elvis1000 Startet 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2014 Hei alle båtvenner! Etter et lite møte med et skjær har jeg måtte skifte til ny propell. Min Yanmar 222 hk, gikk tidligere på max turtall 3300 rpm, etter ny propell med samme stigning, er max turtall 3400 rpm. Iflg mekaniker på verksted skal dette ikke å ha noe å si. ”problemet” er at jeg tidligere alltid har marsjet i 2700 rpm, for å oppnå samme fart som tidligere må jeg opp ca 100 rpm til 2800. mekaniker sa før prøvetur at jeg vill få større fart med ny propell, det er riktig, toppfarten gikk opp ca 1 knop, mens i marsjområdet, må det kompenseres med økt turtall. Vedkommende sa og det ikke ville ha noe å si på dieselforbruket med øt tutall siden motor jobbet ”lettere”. Stemmer dette, eller skal få byttet til en med max turall 3300? For meg er toppfart ikke viktig, men at den går mest økonomisk i marsjfart, i mitt tilfelle 2700 rpm. Mener og at jeg har lest at ”min” motor er perfekt turtall 2650 rpm. Skal jeg be om å få byttet propell, eller er det ikke noe å bry seg om? NB! Mekaniker sa at ny propell er noe ”tynnere” en den gamle, men med samme stigning. Båt: Dacapo 9000 HTS, ca vekt 3.500kg. ved gammel prop ca 17,5 – 18 knop ved 2700 rpm. Litt over 25 knop ved 3300 rpm. Ny prop 16 -16,5 ved 2700, litt over 26 knop ved 3400 rpm. Båt har fast aksling. Fart målt via gps. Sitér dette innlegget Link to post
elvis1000 Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 http://www.yanmarhelp.com/o_prop.htm Sitér dette innlegget Link to post
elvis1000 Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 (redigert) Siden jeg har blitt oversvømmet av svar, har jeg undersøkt litt selv hva Yanmar 222 hk bruker av diesel på ulike turtall. jeg har kjørt fem ggr samme rute og tatt gjennomsnitt fart målt med gps. Motor data tok jeg fra http://www.yanmar.no/arch/_img/9051373.pdf Her er målingene: RPM HK L/HK L/T Knop L/Nm 2600,00 120,00 0,21 25,32 16,2 1,56 2700,00 130,00 0,21 27,43 17,3 1,59 2800,00 140,00 0,21 29,54 18,9 1,56 2900,00 155,00 0,21 32,71 20,3 1,61 På full pinne 46 l/t, 26 Knop ca 1,8 L/m. Redigert 31.Juli.2014 av elvis1000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Har du sjøl inntrykk av at din motor bruker mer drivstoff ved marsjfart nå enn tidligere? Har du erfaringstall fra før av? Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Forbrukstallene fra Yanmar gjelder ved full belastning. På marsfart har man ikke full belasting, så forskjellen i forbruk er antagelig marginalt. Sitér dette innlegget Link to post
elvis1000 Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Har du sjøl inntrykk av at din motor bruker mer drivstoff ved marsjfart nå enn tidligere? Har du erfaringstall fra før av? Har ikke gamle data, dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
elvis1000 Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Forbrukstallene fra Yanmar gjelder ved full belastning. På marsfart har man ikke full belasting, så forskjellen i forbruk er antagelig marginalt. Så da viser min tabell riktig da, eller? det er så å si likt i rpm området 2600-2900. Korriger meg gjerne...:-) En annen ting er at tabellen til Yanmar går til 3300 rpm, mens jeg med min nye prop har max rpm 3400. skulle ikke ha noe å si siden det er rpm og fart som teller, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.