Jump to content

Hensynsløs kjøring ved motorstopp !


MaSa

Recommended Posts

Etter nå å ha seilt et år nesten via de fleste havner fra Oslo til Smøla har jeg dessverre observert stadig oftere enn unntaksvis at menn med 30+ fot og flybrige dessverre nesten aldri senker farten ved passering, nesten alltid kjører farlig nærme og bråker mest i kai.. Med noen gode unntak.

 

Trodde først det var et Oslofjord-problem = penger, penis og peanøtt-hjerne, men selv i sindige Sogn og Fjordane kjører de som om de var 14 og hadde stjålet moped..

Link to post
Share on other sites

Er dessverre enig med Erlend Sand. Har seila frå Rosendal til Romsdal i sommar. Synes det er stadig fleire som passerer oss med altfor liten avstand. Kanskje trur dei at dei køyrer 14 fot enno :nonod: Veit ikkje, men truleg mange som har fått for stor/ rask båt utan at kunnskapen er til stades.

Link to post
Share on other sites

Ja, desverre er det en del hensynsløse kjørere. Hadde selv en liten episode der vi skulla dra opp jolla for å feste den på badeplattformen, da det plutselig kom tre-fire store båter i full fart et par ti meter bortenfor vår båt. Det ble så store bølger at vi nesten ble kastet av plattformen. Vi hadde motoren av, og lå ikke i veien for noen ettersom at det var veldig god plass til å passere.

Link to post
Share on other sites

Desverre er det slik at det er en del mennesker her i verden som enten er vanvittig kunskapsløse og ikke aner hva slags problemer de steller i stand for andre, eller rett og slett bare gir faen... (dette selvsagt i tillegg til de halv-apene som steller i stand faenskap med fullt overlegg).

 

Heldigvis så virker det som om det store flertallet av båtførere (uansett båttype og størelse) er normalt oppegående individer som både er klar over fenomenet hekksjø og gjør sitt beste for å unngå å være til bry og sjenanse for andre. Men det er jo selvsagt ikke disse vi husker når vi kommer på land.

Jeg har hatt ett par ufine opplevelser denne sommeren selv, men heldigvis ingen som har ført til farlige sitvasjoner. (selv om ett par av dem ville hatt stort potensiale for fare om jeg hadde vært uoppmerksom).

 

Kronidioten i en Targa 44 jeg møtte nær Drøbak på vei hjem fra Østfoldtreffet tar nok både kaka, kakefatet og muligens også hele bakeriet:

Jeg skyndter meg hjemover i (for Biam'en) ganske kjappe 7,5 knop. Det er min andre tur med båten, og min andre tur med fritidsbåt på Oslofjorden, så jeg (uvant som jeg er med trang og grunn fjord og mye trafikk) holder skarp utkikk og følger godt med på hva som skjer rundt meg. Det er litt vind og litt bølger men ellers er det fint vær og en nydelig tur. Den lille vinden og de medfølgende bølgende virker til å ha sendt halve fritidsflåten på land (muligens så er folk grundig bortskjemte med den fantastiske sommeren i år) så det er relativt lite trafikk og god plass på fjorden.

Nær Drøbak (husker ikke nøyaktig hvor) så ser jeg en råflott Targa 44 komme i motsatt retning. En båt jeg forøvrig godt kunne tenke meg selv. På tross av skarp utkikk blir jeg oppmerksom på han relativt sent. (Kan hende han kom ut fra bak en øy eller noe sånt, hukommelsen min er ikke sylskarp så mange uker bakover i tid :giggle:) Han holder ganske fin fart (25 eller mer tror jeg) og kaster mye sjø til sides der den kommer mot bølgene. I og for seg ikke noe problem, for min del så kan du gjerne pløye fjorden tørr så lenge det ikke er til skade eller sjenanse.

