Jump to content

"Verksted" for båt dyrt?


Ulk Boble

Recommended Posts

Innledningsvis vil jeg atter en gang fortelle at jeg er ny i båt-verdenen, og jobber for tiden med å beherske det mekaniske, elektriske og selve treverket i båten. Eller rettere sagt, jeg prøver å legge til meg kunnskap om disse tingene, og til tider virker det som mye å gape over, selv om det absolutt er en lidenskap og noe jeg brenner for.

 

Men, det er uten tvil noen ting i båten jeg ser på som nærmest uaktuelt å begynne å fikle med selv, som blant annet det elektriske systemet i båten. Jeg tror ikke det er noe galt med systemet, i den form av at noe er ødelagt, men allikevel er det noe som må gjøres, uten at jeg vet hva. Jeg skal prøve å forklare "situasjonen" detaljert: Det er et batteri i båten, og jeg vet at dette er nytt. Jeg tror ikke det er veldig kraftig, men det får i hvertfall den automatiske lensepumpen til å fungere noenlunde godkjent. Jeg skriver noenlunde, da jeg ikke har hundre prosent tillit til det. Jeg har i perioden jeg har hatt båten opplevd at det ikke koblet inn da det skulle, og dette førte til en potensielt alvorlig situasjon, ettersom det var samme turen den manuelle pumpen sluttet å fungere også. Så med andre ord var jeg ute på fjorden, og vanninntaket under dørken ble så høyt at svinghjulet tok nedi og stoppet motoren. Båten var i trutning, og jeg hadde to tomme colaflasker til å øse med. Det fikk pulsen til å gå, og jeg var på nippet til å ringe RS. :) Jeg hadde en sånn dag, rett og slett.

 

Men, for å holde meg til poenget: Lensepumpen drevet av batteriet virker å ha veldige humørsvingninger, og derfor manipulerer jeg den vimpelen/måleren ved å løfte den opp, slik at den tror at vannstanden er høy, og pumper. Men trykket varierer veldig, og det virker som at trykket blir kraftigere hvis jeg skrur den litt av og på, og lar den være litt i fred her og der. Men jeg har absolutt ikke bygget opp noe spesielt nevneverdig tillitsforhold til denne pumpen..

 

Ellers, når det gjelder det elektriske, så finnes alt av lamper og lanterner i båten, og det er også et panel ved rattet. Jeg regner nesten med at problemet jeg beskrev med svingende trykk i pumpen, enten kan være basert på et batteri som trenger lading, eller slam og drit i vannet under dørken, som gir pumpen en ekstra utfordring.

 

Så, etter nøye vurdering, har jeg fundert på om jeg skal få en elektriker til å gjøre dette for meg. For når det gjelder å koble kabler til batteriet, på riktig måte, vel å merke, så virker dette ganske avansert? Men må jeg gi fra meg alt gull og halve regnskogen for å få utført en slik jobb av fagpersonell? Finnes det noen enkle regler som gjør alt med tilkobling enklere? Jeg vet ikke. Jeg er skeptisk til å fikle med dette selv, med mindre jeg får garanti på at jeg ikke får støt, og en grundig forklart fremgangsmåte. :)

 

Håper noen kan gi meg litt grunnleggende info her.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som at du bør få noen med litt mer basik elektro til å se på problemet ditt før båten synker:-) men det finnes koblings sjema for lensepumper på nett bare å google. Har du mye slam div i kjølen funker det fint med en vannstøvsuger fra jula biltema og litt skylling så slipper du bekymre deg for at pumpa går tett er foresten fint lite støt å få fra et 12 volts batteri. Lykke til:-)

Ps vimpelen er en flotør med en liten av/på bryter i slam div i kjølen kan påvirke denne . Den burde også skiftes med gjevne mellomrom da den slites.

Redigert av christian j (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JA, skal du betale en elektriker tarifflønn +++ vil du raskt få en dyr båt....

 

Er ikke noen bekjente / familie du kan høre med om litt hjelp som har litt erfaring? Er nokså rett fram å bytte flottør og lensepumpe, men har du ikke vært borti noe elektrisk før kan det jo lett se litt "gresk" ut. Hvis du søker på søkefeltet øverst til høyre på forum-siden her, vil du sikkert også finne en god del info om kobling av dette.

Link to post
Share on other sites

Igjen takk for svar til begge. :) Ja, jeg er absolutt på basic stadie, og litt Donald Duck, hva uflaks angår. :) To pumper på en tur på under timen, den er jo litt mystisk da. Som at båten har litt sitt eget humør, på en måte. :) Jeg får forhøre meg litt rundt hva kyndige angår, og kommer til å styre unna tariff-elektrikere. :)

Link to post
Share on other sites

 

#8 egilwh Ikke pålogget Postet 29.08.11 21:43 pagetop.png

Treskalle

  • photo-21377.jpg?_r=1336743686
"Egentlig ingen vits med en slik auto/man bryter, spesielt ikke med trebåt... Den bør alltid være på auto.

+ fra batteriet inn på nivåbryter og ut fra nivåbryter til + på pumpa
+ fra hovedstrømbryter inn på bryterpanel og til + på pumpa (vanlig av/på bryter)
- fra batterier inn på - på pumpa

Når jeg skriver batteri, så bør det jo være via en sikring, men IKKE via hovedstrømbryter.

