten glemmer å manipulere flotøren på lensepumpen. Jeg har også gått til det steg at jeg har brukt "organiske" midler for å hjelpe på trutningen, og det er ved bruk av Kokosfett, blant annet. Dette viste seg å være effektivt, og jeg håper ikke jeg har gjort meg selv en bjørnetjeneste. :) Jeg har rett og slett smurt bordgangene, spesielt dem jeg mistenker for lekkasje.

 

Dette med mauring er også en svært interessant tanke. Det eneste som slår meg i skrivende øyeblikk, er om det ikke blir forferdelig mye søl og gris av dette?? Jeg får finne en vik i det skjulte, hehe.

 

Takk for respons :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...