Det som derimot er ett problem er at kronidioten finner ut at det er en god idé å passere nærmest på kloss hold på min babord side: 5-10 meter sånn ca. Jeg ser at han har kurs mot en alt for nær passering, så jeg styrer godt til styrbord for å øke passeringsavstanden mest mulig før hekksjøen kommer. Men med 7,5 knop så er det svært begrenset hvor mye ekstra avstand jeg klarer å få før Targaen passerer og jeg må styre hardt babord for å få baugen mot hekkbølgen.

En Targa 44 i fart flytter noe helt vanvittig mye vann, hekksjøen er stor, og med den lille ekstra avstanden jeg har klart å få (kanskje 25 meter), så er den veldig krapp og. Slaget når jeg traff den var mildt sagt kraftig og hadde det vært noen på fordekket så hadde de garantert fått seg en god smell, om ikke havnet over bord! Hva som hadde skjedd om den veggen av vann hadde truffet meg i siden vil jeg helst ikke tenke på...

 

Nå kan man vel kanskje si at jeg burde ha endret kurs for å få større passeringsavstand tidligere. Men jeg kjørte ganske nært land på styrbord side og antok (i min naivitet) at føreren av en slik fjordplog enten ville sette ned farten litt når han møter andre båter, eller at han ville lagt kursen om ett par grader for å passere med større avstand. Det hadde kostet han fint lite tid å legge om kursen slik at han kunne passert med atskillig større avstand...

 

Men jeg har i det minste tatt litt lærdom av opplevelsen: Jeg har komplett og totalt sluttet å anta at folk vet hva de driver med, eller tar hensyn til andre, når de er ute på fjorden. Selv er jeg ikke noen prinsippiell motstander av fjordploger, men jeg følger ekstra godt med når jeg er nær en slik, for man vet aldri hva føreren kommer til å gjøre!

 

(Vil til slutt bare gjøre oppmerksom på at avstandsmål er omtrentlige og basert på en hukommelse som ikke er verdens aller beste :giggle: )

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Om man passerer med en 40 foter i plan på 5 meters avstand så er det bare flaks at man ikke treffer. Noen meter hit og dit i stor fart er ikke mye å gå på. 5 meters avstand vil bety at sjøysprøyten fra båten treffer din båt med stor kraft.

 

Jeg prøver å ta godt hensyn. Om det er saktegående båter med begrenset manøvreringsevne (seilbåter med slakke seil, kajakker, små joller etc) drar jeg alltid båten ut av plan og ned i 6-7 knop der vi ikke lager så mye bølger. Har båtene god fart og mulighet til å møte bølgene våre så holder jeg minst 50 meters avstand. På den avstanden kan man så vidt skimte konturene av ansiktsdetaljer om jeg husker speiderhåndboka rett.

 

I går tok jeg ikke hensyn til 8-10 kitere og holdt god fart gjennom feltet (overholt naturligvis vikeplikten min) til stor jubel fra kiterne som koste seg med luftige svev over bølgene våre :smiley:

 

Jeg har sett så mye rar kjøring - kanskje værst da jeg dreiv og slepte rundt på andre båter som trengte assistanse - at jeg har sluttet å irritere meg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De aller fleste tar heldigvis hensyn :smiley:

 

Jeg skal som sagt ikke være alt for bastant på avstandene, men den passerte nært nok til at jeg kunne lese "Targa 44" bak bakerste vindu i babord side av styrehuset, og med mitt noe reduserte syn, så kan den ikke ha vært så alt for mange meterene unna. :nonod:

 

Når Hamar ringer så blir det nok en real fjordplog på meg og, sikler fælt på Viknes 1030/80 Sunbridge :pray:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Ble selv innhentet i et smalt sund. Ble passert med så liten margin at jeg ikke fikk snudd båten rundt. Fant igjen båten når jeg kom til havn. Pratet med eieren og fortalte hvordan det ble om bord hos meg når han passerte så nært. Han ba om unnskyldning og fortalte at han ikke hadde tenkt over bølgene han laget. Et par dager senere passerte han meg igjen og denne gangen holdt han god avstand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...