Jump to content

Problemer med Engbo Midi ankervinsj

Pål Blesvik

Recommended Posts

Har installert ankervinsj i år, en Engbo Midi.
De første turene fungerte den fint men plutselig begynte den å stoppe halvveis i opp-trekkingen
Før dette virker det som om den går tyngre og gir en ugjevn lyd.
Etter det må jeg slippe knappen og trykke på nytt.
Da går vinsjen ett par runder til før den stopper og slik må jeg fortsette til den er oppe.
Noen tips?

Takk for tilbakemelding gutter!
Jeg bakker alltid og kona følger med på retningen på tauet.
Har ny batteribank med 2 X 125Ah forbruksbatteri og 75Ah start batteri med skillerele'.
100Ah generator.
Kablene er 35 mm2.
Har ikke målt volten på motoren når den trekker men vil prøve dette.
Men den var som nevnt ikke slik de første turene og det er slik også når ankeret (10kg) heises opp gjennom vannet.

Redigert av Pål Blesvik (see edit history)

Hadde samme problem, hos meg var det problem med endestopp sensoren, min var gammel og hadde hatt for menge år i utrivelig miljø (8år).sensoren kortsluttet til slutt. Så jeg bestilte ny fra Maritim. Jeg fikk i midlertid et tips fra Sleipner,det var å justere avstanden fra sensoren til tauet. Sensoren kunne muligens aktiveres av blyet i tauet, da stopper winchen. Så prøv å trekke sensoren litt lengre fra tauet, bilde av holder for føler: https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1073/1401049557.jpg!

Aileen ll

Har du forsøkt å koble fra ledningen som går til sensor for endestopp? (Minns den er grå, men sjekk instruksjonsboka. Forsøk da å kjøre vinsjen etter du har gjort dette.

Som @MaSa sier kan det også være strøm dersom du ikke har fjernkontroll er det indikatorlampe innenfor de gummipakningene på kontrollboksen. Har du sjekket om det lyser grønt?

• 9 år senere...

Løfter en gammel tråd da jeg har lignende problem. Ny båt for meg (ibiza 24 med midi 201 vinsj) så usikker på hvordan symptomene har artet seg frem til idag.

Frislipp fungerer bra og vinsjen strammer opp ankeret, men når ankeret skal opp går den et par runder før den stopper, og jeg må dra opp ankeret med håndkraft for at vinsjen skal ta inn tauet. 

Ser at den grå ledningne som da styrer taustopp/tauføleren er røket helt av. Vil dette gi slike symptomer? Eller er det mer sannsynlig med spenningsfall?

Motor står litt vrient plassert slik at jeg ikke klarte å se om det er terminaler på motoren eller om strømkablene går rett inn i motor? Dersom det ikke er terminaler, hvor bør jeg måle spenningen?

Kjører mens motor er i gang. Det virker som om motor ikke har krefter. Med slakk ankerline går det fint, men med motstand trenger den hjelp. Mistenker lav spenning/spenningsfall, men hvor er det mest sannsynlig å finne feilen?

Det ser ut på tegningene at kablene går rett inn i motor, altså bør det ikke være irr/dårlig kontakt her (da må i så fall motor åpnes). Har lokalisert styringsenheten, vi jeg bli klokere av å måle her eller er det for langt unna motor? Antar 3meter med kabel mellom motor og styring.

EvenEB skrev for 3 timer siden:

Kjører mens motor er i gang. Det virker som om motor ikke har krefter. Med slakk ankerline går det fint, men med motstand trenger den hjelp. Mistenker lav spenning/spenningsfall, men hvor er det mest sannsynlig å finne feilen?

Det ser ut på tegningene at kablene går rett inn i motor, altså bør det ikke være irr/dårlig kontakt her (da må i så fall motor åpnes). Har lokalisert styringsenheten, vi jeg bli klokere av å måle her eller er det for langt unna motor? Antar 3meter med kabel mellom motor og styring.

Går sikring dersom du kjører lenge eller stopper den bare?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...