Da vil pumpa gå automatisk dersom nivået tilsier det selvom hovedstrømbryter er av, og du kan som sagt over kjøre pumpa "for å få ut den siste skvetten". :)"
Fant dette som greit beskriver hvordan du kobler lensepumpe/flottør. Her er det 2 + ledninger på pumpe, slik at du kan bruke både flottør og av/på bryter. Har du bare en + ledning, kobler du denne via flottør som beskrevet over.
Finnes jo lensepumper med innebygget automatikk i pumpa også. Blir litt mindre ledningsstyr, men har ikke egen erfaring med disse. Så kan ikke si så mye om driftssikkerhet kontra flottør.
Blir jo noe sånt:
+ Pol Batteri ------------------- Flottør ----------------- Sammen med + ledning pumpe. Så skal - ledning pumpe ---------------------- inn på - Batteri.
Flottør fungerer bare som en av/på bryter, så spiller ingen rolle hvilken av de 2 ledningene der du kobler sammen med + ledning fra pumpa.
Link to post
Share on other sites

Dette klarer selv Donald Duck å lære seg mht kobling av lensepumpe. Kjøp en ny så ligger koblingsskjema inni pakken med pumpen. Kjøp en pumpe uten flottør så er den feilen eliminert så kan pumpen du nå har heller brukes som manuell pumpe etter du har rengjort den.

http://www.maritim.no/elektrisk/elektrisk-motor/lensepumper-elektrisk/rule-500-auto

Redigert av ollebolle2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Innledningsvis vil jeg atter en gang fortelle at jeg er ny i båt-verdenen, og jobber for tiden med å beherske det mekaniske, elektriske og selve treverket i båten. Eller rettere sagt, jeg prøver å legge til meg kunnskap om disse tingene, og til tider virker det som mye å gape over, selv om det absolutt er en lidenskap og noe jeg brenner for.

 

Men, det er uten tvil noen ting i båten jeg ser på som nærmest uaktuelt å begynne å fikle med selv, som blant annet det elektriske systemet i båten. Jeg tror ikke det er noe galt med systemet, i den form av at noe er ødelagt, men allikevel er det noe som må gjøres, uten at jeg vet hva. Jeg skal prøve å forklare "situasjonen" detaljert: Det er et batteri i båten, og jeg vet at dette er nytt. Jeg tror ikke det er veldig kraftig, men det får i hvertfall den automatiske lensepumpen til å fungere noenlunde godkjent. Jeg skriver noenlunde, da jeg ikke har hundre prosent tillit til det. Jeg har i perioden jeg har hatt båten opplevd at det ikke koblet inn da det skulle, og dette førte til en potensielt alvorlig situasjon, ettersom det var samme turen den manuelle pumpen sluttet å fungere også. Så med andre ord var jeg ute på fjorden, og vanninntaket under dørken ble så høyt at svinghjulet tok nedi og stoppet motoren. Båten var i trutning, og jeg hadde to tomme colaflasker til å øse med. Det fikk pulsen til å gå, og jeg var på nippet til å ringe RS. :) Jeg hadde en sånn dag, rett og slett.

 

Men, for å holde meg til poenget: Lensepumpen drevet av batteriet virker å ha veldige humørsvingninger, og derfor manipulerer jeg den vimpelen/måleren ved å løfte den opp, slik at den tror at vannstanden er høy, og pumper. Men trykket varierer veldig, og det virker som at trykket blir kraftigere hvis jeg skrur den litt av og på, og lar den være litt i fred her og der. Men jeg har absolutt ikke bygget opp noe spesielt nevneverdig tillitsforhold til denne pumpen..

 

Ellers, når det gjelder det elektriske, så finnes alt av lamper og lanterner i båten, og det er også et panel ved rattet. Jeg regner nesten med at problemet jeg beskrev med svingende trykk i pumpen, enten kan være basert på et batteri som trenger lading, eller slam og drit i vannet under dørken, som gir pumpen en ekstra utfordring.

 

Så, etter nøye vurdering, har jeg fundert på om jeg skal få en elektriker til å gjøre dette for meg. For når det gjelder å koble kabler til batteriet, på riktig måte, vel å merke, så virker dette ganske avansert? Men må jeg gi fra meg alt gull og halve regnskogen for å få utført en slik jobb av fagpersonell? Finnes det noen enkle regler som gjør alt med tilkobling enklere? Jeg vet ikke. Jeg er skeptisk til å fikle med dette selv, med mindre jeg får garanti på at jeg ikke får støt, og en grundig forklart fremgangsmåte. :)

 

Håper noen kan gi meg litt grunnleggende info her.

Oppsummert kan man vel si at du ønsker deg en pålitelig og bra båt, uten at det skal koste deg noe.

 

Da er vel det mest realistiske å lære seg alt dette selv. (sel om fritiden også har en pris)

 

Husk at det ikke er sammenheng mellom at noe er dyrt og at det er bra. Etthvert menneske vil jo ha mest mulig profitt for minst mulig innsats. Derfor hjelper det hjelper heller ikke å engasjere en dyr håndverker. Det er ingen garanti for at båten ikke går ned, eller opp i flammer

 

Nei, beste båten å tøffe utover fjorden, er når du selv vet at alt er i orden, fordi du har gjort det selv, og vet at alle kritiske detaljer holder godkjent kvalitet. Og selv om det oppstår en nød situasjon, ja så vet du at du rår med det også, til glede for deg selv og andre.

Link to post
Share on other sites

Sikkert bra med elektrisk pumpe, men uansett bør du i tillegg ha ei skikkelig mekanisk og hånddrevet lensepumpe av stempel eller membran-type.

 

Neste gang du skal sjøsette båten bør du kline Melange margarin i alle suer og sprekker i undervannsskroget. Margarinen stivner i kald sjø og skvises ut etter hvert som båten trutner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...