Jump to content

Raymarine E7D oppdatering - hvordan få tilbake "tracks"?

ArvidKa

Recommended Posts

Hei! Jeg har en enkeltstående Raymarine E7D kartplotter med innebygd GPS stående på dashboardet, kun koblet til en Airmar innvendig svinger, og dette fungerer normalt. Jeg har ikke oppdatert software siden 2012, så nå har jeg holdt på i noen timer, etter å ha lastet ned juli 2014-filen for oppgradering.

Har litt problemer med å skjønne hvordan jeg får tilbake mine slepespor ("tracks") som jeg passet på å lagre før oppdateringen.

*For det første, jeg har alltid kun hatt ett sammenhengende slepespor som enheten kaller "Gjeldende spor". Kun et par waypoints, og ingen ruter.

Det kommer ikke frem i rettledningen at her må sporet stoppes før det kan lagres, men det oppdaget jeg ved en tilfeldighet, og var eneste mulighet for å få det lagret. Det ble lagret på mitt nyformatterte micro SD kort og fikk betegnelsen "Gjeldende spor", lagret i en ca. 8 Mb stor .fsh fil.

*Oppdateringen av enheten gikk helt greit, og selv om det står at man tilslutt må gjøre en "hard reset" så kom aldri det spørsmålet opp, den bare gikk rett i ny drakt, og enheten viser nå Lighthouse II med ny design og nye funksjoner. Hurra så langt.

*I menyen fant jeg "Hent fra SDkort - Spor", og hentet denne inn i enheten igjen, altså etter å ha lagt den tilbake på det lille SD kortet via min laptop og kortleser.

Så kommer spørsmålet: Hvordan får jeg mine gamle slepespor opp i kartet igjen?

Det er bare kartbilde og ingen gamle spor, enda jeg har valgt "Gjeldende spor" fra det gamle oppsett og har startet sporingen igjen. Har jeg ved en feiltagelse startet et nytt "spor"?? Det var ikke det jeg ønsket. Ingen meny for "fortsett sporingen" eller noe deromkring....

Hva har jeg oversett? Må ha gjort en eller annen tullefeil. Takknemlig for hjelp til oppsettet!

Jeg sitter ikke med plotteren foran meg, men i alle sidevisninger kan du velge hvilke data (track, ruter, wp) som skal vises eller ikke. Aktiv, som passiv.

Fra et kartbilde, gå: menu, my data, tracks eller noe slikt.

For å starte eller stoppe aktivt track; menu, navigate, start/ stop track.

Hard-reseten har jeg ikke funnet nødvendig, men om man vil gjøre den og har et avansert oppsett på flere skjermer som tar ørten timer og sette opp på nytt, så anbefales en ny backup på eget microSD kort også ETTER sw oppgradering FØR re-seten gjøres. Fra hovedbildet, gå; my data, back up settings.

Så brukerdataene. Routes, tracks og wp kan lagres under ett. Under "my data".

Mvh. SAP

Tusen takk - der fant jeg det! Nå ble jeg glad.

Har aktivert "gjeldende spor" , så nå lurer jeg på om denne bare fortsetter - altså med nye slepestreker på toppen av de gamle. Får se på det imorgen. Kanskje bare å slette den nye, som jeg ikke ønsket, og så trykke start på den jeg ønsker å fortsette på. Litt sært, kanskje, men det er slik jeg er vant til å ha det.

Ellers vil jeg få benytte anledningen, sap-2000, til å takke deg for dine flotte, vettuge og lærerike innlegg her på plassen. Alltid en fryd å lese! Du er en populær mann!

Fortsatt god sommer.

Arvid

Redigert av ArvidKa (see edit history)

Takk for hyggelige ord :-)

Det er et maks antall punkter pr track. På ferien i fjor når vi kjørte langt og kronglete (mange punkter) kom det en beskjed om at maks punkter var nådd.

Da er det bare å lagre tracket med ønsket navn og så starte et nytt.

Jeg startet feks et nytt når dro på ferie i år som heter "sommerferie 2014". Stoppet og lagret når vi klappet til kai hjemme igjen.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...