Jump to content

Hvordan fortøye midlertidig over natten når man ikke ligger i båte


blia

Recommended Posts

Jeg er av og til avhengig av å legge fra meg båten en helg eller over natten uten at den kan ligge i en permanent fortøyning eller til kai el. Jeg har inntil i dag brukt en (eller to) dregg(er) (type paraply) med tau direkte opp til båten, og forskjøvet landpunktet slik at båten blir liggende fra land.

 

Finnes det en måte å ha med en "semi-permanent" fortøyning som gjør at jeg kan sove litt bedre om natten, jeg er ikke spesielt begeistret for den måten jeg har brukt til nå. Er det noen som har erfaringer fra denne problemstillingen ? Kan to dregger etter hverandre, deretter en bøye og et inn/ut halings tau være en løsning ? Greiene må være lett å sette ut, og ikke minst å få opp. Evt anker / dregg hvilken vekt må disse ha for å være så sikker som mulig ? Jeg overnatter ikke i båten, så den må på en eller annen måte kunne dras ut/inn i fortøyningen.

 

Båten det gjelder er en 19' Bow Rider på 850 kg + motor på ca 200 kg. Området som er aktuelt er temmelig sterkt trafikkert, og tildels vindutsatt. Båten blir som regel liggende med kalesjen oppe (ift vindfang).

 

 

Takk for alle innspill

Link to post
Share on other sites

paraplydregg er vel også kjent som "kaffedregg" som brukes mens du sitter i båten for en kaffekopp. Paraplydregg er vel det dårligste valget ifht feste. Bytt til et anker som er større og en type som er bedre. Det er mange tråder om forskjellige typer anker her på BP

 

kk

Link to post
Share on other sites

Ha mest mulig tyngde i ankertauet. Bruk f.eks kjetting, eventuelt bare de nærmeste meterene i forhold til ankeret. Eller bruke en "daumann. Eller bruk både og.

Selv bruker jeg et bruce eller danforth anker (det største jeg får ned i ankerboksen i båten), med ca 2m kraftig kjetting (veier kanskje 10 kg) nærmest ankerer, med et blytau med en daumann på 3-4 kg (bruker paraplydreggen som fulgte med båten til dette).

(Har en 20 fot DC på rundt 1000kg, ofte med kalesje.)

http://www.baatwiki.no/wiki/Ankeroppsett

http://www.baatwiki.no/wiki/Forkatting

 

Tyngden i ankertauet gjør at "tauet" nærmest ankeret ligger mest mulig flatt slik at ankeret får best mulig feste. Samtidig blir båten blir dratt mot ankeret (ut fra land) av tyngden på "tauet". Dermed kan jeg dra båten inntil land, når jeg trenger det, ellers vil båten bli dratt ut fra land "av seg selv". Dette har så langt fungert fint på dagstur i uthavner, der jeg har hatt anledning til å følge med hvordan båten ligger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...