sb9766 Startet 28.Juli.2014 Del på Facebook Startet 28.Juli.2014 Hei. Jeg har en Nimbus 230R med en VP D3 190HK. I lengre tid har jeg hatt problemer med at turboen ikke kobler inn. Etter noen minutter kan den komme - av og til går det en halvtime og andre tider har den ikke fungert i det heletatt. Får liksom ikke gitt gass - omdreiningen stopper på ca 2000 - men øker til ca 3600 (max) når turboen slår inn. Var på verksted og de byttet alt som hadde med turbo å gjøre - virket i en halvtime. Neste gang vi var ute med båten virket den (turboen) ikke. Det har hjulpet et par ganger å stoppe motoren for så å starte igjen. Er det noen som tips og gode råd? Mvh Stig Sitér dette innlegget Link to post
sb9766 Svart 28.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Glemte å si at det er en 2007-2008 modell. Gått ca 290 timer. Mvh Stig Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Sikker på at det er turboen som er problemet? På D4/D6 har det vært problem med ladetrykk-sensoren. Når denne feiler registrerer ikke motoren at det er turbotrykk, og motorstyringen begrenser tilførsel av diesel. Dette gir symptomer som ligner på de du beskriver. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
eivindl Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 På D3 har det vært registrert trøbbel med MAP sensor som måler absolutt luftrykk i innsugsmanifold. Den gir igjen input til ECU som bestemmer hvor mye turboen skal lade. Sjekk om verksstedet har målt verdiene fra den kanskje? Men du burde vel fått en feilmelding når dette evnt skjer. Sitér dette innlegget Link to post
sb9766 Svart 28.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Tusen takk begge to - tar med meg dette videre til verkstedet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 På D3 har det vært registrert trøbbel med MAP sensor som måler absolutt luftrykk i innsugsmanifold. Den gir igjen input til ECU som bestemmer hvor mye turboen skal lade. Turboens lading avhenger vel av eksostrykket, ikke motorstyringen? EVC-styringen mater diesel basert på det aktuelle turbotrykket. På D4/D6 medfører sensorfeilen at EVC-systemet ikke oppfatter at turbotrykket stiger, og at dieselmengden derfor begrenses. Det er ingen feimelding knytte til denne sensorfeilen på D4/D6, Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Streifer Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Hei Jeg har samme båt med samme motor. Når du sier at ikke turboen slår inn betyr det at at displayet ditt viser 0 kPa? (Du kan ble deg fram til turbotrykk på displayet ditt). Jeg hadde tilfeldigvis samme problemet nå i helga. Kom ikke over 2000 omdr og turbotrykket viste bare 40 kPa. Etter å ha holdt på og prøvd mye uten hell tok jeg ut luftfilteret. Båten aksellererte rett opp i 3600 omr og turbotrykket viste 140 kPa. Dette var et helt nytt VP orginalt luftfilter. Nå sier du at båten har vært på verksted så dette er sikkert ikke ditt problem, men en vet aldri.. Sitér dette innlegget Link to post
eivindl Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 (redigert) Da har nok D3 ihvertfall fra 2005 en mere avansert feilmeldings algoritme en d4/d6 Brigg :-) Den går i feil om trykket faller under en terskel verdi i forhold til turtall og forbruk antagelig. Egen erfaring ;-) Men om MAP sensoren ikke gir input i det hele tatt blir kanskje saken en annen når det gjelder feilmelding. Men det er ikke tilfellet her antagelig siden han noen ganger når 3600 rpm. Max rpm for motoren er vel 4050 så du burde kanskje hatt nærmere det på max eller? Under akselerasjon bør du kunne se 1,2 til 1,5 bar på meteret ditt vil jeg anta. Turboens lading avhenger vel av eksostrykket, ikke motorstyringen? EVC-styringen mater diesel basert på det aktuelle turbotrykket. På D4/D6 medfører sensorfeilen at EVC-systemet ikke oppfatter at turbotrykket stiger, og at dieselmengden derfor begrenses. Det er ingen feimelding knytte til denne sensorfeilen på D4/D6, Redigert 29.Juli.2014 av eivindl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Feilen på D4/D6 har vært periodisk, dvs at turtallet av og til har fungert greit. For mitt vedkommende var problemet typisk ved første gasspådrag/akselerasjon etter oppstart. Da kom turtallet sakte men sikkert fra ca 1600 til 2000 rpm, etter dette akselererte den som normalt. Ved senere turtallsreduksjon og ny akselerasjon virket alt greit. Sensorfeil kan gi merkverdige utslag. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.